Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig noe en bør være ekstra forsiktig med som nygravid i syden? Er det trygt å bade i basseng eller ligge i sola?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke reist til syden som nygravid. Dersom du får en virusinfeksjon så tidlig er det stor sjanse for å abortere. Mye større sjanse for infeksjon i varmere strøk. Dessuten når en reiser til utlandet er det en annen bakterie og virus flora som du ikke har opparbeidet immunitet mot fordi du ikke er der til vanlig. Et problem er toxoplasmose gondii, en slags amøbe som kun gir lett diare for voksne friske mennesker, men dersom du ikke har antistoffer mot den kan den passere morkaken og angriper så hjerne og øyne til fosteret. Toxoplasmose kan føre til abort el store fosterskader. Toksoplasmose kan du særlig få ideg fra dårlig vasket salat eller grønnsaker, eller hvis noen først har tatt på uvasket salat så på maten din. I sørligre støk har så og si alle kvinner opparbeidet antistoffer mot denne, det er verre med oss inord som har så lite av den rundt oss til vanlig. Dersom du drar til syden burde du teste hos legen din på forhånd om du har antistoffer mot toksoplasmose, hvis du ikke har det bør du ( tenke deg litt om) teste igjen når du kommer tilbake fra syden for å se om du har blitt smittet. Dersom du ble smittet bør du behandles med antibiotika for å redusere risikoen for stor fosterskade. Et annet problem er Listeria infeksjon som det også er mer av i syden. Smitten kan du få ideg fra upasterisert ost el melk, eller matvarer som har stått sammen med upasturisert ost f.eks i kjøleskap. Ingen test for Listeria før barnet kommer ut skadet.

Men helst går det bra å reise til syden. Men siden du spør så tar du en øket risko. Ta godt vare på den lille! Det fortjener dere begge. Lykke til videre. Verken å bade i basseng eller ligge i sola er det farligste med syden

Skrevet

uff da. Dette hørtes ikke bra ut... Bestilte turen i januar. Får høre med legen også, for sikkerhets skyld...

Skrevet

Kjære folk da...

Etter å ha lest innlegget over her så er jo eg redd for å bevege meg utenfor døren.

Nå er ikkje eg gravid altså, men har skjønt at gravide på skravle og sånt har helt panikk for hva man kan spise og drikke.

Men det må jo være lov å bruke sunn fornuft.

Det er ingenting som tilsier at du ikkje kan reise til syden.

Men du bør jo selvfølgelig ikkje gå henn og drikke springvann, kuleis og rått kjøtt. Men det vil eg tro de ferreste gjør uansett.

Tror sjansen for å skulle miste barnet eller å pådra seg noe fælt er mindre enn den angsten man kan få av å gå å veie for og imot med alt en kan og ikkje kan gjøre hele dagen gjennom. Alt du spiser må fryses, og for hver matrett må du inn på barnimagen for å høre om det er greit at du spiser det. Det fører til stress og kanskje angst.

Dette blir litt hysterisk for meg iallfall.

Så lenge du ikkje gjør noe som utsetter deg ekstra, så burde du kunne reise til syden med god samvittighet.

Foreldrene våre reiste nå på ferier selv om de var gravid.

En kan like så godt pådra seg magesjau, listeria og diverse ulumskheter her hjemme.

Det går ikkje ann å trekke frem enkelt tilfeller på den måten.

Nei, her må folk roe ned, og leve som normalt..

En er faktisk ikkje sjuk selv om en er gravid. Men ekstra hensyn tar en selvfølgelig.

Skrevet

Litt enig med deg Strilen - man må roe seg litt ned og ikke bli helt hysterisk.

Det er mye gode argumenter for og i mot å reise. Kan jo si at når man først er blitt gravid - noe man bare er en kort tid i livet - burde man kunne ta hensyn til det og bli hjemme.

Men - er man litt fornuftig og forsiktig så går det helt bra. Har to barn og reist sørover under begge graviditetene. Og jentene mine er helt fine og friske.

Det gjelder å være litt forsiktig med mat, holde seg i skyggen, hvile litt mer og ta med noen flasker antibac. Og så pleier jeg å ta med litt knekkebrød og tubeost.

Skrevet

Jeg bare må minne oss på at grekerne , spanjolene, thaiene, kyprioterne,portogiserne og resten av all verdens kvinner også må gå 9 måneder gravid.

Ta forhåndsregler så går nok en sydentur fint vil jeg tro. Skulle man derimot sitte å være dritredd og engstelig på ferie, ser jeg ikke helt poenget i å reise.

Foreslår da Lofoten. :-)

Skrevet

Vi skal da sette inn to-tre uker før vi reiser,og var redd for d.men de på sykehuset sa at det er ingen fare. bare ta ekstra godt vare på hygienen og spis godt stekt mat.en kan ikke gå i hi om en er blitt gravid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...