*stjerneklar med GULLSTJERNE* Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Jeg har egentlig ikke tenkt så masse på at det finnes alternativ til engangsbleier, men har overhodet ikke kjennskap til tøybleiers fordeler/ ulemper og hvordan de brukes. Kan noen være greie å orientere meg litt, kanskje jeg også blir tøybleiemamma!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Hei! Jeg er superhappy tøybleiebruker. Her er noen grunner til å bli en du også! (Saksa fra Nøstebarn) Hvorfor tøybleier og ullbukser? Av hensyn til barnet, din økonomi og naturen. Av hensyn til barnet: * Ullbuksen er luftig; huden får puste. * Jevn temperatur også med våt bleie. * Forebygger sår stump, ammoniakken brytes ned i lanolinet (forsåpning). * Unngå forhøyet temperatur i pungen hos guttebabyer (se under). Undersøkelsen er gjort av professor Wolfgang Sippell. Artikkelen kan leses her: http://adc.bmjjournals.com/cgi/reprint/83/4/364.pdf (sløyf .pdf hvis du ikke har acrobat-reader) Aftenposten 27. september 2001: "Guttebabyer som bruker engangsbleier kan få dårlig sædkvalitet hevder tysk professor. Man fant ut at temperaturen i pungen var betydeli høyere, opp til en grad , hos guttene som brukte engangsbleier i forhold til dem som brukte tøybleier" * Unngå mulige negative langtidsvirkninger av supersugende stoffer i engangsbleiene (se under). NTB mai 2000: Miljøskadelig stoff i bleier. I Sverige er det miljøskadelige stoffet TBT (tributyltenn) oppdaget i bleier fra produsentene Pampers, Bennetton og Ficies. TBT kan føre til hormonforstyrrelser melder NRK. Det er miljøorganisasjonen Greenpeace som har sørget for at en rekke bleietyper er blitt undersøkt. Organisasjonen krever at bleien fra Pampers fjernes fra butikkhyllene. Ifølge Greenpeace kan miljøgiften tas opp direkte gjennom huden. Av hensyn til miljøet: * Engangsbleier til 180.000 bleiebarn i Norge gir årlig 60.000 tonn ikke resirkulerbart avfall. Av hensyn til kostnaden: I følge forbrukerrådet kan man i løpet av bleieperioden regne med følgende omkostninger: * med engangsbleier kr 12.000 - 14.000 * med tøybleier kr 1.400 - 5.000 (Avhengig av løsning)for bleier som oftest brukes til flere barn. Vask ca. kr 1500 pr barn
Tulletutta Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Gå inn på bleieboden.no og se, står masse der. eller nøstebarn sine sider står ein del der og.
Yo&La+spire Skrevet 24. april 2008 #4 Skrevet 24. april 2008 Spørsmålet er vel heller; hvorfor engangsbleier? Hehe.... kenguruloftet.no har også litt info og selvfølgelig tettinntil.no (med eget tøybleieforum)
anette&tutta mari :) Skrevet 27. april 2008 #5 Skrevet 27. april 2008 jeg bestilte bumgenius one size fra bleieboden i dag:D
Anonym bruker Skrevet 28. april 2008 #6 Skrevet 28. april 2008 Noen er redd de ikke skal få nok klesvask likevel!
Yrha Skrevet 28. april 2008 #7 Skrevet 28. april 2008 To ekstra klesvask i uka? I den store klesvask-sammenheng er det INGENTING hos oss.
Yo&La+spire Skrevet 28. april 2008 #8 Skrevet 28. april 2008 Vi vasker ikke noe mer vi....vasker tre ganger i uka, og det måtte vi gjort uannsett for å ha rene klær og fordi eg ikke vil la de ligge så lenge (det lukter). Forskjellen er at med tøybleier fyller vi opp maskina, men uten må vi vaske halv maskin....
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #9 Skrevet 4. mai 2008 For meg så ble argumentet at ett barn "produserer" minst 1 tonn med papirbleiesøppel som ikke kan gjenvinnes. Jeg vil ikke stå ansvarlig for så mye søppel. Synes det er ekkelt å tenke på alle de brukte papirbleiene... Ett papirbleiebarn bruker i snitt 6000 bleier i løpet av bleieperioden, mens ett tøybleiebarn bruker 24 stk + at bleiene kan ofte brukes av neste barn også. Men det er masse andre gode argumenter for bruke tøybleier. Men jeg tror du må ville det. Hvis du tror det er like enkelt som papirbleier kan du like gjerne la være. Men hvis du gidder å legge litt innsats i det så tror jeg du finner tøybleieløsninger som er mye bedre enn papirbleier, både for barna og foreldre. Trenger ikke å kjøpe bleier hele tiden, mye mindre søppel, mindre lukt, bedre følelse for huden til barnet (jeg hater å gå med bind, papirbleier kan jo ikke føles noe særlig bedre?), masse fancy farger, barnet kan velge hvilken bleie de vil ha på, barna slutter i snitt fortere med bleier når de bruker tøybleier... Myter: 1. Masse mer vask (snittet er på 2 flere maskiner i uka) 2. Vanskelige og gammeldagse brettebleier og kjipe ullbukser (de finnes like enkle løsninger som papirbleier) 3. Plastsnipp (brukes ikke lenger, man bruker PUL eller ull) 4. Våte bleier (velg bleier med mikrofleece innerst!) 5. Pille ut avføring (man bruker rispapir, fleecepapir, cellulosepapir som går rett i do med avføringen på) kommer ikke på flere jeg... noen som har fler?
Solskinnsjenta Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 Flere myter: - man må kokvaske alle bleier ( vaskes på 60 grader med håndkler og kluter). -Det blir mere utslipp av vaskemidler og skyllemiddel (man bruker halv mengde vaskemiddel og ingen skyllemiddel). -Bleiene blir ikke rene (jeg har brukt tøybleier fulltid på mine tvillinger i over 6 mnd nå, og har fortsatt ikke en eneste flekk på bleiene) -Det er ekkelt med bæsj i tøybleiene (hvis du synes det er ekkelt med tiss og bæsj og gulp og sånn må du tenke igjennom enda en gang hvorfor du har valgt å få barn, og om du vil ha flere!) Det var det jeg kom på i farten
anette&tutta mari :) Skrevet 22. mai 2008 #11 Skrevet 22. mai 2008 åh jeg gleder meg til å prøve:D er førstegangsfødense og førstegang tøybleiebruker tutta kommer rundt 2.august! og gleder meg til å bevise at mytene bare er tøys
Yo&La+spire Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 En myte til: - Tøybleier er stygge Selvfølgelig litt individuelt, men eg tørr å påstå at om en leter litt så finner en helt sikkert en som en liker;) (og styggere enn engangs er det iallefall ikke!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå