Gjest Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Ingen i min datters barnehage heter ingen Mathias eller Thea... Men det kryr av Agneser, Lunaer, Almaer og Erikaer! Av gutter er det fult av Fredriker, Lasser og Antoner! Hvilken merkelige barneage er dette? bare 2 Emma og bare 1 Linnea 1 Markus og 2 Tobias! Agnes og Alma fks. Er et av mine favoritt navn og sto høyt på lista men virker som Mange gamle navn kommer tilbake. Kansje kjekt og vite, tror Emma bla. kommer til og synke fælt de neste årene:)
Gjest Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Har akkurat samme oppfatning som deg, men tviler på om Emma og Thea vil synke. Korte, enkle jentenavn som slutter på -a er - og vil nok fortsatt være - populære, Sara, Emma, Thea og ikke minst Leah. Men tror de "gamle" navnene kommer mer og mer: Alma, Adele, Agnes, Johannes, Oscar, Gustav, August, Luna, Signe, Selma osv...
huldra87 Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Ja det virker som at gamle navn kommer mer og mer. I en barnehage jeg jobbet i var det f.eks flere Torbjørn! Syntes først det var litt rart, da jeg bare forbinder Torbjørn med gamlinger, men etterhvert ble jeg vant med det, og fant ut at "gamle" navn er litt tøft på små barn! =) Dette er vel en av grunnene til jeg har fått mer og mer sansen for "gamle" navn. I tillegg er jeg litt lei av mange av poppis navnene. Flere av mine venninner synes jeg har en snodig navnesmak, og skjønner ikke hvorfor vi (jeg og gubben) ikke vil ha søte og populære navn. He he. Men vi har lyst til og kalle opp, og dermed blir det et "gammelt" navn på småen ;-)
Bebis08 Skrevet 22. april 2008 #4 Skrevet 22. april 2008 Ja men når disse "poppis" navnene som dere kaller dem begynte å komme, så var det de samme reaksjonene som møtte folk. Mattias osv. var det jo bare gamle folk som het, så man venner seg fort til at dette nå er barnenavn.... Så etter hvert synes vi vel at Torbjørn er en typisk liten gutt kanskje???
Vannmann35 Skrevet 22. april 2008 #5 Skrevet 22. april 2008 Tror mange kaller opp etter bestemødre og oldefedre, og da kommer de gamle navnene tilbake. Tror også hvilke navn som er populære er stedsbetinget. Dersom du, Lille Kattepus, bor i Oslo/Akershus-området, så stemmer de navnene du nevner her veldig bra?! Bor du derimot i Finnmark eller Telemark - så tror jeg datteren din går i en svært uvanlig barnehage ja... Nye navntrender utvikler seg gjerne først i Østlandsområdet. For eksempel har Bærum en egen statistikk på SSB, selv om kommunene tilhører Akershus fylke - nettopp fordi kommunene er trendsettende for navn :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå