Gå til innhold

Barnehageansatte og gravidite

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Til dere som jobber, har jobbet eller kjenner noen som jobber i barnehage OG som er gravide.

-har du tilrettelagt arbeidsoppgaver?

-jobber du fult?

-er det normalt å jobbe tiden ut i svangerskapet i vårt yrke?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

heisan

jobber selv i barnehage på småbarns avd.

jeg sykemeldte meg i uke 11 20%det gikk kjempefint bytta litt på å ha en dag fri i uka eller å gå kortere vakter, alt etter hva som passa best.så fr auke 28 har jeg gradvis økt sykefraværet. av div grunner.

for meg har det fungert veldig fint, fikk beskjed fra arbeidsgiver at jeg var den som hadde holdt ut lengst i jobb. så det er visst helt vanlig å bli tidlig sykemeldt. kan vel anbefale å bli overflytta til en storbarnsavd om du er på små så slipper du en del løft.

Skrevet

hei jeg er i uke 8+3. jobber på små barn. er frisk som en fisk nå om dagen. vært borte en uke i uke 4 ca. er vel variabelt hvor dårlig en blir. og tror forresten det er genetisk. (spørhvordan din mors svangerskap har vært)

Skrevet

Jobber 80% i barnehage...

Er 14 veke idag,.Har maatte gaatt heim litt tidlig ein dag pga daarlig og kvalm..Har alt under eit,0-6 aar..

Forelopig ingenting spesielt tilrettelagt,men da er berre aa gje beskjed om da er ting eg ikkje klara eller orker,som loft,div ting paa uteomraadet,bleieskift osv,har dei sagt..godt aa veta...

av og til kjenner eg at da kunne vore godt med ein ekstra fri dag,men som regel gaar da heilt fint,enda...

Skrevet

Hei..

jeg er 8+6 og jobber 100% i barnehage som pedagogisk leder, stor avdeling. Går kjempe bra ennå, men må ta 5 min når kvalmen av og til kommer... Litt vann og kjeks så går alt bra:)

Skrevet

hei

jeg er i uke 32 jobber fortsatt 100%. Jobber på 0-3 årsavdeling som ped leder, fungerer helt fint det for meg. Det er fortsatt ingenting som er vanskelig for meg å gjøre. Har en del andre på avdelingen som har tilrettelagt arbeidssituasjon så det har ikke vært aktuelt for meg å sykemelde meg eller søke tilrettelegging. Har ikke behov for det. Selvfølgelig har mange dager vært tunge, men det hadde vært verre å være hjemme å gjøre ingenting

Skrevet

jobber som ped.leder på 3-6årsavd. kjenner det tar på på ryggen til tider, men har flinke medarbeidere som tar godt vare på meg! de tar seg av de tunge løftene og sender meg på 5 min iblant ;)

håper jeg holder ut lenge!!

Skrevet

jobber som assistent på 3-6 årsavd. skjenner jeg er sliten nå. er i uke 28. INGEN tar hensyn på jobben, for man har ikke mulighet til det, rett og slett. med mye sykdom i utgangspunktet, så må du stille opp 100% på jobben. Jeg har jobbet for 2 i en evighet nå, å det er jo ikke det beste for meg og barnet i magen. Men samvittigheten for dem som sitter igjen, uten vikarer å ta av, er for stor...

Men nå i går datt jeg å slo meg, da jeg sprang etter noen barn som var på tur ned en bratt bakke med de store syklene. jeg hadde aldri i verden stått å sett på barna slå seg, så dette var ikke noe jeg kunne unngå..men var uheldig jeg da, som datt rett på rygg. så nå sitter jeg her med forslått bekken og rygg. Håper jeg blir bedre til mandag, men hvis ikke så får jeg bøye meg i støvet å dra til legen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ble 50 % sykmeldt i uke 28. Dette pga fortsatt sliten og trøtt etter jobb, og at jeg ikke har fått tilrettelagte arbeidsoppgaver.

Skrevet

jobber som barnepleier på en3-6 års avd.byttet avd i februar,da jeg egentlig har min faste stilling på en 1-3 års avd.

Byttet pga mye vondt i ryggen.Går nå ut i 50% til uka,er nå 30+1,begynner å bli tungt.

Jeg har fått den tilrettelegginga som jeg har ønsket. Heldig der ja

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg er i uke 21 og ble sykmeldt 100% i går. skulle gjerne jobbet, men med bekkenløsninga mi er et bare ikke mulig. jobbet på småbarn og klarte ikke å løfte barna de siste dagene før sykemeldinga. hos oss begrenset det seg hvor mye de kunne legge til rette arb.oppgavene for meg. noen ganger er jeg jo alene på jobb.(start og slutt) jeg vet flere som har jobbet helt til permisjonen tre uker før fødsel, men vet om flere som har måttet sykmelde seg en mnd før pga rygg og litt forskjellig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jobber som ped leder på en småbarnsavdeling og gikk ut i 80 % stilling i uke 24. Ellers har jeg ikke noen spes tilrettelagt hverdag annet enn at jeg tenker litt mer før jeg løfter ol.

Har veldig flinke assistenter, men som alle vet er det stadig sykdom i bhg og er ofte utslitt etter jobb. Likevel håper jeg å være i jobb ut tiden.

Skrevet

Er blitt 100% sykmeldt i uke 32+5, pga av at det er uforsvarlig av meg å jobbe mht til barnas sikkerhet. Det være seg å løpe etter barn, løfte barn, kle på barn oo lignende i akutte situasjoner.

Og det er visst svært sjeldent at kvinner i barnehageyrket jobber fult ut hele svangerskapet...

Lykke til, jenter! :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk 100% aktiv sykemelding i uke 22, pga begynnende bekkenløsning. Hadde det i 3 uker, før jeg gikk over i 50% jobb og 50% aktiv sykemelding. Deretter er det 2 uker ferie, får se hvordan ryggen fungerer etter det.

Merker jeg fortsatt blir veldig sliten når jeg er sammen med barna. Er endel jeg ikke kan gjøre, sånn som løfte, vri på meg, hjelpe til å kle av/på - uten hjelp fra barna, løpe etter barn etc.

Arbeidsgiveren min er veldig forståelsesfull, og prøver å tilrettelegge - men det er vanskelig i barnehage.

Er veldig heldig, og har 2 kjempeflinke assistenter, som tar mye av de tunge tingene - men de blir også slitne.

Skrevet

Hei:)

Jeg jobbet i barnehage som assistent på blanda avd.. fra 1-4 år. Jobba 100% frem til ca uke 25. Etter det sykemeldte jeg med 20% og økte på litt etterhvert til 40%. Grunnen til at jeg sykemeldte meg var at sjefen overhodet ikke tilrettela noen ting. Jeg hadde alene ansvar for 1 og 2 åringene med bleier og bæring pluss turgruppe med 4 åringene 2 ganger i uka. Ble litt lei av at jeg måtte ta alt det tyngste hele tiden, pluss at jeg følte at hun ble sur hvis jeg måtte til legen den ene gangen i mnd. Hadde jeg fått mer tilrettelagt ville jeg jobbet 100% ut.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei.

Jeg jobber som ped.leder på småbarnsavdeling og ble sykemeldt 100% de siste to ukene før ferien min pga kvalme. Skal tilbake i jobb nå i august, men vet ikke enda om jeg klarer å jobbe fullt. Er fortsatt kvalm og blir fort sliten. Er 12 uker nå og 14 uker når jeg skal begynne å jobbe igjen. Vet hvor vanskelig det er når jeg ikke kan gjøre det samme som alle andre. Det gjør at de andre må jobbe for meg og. Synes derfor det kan være bedre å bli delvis sykemeldt, sånn at man kan få inn er vikar som faktisk klarer å jobbe. De andre blir jo slitne og. Det går selvfølgelig også ut over barn hvis jeg er der og ikke er i form. Har en kollega som skal ha barn nå i høst. Hun har vært delvis sykemeldt siden hun var ca 8 uker på vei og ble fullt sykemeldt et par måneder senere pga bekkenløsning. Hun har med andre ord knappt jobbet siden hun ble gravid. Dette er selvfølgelig veldig individuellt. Vet også om de som har jobbet fullt tiden ut. Jeg tenker ikke presse meg til å jobbe hvis jeg føler det går ut over meg, barnet eller jobben min. Jeg har ventet lenge på å få dette barnet og har tenkt å ta vare på det fra starten av. Det er tungt å jobbe på småbarnsavdeling og jeg vil ikke at de andre skal gjøre jobben min. Jeg prøver så lenge det går.

Skrevet

i mitt forrige svangerskap for litt over 3 år siden så jobba eg fullt helt til permisjonen min starta.... Var i super form på slutten (kun trøtt og sliten og småkvalm i begynnelsen).. så eg syntes ventetiden gikk kortere om eg var på jobb blanrt barn og kollegaer....

*håper eg klarer meg likebra i dette svangerskapet*

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei, så fint å høre at det går så bra med deg. Jeg er også ped.leder på en 0-3 års avdeling, og er gravid i 15. uke nå.

Det jeg lurer på er hvordan du takler løft. Nå i innkjøringsperioden har dette vært veldig tøft, og mange tunge løft. Det verste har vel vært at assistentstillingene hos meg har vært delt opp i 4 mindre stillinger, så det har vært vanskelig å delt innkjøringa med andre, må ha tatt det meste selv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...