Gå til innhold

utsette eksamen? rett på fødselsstipend?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sitter å leser til eksamen for tiden. Har fire eksamener å lese til og er redd for at det kan bli litt mye nå i disse dager. Er så sliten og trett, og får mye kynnere på slutten av en intens lesedag. Har tenkt på om det er mulig å utsette vertfall en av eksamenene litt, men er redd jeg da ikke får fødselsstipend, og at jeg må betale tilbake stipendet jeg har fått i år.

Noen som har erfaringer på dette området og kan gi råd?

Er takknemlig for alle svar!

Fortsetter under...

Du kan møte opp på eksamen og levere blankt, men jeg vil anbefale deg å ordne legeerklæring på at du ikke klarer å ta alle eksamene. Hvis du leverer blankt bruker du av eksamenskvoten, det er ofte regler for hvor mange ganger du kan prøve å ta en eksamen om igjen. Med legeerklæring bruker du ikke av denne kvoten.

Du bør i alle fall ikke melde deg av eksamen da dette vil påvirke fødselsstipendet i den grad du blir deltidsstudent. Jeg tror du må ha minst 75% studieprogresjon i forhold til fulltidsstudie for å få fødselsstipend.

Det som skjer hvis du ikke tar eksamen (av forskjellige årsaker) eller stryker er at du ikke får omgjort lån til stipend.

Er du sikker på dette nova77?

For det er som jeg ser det ut fra lånekassens regler ikke et vilkår at man har hatt minst 75 pros studieprogresjon, og har man først fått støtte til fulltidsstudie, så er man som det å regne selv om man ikke makter å ta alle eksamener en opprinnelig var meldt opp i... Men: jeg er ikek sikker på dette, altså har jeg ikke fått det bekreftet fra noen i lånekassen.

Men jeg tror det beste for HIs vedkommende vil være å få sykemelding på den eksamen hun ikke klarer å gjennomføre, og så bruke denne overfor skolen som bevis på at hun ikke har brukt opp en av tre eksamensforsøk. Men siden du ikke er helt studieufør (tar de andre eksamene) kan du nok ikke søke om å få omgjort denne delen av lånet til stipend.

Slik fprstår jeg reglene. Men det er jammen ikke lett å holde styr på, så ikke stol 100 prosent på meg.

Nei, jeg er ikke sikker på hvordan det blir hvis man melder seg av eksamene. Men der jeg studerer så melder vi oss opp til fag ved at vi melder oss på eksamen. Jeg tenkte at hvis man melder seg av eksamene, så blir det det samme som å melde seg av fagene?

Det kan godt være at det ikke har noe å si om hun melder seg av fagene i forhold til lånekassen, men jeg er enig med deg om at hun bør bruke legeerklæring i stedet. Da har hun mulighet til å ta en evt konteeksamen i stedet for å vente til faget går på nytt (hvis noen føler for å gjøre det midt i ammetåka!) Hun bruker heller ikke opp sine eksamensforsøk.

Antar Trømsøstudent skulle vært her en tur ^^

Dersom en er deltidsstudent dvs. at en opprinnelig er meldt opp i mindre enn full studieprogresjon, mener jeg en da vil få en tilsvarende reduksjon i fødselsstipendet.

Situasjonen blir imidlertid en annen da en er meldt opp i et fag, og så trekker seg fra det. Jeg kan ikke forstå at det skal være noen forskjell for lånekassen om en trekker seg fra faget midt i semesteret eller om en gjør det på eksamensdagen.

Konklusjonen (slik jeg forstår det) blir at så lenge en er meldt opp som fulltidsstudent, vil det ikke få innvirkninger på fødselsstipendet at en har meldt seg av eksamener senere.

Dersom jeg her mot formodning skulle ta feil, vil det være en smal sak å få dette korrigert hos lånekassen ved å innlevere legeerklæring.

Så det burde uansett ikke være noe problem.

Annonse

det letteste vil uansett være for deg å bare levere sykemelding/legeerklæring på de eksamene du ikke klarer for da mister du ingenting. da blir lånet stående til du tar eksamenen igjen senere, og du mister ingen forsøk. i tillegg får du fødselsstipendet utbetalt som normalt. så jeg vil anbefale deg å ikke melde deg av noen eksamener, men heller levere sykemelding/legeerklæring.;)

du kan også levere sykemeldingen før eksamen, men som nevnt over senest 2-3 dager etter eksamensdagen. dette står nok i skolens reglement.

du må få legen din til å skrive sykemelding som vanlig, og levere denne på skolen din. så slipper du å tenke mer på det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...