lilletrollet Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Er det noen her som har opplevd sen overstimmulering? På innsett så kommenterte jeg at jeg hadde hatt mye ubehag i underlivet og de sjekket meg for overstimmulering. Fant ikke noe væske i bukhula, men eggstokkene var forstatt store, dvs ca 8-9 cm på hver side. Tok ut 21 egg. Fikk beskjed om å drikke mye vann, noe jeg har gjort. Det roet seg litt etterhvert, men siste uka har magen blitt velidig sprengt og buskene fryktelig trange. Det er ubehagelig å bøye seg til gulvet, gå inn og ut av bilden osv. Har snakket med sykehuset og de snakket om noe som heter sen overstimmulering og at jeg måtte fortsette å drikke mye vann. De virket mer opptatt av om jeg hadde tatt en test og siden jeg hadde gjort det og den var positiv så burde jeg heller være glad over at jeg var gravid. Jeg vet at jeg har relativt høy smerteterskel. Har tross alt født en normalt stor gutt på 52 minutt uten bedøvelse og det var helt greit. Så at jeg nu føler at dette er ganske ubehagelig er reelt. Føler at jeg ikke ble trodd og at jeg var mest til bry. Noen andre som har erfaring med såkalt sen overstimmulering?
Grublegruble Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 Hei lilletrollet og tusen takk for kjempefin melding!!! Skal prøve å høre på deg, og går det ikke denne gangen så skifter jeg jobb ja, for sjefen gjør det ikke lettere for meg... Uansett, overstimulering har jeg fått beskjed om at vil ofte forverre seg dersom du blir gravid og er disponert for det. Vår situasjon var ganske lik, mine eggstokker ble ca 10 cm noen dager etter innsetting, tømte også ca 20 eggposer, og i Haugesund sa de at jeg kunne se ut som om jeg var overstimulert. Ble bare verre og verre, fikk pusteproblemer og så ut som om jeg var 5 mnd på vei, så jeg gikk til en gynekolog/spesialist etter at hun ringte meg hjemme, svigerdattera er ei god venninne av meg som hadde gitt beskjed om plagene mine, jeg skulle jo også være tøff siden sykehuset ikke hadde sagt at jeg måtte gjøre no spes. Hun sykemeldte meg på flekken for hun sa jeg var nær sykehusinnleggelse og burde holde meg i ro. Fikk også beskjed om å drikke mye vann. Så du burde nok snakke med en spesialist i gynekologi, og få sjekket ut om du har for mye væske i buken, det kan ha forandret seg etter uttak og innsetting. Ikke for å urolige deg, men er jo best å ta sånne ting på alvor, spesielt om du får tyngre for å puste. Masse lykke til og takk igjen for omtanken Gi bare lyd om du lurer på noe, vet ikke så mye, men litt.
venter7 Skrevet 21. april 2008 #3 Skrevet 21. april 2008 Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, lilletrollet! Testet positivt i går og ser ut som om jeg er flere måneder på vei. Har også vondt når jeg beveger meg, spesielt ved bøying/tøying. Jeg tok også ut 21 egg og alt så fint ut da, men videre har magen bare vokst og vokst. Føler meg rimelig stappa!! Ringte Haugesund sykehus i dag og fikk bare beskjed om å leve som vanlig (minus hard trening), drikke mye vann og unngå saltholdig mat. Jeg jobber som fysioterapeut og bruker derfor kroppen mye i jobben. Fikk beskjed om at det ikke var farlig å bevege seg, men hvis problem kunne jeg kontakte fastlege og få sykemelding.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Både venter 7 og lilletrollet bør komme seg til gynekolog umiddelbart! Jeg har vært overstimulert og det blir mye verre når du evt er gravid og får HCG økning. Mine eggledere var 12 cm, og jeg gikk opp 5 kg få dager etter innsetting av egg. Hemoglobin 17,5 mot normalt 12,5. Tungt å puste, så ut til å være 6-7 mnd gravid. Slutta nesten å tisse. Måtte ligge lenge på sykehus for behandling og tapping. Stor fare for blodpropp eller eggstokker som tvistes som er farlig. Har sakset litt fra nettet til dere; engelsk, men det finnes mye på norsk også. Bare søk på feks overstimuleringssyndrom. http://www.ivf-infertility.com/ivf/standard/complications/ovarian_stimulation/ohss.php "Ovarian hyperstimulation syndrome (OHSS) This is the most serious complication of IVF. Any patient undergoing ovulation induction is at risk of developing OHSS, although some more than others. Ovarian hyperstimulation syndrome may be classified as mild, moderate or severe by symptoms and signs. the worst cases seem tends to be associated with pregnancy. Severe OHSS is a life threatening complication following ovarian stimulation. The symptoms usually begin 4-5 days after the egg collection. The majority of women have a mild or moderate form of the syndrome and invariably resolve within a few days unless pregnancy occurs, that may delay recovery. Patient may complain of pain, a bloated feeling and mild abdominal swelling. In a small proportion of women, the degree of discomfort can be quite pronounced. In some cases cysts appear in the ovaries (ovarian cysts) and fluid may collect in the abdominal cavity causing discomfort. Very rarely the ovarian hyperstimulation is severe and the ovaries are very swollen. The woman will feel ill, with nausea and vomiting, abdominal pain. Fluid accumulates in the abdominal cavity and chest, causing abdominal swelling and shortness of breath. Reduction in the amount of urine produced. These complications require urgent hospital admission to restore the fluid and electrolyte balance, monitor progress, control pain and in some very serious cases, termination of pregnancy. Complications associated with severe OHHS include blood clotting disorders, kidney damage and twisted ovary (ovarian torsion). "
Jane_septembergutt Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Helt enig med Lissi65! Kom dere til lege eller gynekolog. Helst noen med erfaring med prøverør og overstimulering.. Jeg satte inn egg 15 des, og 23.des begynte det å gjøre skikkelig vondt. Før det var jeg bare oppblåst og hadde mindre smerter i eggstokkene. 26.des gikk jeg til lege og ble innlagt umiddelbart. Men de hadde ikke særlig peiling på behandling, og fertilitetsklinikken hadde juleferie.. Så jeg ble pumpa ytterligere opp med veske intravenøst, før jeg ble satt på tørstekur..Slutta nesten å tisse jeg også, og kunne ikke bøye meg. Skikkelig ubehagelig og fryktelig vondt! Først 30.des ble det satt inn dren i magen og de tappa ut 7,5 liter veske på under to døgn. Tok av meg 5 kg på de to dagene. Ble skrevet ut 10.jan, og rundt 20.jan var det inn igjen med blodpropp. Men alt gikk bra til slutt, og det resulterte i en skjønn gutt. Ikke meningen å skremme dere. Dere er sikkert ikke kommet så langt. Men be legen dere går til å kontakte klinikken dere har fått behandling på. Der har de erfaring og vet hvordan det skal behandles. Eller ring klinikken og beskriv symptomene. Lissi; Vet du hva tvistede eggstokker er? Hvordan merker man om man har fått det?
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 22. april 2008 #6 Skrevet 22. april 2008 God morgen Jane! Så godt at det gikk bra med deg til tross for blodproppen, det er veldig farlig vet du! Gratla med septembergutten (jeg fikk junigutt) ) Har du PCOS? Det øker sjansene for overstimulering. Jeg har visst PCOS, men er av den slanke typen. Har fjernet stor cyste, og ene egglederen. Tvisting er snurring, så jeg antar eggstokkene da får en slags unaturlig vridning som i verste fall kan føre til at blodomløpet til eggstokken stopper opp. Jeg antar at det er meget smertefullt, og meget farlig om det ikke blir operert. Jeg gikk turer før jeg ble innlagt med kraftig OHSS, men fikk da ikke lov til å gå ned i kiosken på sykehuset en gang grunnet faren for eggstokk-tvisting. Hadde selv tarmslyng som ca 12-åring. Det var utroolig vondt, og jeg spydde og fikk feber. Snarrådige leger opererte det de trodde var blintarmbetennelse, men fant da istedet tarmen slynget rundt min ene eggstokk. Mine foreldre fikk beskjed om at hadde det gått noen timer til uten operasjon ville jeg sannsynligvis ha strøket med. Det er farlig når blodtilførselen stopper til indre organer, som kan skje ved eggstokk-tvisting. Jeg syns ikke disse to jentene har fått de råda og den oppfølgingen de har krav på om de er overstimulerte hvilket det kan tyde på.
lilletrollet Skrevet 22. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2008 Har vært å tatt blodprøver for å måle blodverdiene i forhold til overstimmulering. Og de så helt fine ut. Er fortsatt hoven i magen, men drikker mye vann og springer på do i ett sett. Har ikke gått noe særlig opp i vekt og dersom magen er like sprengt i morra så skal jeg ringe tilbake til sykehuset for videre undersøkelser. Så jeg har nu slått meg til ro med at dette går over og koser meg heller med at det er en liten en i magen som pappaen hele tiden skal snakke med og stryke på. Er jo veldig koselig. Håper dere alle sammen får en fin dag. Her snør vi snart inne. 1 m snø på flat bakke nu. misunner dere sørpå som har sol og vår.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 22. april 2008 #8 Skrevet 22. april 2008 Så flott at det går bra med deg lilletrollet;)) Fine blodverdier og god urinproduksjon betyr at du ikke er overstimulert i alvorlig grad! Lykke til med spiren der inne, og ønsker deg et vellykket og greit svangerskap! Måtte du bli en heldig mamma med nyfødt baby om drøye 8 mndr;o) Sender noen av våre varme, gode solstråler fra sørvestlandet nordover til deg..
venter7 Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Hvordan er formen i dag, lilletrollet? Jeg er bedre, men magen er fortsatt stor og øm. Jeg avventer å oppsøke lege. Ser om det roer seg el.evt.blir verre først. Jeg drikker masse og tisser masse:) Jobber du nå? Jeg var borte fra jobb i dag pga.en del smerter i går kveld og natt. Har heldigvis fri i mrgen og på torsdag. Skal jobbe i helgen, men satser på at det er bedre da!
lilletrollet Skrevet 22. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2008 Formen er som før. Fortsatt sprengt i magen. Skal ringe sykehuset i morra for svar på blodprøve HCG som jeg tok i går og skal da snakke med de om dette. Er i full jobb, men vi har det rolig for tiden så det går helt fint. Ellers fin form. Ikke kvalm eller noe i dag, bare trøtt og uopplagt.
Jane_septembergutt Skrevet 22. april 2008 #11 Skrevet 22. april 2008 Da har jeg nok ikke hatt eggstokk tvisting iallefall. Antar jeg hadde merka det da..;-) Vet ikke om jeg har PCOS. Tror legen var inne på tanken, men noen symptomer stemmer og mange stemmer ikke.. Huff, godt det gikk bra med deg med tarmslyngen. Det høres så skummelt ut. Bra det ikke var overstimulering på dere jenter! Lykke til videre:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå