Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #1 Skrevet 21. april 2008 Noen som vet om dette er norsk opphav? Har hørt et sted at det var brukt en del i nord-norge. Synes jo det er litt fint, mjukt og sterkt og uvanlig på samme tid. Men er det rart? Vil ikke ha potensielt mobbenavn. Og passer det til Ida? Må ha litt samme sjanger, på en måte.
MariaShira Skrevet 21. april 2008 #2 Skrevet 21. april 2008 jeg får ikke til å like det. Tenker på lestadianere, er ikke helt sikker på hvorfor, men får religiøse vibber. Ikke det at det gjør noe da. Det er ganske så unikt, kun 164 menn har dette navnet som eneste fornavn!
Vannmann35 Skrevet 21. april 2008 #4 Skrevet 21. april 2008 Finsk opphav? I følge navneguiden her er Levi et hebraisk navn + "Levi var sønn av Jakob og Lea 1.Mos 29,34, og navnet på Matteus før han ble apostel Mark 2,14." Er altså et gammelt navn, og alle kjenner vel til Levi Strauss og jeansmerket Levi's.... Ida og Levi passer fint sammen synes jeg, selv om det ikke er samme genre. To enkle og korte navn.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #5 Skrevet 21. april 2008 Nei, tror nok at Vannmann31 har rett. Når jeg smaker på det er nok Levi en litt annen genre enn Ida, bortsett fra at begge er korte og enkle uten for mye mikkmakk ;-) Søren òg! HI
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #7 Skrevet 21. april 2008 Jeg kjenner en Levi med dobbeltnavn som kun bruker det andre navnet. Hun virkelig misliker det ennå, selvom hun er voksen. Jeg synes ikke det er noe fint selv jeg. Hadde nok sikkert gjort det samme som hun bekjente av meg..
huldra87 Skrevet 21. april 2008 #8 Skrevet 21. april 2008 Jeg er fra Nord-Norge, nærmere bestemt Vest-Finnmark. Min venninnes bestefar heter Levi, en snill og koselig gammel mann! Så jeg har bare gode assosiasjoner til navnet =) Vet også av flere som heter Levi, mest eldre menn. Dette navnet er ikke uvanlig her nordpå.Jeg synes navnet er veldig fint og litt tøft! Faktisk et av mine favorittnavn! =) Navnets opprinnelse er vel bibelsk. Det Vannmann31 skriver er hvertfall rett. I tillegg er Levi navnet på et sted i nord Finnland. Hvorfor dette stedet heter Levi vet jeg ikke, men det kan jo ha noe med Lars Levi Læstadius og gjøre. Jeg er ikke så inne på historie og slikt, men han var en svensk prest og opphavsmannen til det læstadianske, og han var en viktig person for bl.a samene, og han var innblandet i Kautokeino-opprøret. Jeg er nesten sikker på at stedet Levi har fått navnet etter han, men skal ikke si helt sikkert, er som sagt ikke så inne på historie. Han fikk hvertfall navnet av faren som var prest. Og navnet er bibelsk ja, ikke finsk, selv om det er et sted i Finland som heter Levi. Fint lite sted forresten, med stort skianlegg og greier, har vært der et par ganger.. ;-) Jeg synes ikke at Ida og Levi er samme "kategori". Men likevel er de ganske fine sammen. Hvertfall liker jeg navnet Levi godt. Har foreslått det for gubben også. =)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 HUN? Nå har altså jeg tatt for gitt at Levi er et guttenavn. Det er i allefall det jeg hadde som utgangspunkt. I så fall kan jeg jo godt forstå at ei dame fornekter navnet sitt dersom det er Levi. Mulig jeg har misforstått... HI
anaina Skrevet 22. april 2008 #10 Skrevet 22. april 2008 Levi er et bibelsk navn, med oppphav i hebraisk. Assosiasjonen til læstadianismen er nok fordi prestens fulle navn var Lars Levi Læstadius. Er nok opprinnelig mest brukt i pietistisk kristne miljøer i Norge (og USA for den del), eller jødiske. Jeg syns Levi er helt kult. Litt mer uvanlig enn Jacob, men det er jo også et gammeltestamentlig kristen/jødisk navn.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2008 #11 Skrevet 22. april 2008 I Finland skrives navnet Leevi, men uttalelsen blir jo det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå