Gå til innhold

"Sjekke ut" en bhg. best mulig!

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg "sjekke ut" en familiebarnehage best mulig?

Jeg og jenta mi skal besøke den å se på lokalene og hilse på de ansatte.

Jeg har søkt i forumene her på navnet til barnehagen.

Jeg har googlet både navnet på barnehagen og eieren av barnehagen.

Andre tips? Vil helst være helt sikker før jeg sender jenta mi dit.

(bhg. er listet opp på kommunen sin hjemmeside. Betyr det at de har "godkjent" den?)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137526137-sjekke-ut-en-bhg-best-mulig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle familiebarnehager skal være godkjente. Den står på kommunens nettside fordi barnehagen får statlig støtte, og fordi det er kommunen som regulerer plassene.

Jeg synst det er best å "sjekke" en barnehage ved å spørre andre foreldre om de er fornøyd? Spre ordet i venneflokken din. Kanskje noen kjenner noen som har barna sine i akkurat denne barnehagen.

Jeg er generelt skeptisk til familiebarnehager hvis det bare jobber en voksen der. Det er ikke så store forskjellen fra en dagmamma, bortsett fra at en dagmamma som regel har færre barn, mens familiebhg får oppfølging et visst antall timer i uka av førskolelærer.

Gå på besøk, dann deg et inntrykk om det ser ut som at assistenten har kontroll på situasjonen. Hvordan virker barna?

Samspillet mellom barna og mellom den voksne og barna.

Jeg tok meg en tilsvarende runde og det var bare 1/3 av barnehagene jeg kunne tenkt meg å ha barnet mitt i.

Ett viktig spørsmål til eier eller ansatte er om de nåværende ansatte kommer til å være der når ditt barn evt. begynner.

Et skifte av assistenter har svært mye å si (på godt eller ondt) for en familiebarnehage. Og mange steder er det faktisk slik at assistenter stort sett bare blir ett år for å få erfaring, før de går over til vanlig bhg.

Be om å få tilsendt en ukesplan og en årsplan. Sørg for å være der i hentetiden til de andre barna når du er på besøk. Da vil du se hvordan rutiner er, og det er garderoben som har store utfordringer i de fleste barnehager. Er de mye ute? Har de hobby dager? Har de samlingsstunder? Har de feks bakedager eller temadager?

Jeg personlig hadde ikke blitt tryggere av at fambhg ble drevet av en førskolelærer. Da er det pr def kun èn ansatt hele tiden, og de fleste tar ut veldig høy lønn og gjør det pga lønna. Det forteller ikke meg et kvekk om at denne personen skal være bedre skikket til å ta vare på min 2 åring enn en assistent som driver på ideologisk grunnlag.

En assisten skal ha veiledning 1,25 t pr barn pr uke, og god vikar ordning. Det skal tross alt ikke bety at du må ha fri fra jobb hvis eieren av bhg er syk.. ÅPningstider er også ofte en liten hake ved fambhg, be om å få se på vedtektene, det er er ved å godta disse du takker ja til plassen.

Lykke til!

Annonse

HI:

Jeg har sagt ja til plassen.

Vi var på besøk i bhg; Den virket helt ok. Hyggelige mennesker som jobber der, greie åpningstider, mye ute på tur, så ut som rutinene fungerte greit, fin hage å leke i.

Så får jeg bare håpe på det beste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...