Gå til innhold

Åpning av gaver i bryllup

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi var i et bryllup i sommer der forloverene åpna alle gavene i perioden etter vielsen/ før festen. Så kunne vi gjester gå å se på dem i løpet av kvelden.. :-)

Når jeg var yngre var jeg i et bryllup i USA. Der ble alle gavene sendt til parets hjem/ brudens hjem x-antall dager i forveien, for så å bli åpna et par dager etter bryllupet med bare en liten gruppe mennesker til stede.

Veit ikke helt hva jeg hadde gjort.. Har jo litt lyst til å åpna selv, da.. :-) Håper dere får et fint bryllup!

Vi valgte en kusine fra hver vår side som åpnet gavene.. Og så skrev de opp i en bok hva vi hadde fått og fra hvem, og så nummererte de gavene.. slik at vi visste f.eks hvilket fat vi fikk ifra hvem =)

Kan vel bli litt travelt for forloverne? De har jo gjerne andre ting - fotografering etter vielsen f. eks. Det var i hvert fall vanlig i min tid... Lenge siden jeg gifta meg. Har vært med å åpne gaver i bryllup og det tar sin tid. Ikke regn med å få tid selv i hvert fall. Og husk klistrelapper til nummerering og bok å skrive opp hvem gavene er fra. Ikke så kjekt for gjestene å ikke kunne se på gavene da... har også hjelpt til i et bryllup der min jobb var kun å åpne gaver - var invitert til kaffeen og det var også ganske greit for da kunne vi ordne gavebordet mens gjestene spiste middag. Kanskje noen venner som ikke skal i middagen som kunne ordnet det?

Min erfaring:

Nummerlapp både på gaven, kortet og kassen (gjør det lettere å pakke ned etterpå)

Skriv opp i boken nr, fra hvem, og hva... fort gjort at det roter seg til når det er MASSE gaver :)

Og - velg noen til å pakke opp som er litt strukturert og ikke har annen spes rolle den dagen. Koselig om de har litt sansen for å sette opp gavene på bordet også slik det ser litt fint ut.. OG - vær sikker på at de forstår hvordan du ønsker de skal gjøre jobben - det brente jeg meg litt på...

Lykke til med den store dagen!

Annonse

Jeg og svigerinnen min åpnet gavene i bryllupet til den andre svigerinnen min og svogeren min :)

Skrev opp i en liten bok hva de hadde fått av hvem også kunne alle gjestene gå å se hva de hadde fått.

Om vi gifter oss noengang tror jeg vi skal gjøre det på samme måte.

Vi hadde et vennepar som skullle bli bedt til kaffen som kom rett etter vielsen. De åpnet pakker, nummerte og satte gavene fint til, slik at alle kunne gå å se mens bordene ble ryddet og gjort om til kaffebord.

De hjalp i tillegg til med nedpakking sent på kvelden siden de visste hvor de hadde lagt fra seg esker osv.. Det ble opplyst under kaffen om hvor lenge gavebordet kom til å stå, slik at alle hadde muligheten til å se, deretter hadde vi en bekjent som kom og hentet alt og kjørte det heim til oss utpå natta.

Dette fungerte kjempegodt!

Synes det høres så rart ut. Vi har lyst å åpne gavene selv, og ikke at de skal bli røsket opp av noen venner i full fart. Og nummerering og lister.. synes det høres så utakknemlig ut. Folk pakker inn gavene og alt..hva er vitsen med det da?

Selvom det høres rart ut så er det veldig vanlig!!! Du har seriøst ikke tid til å gjøre dette selv under festen, så hvis dere har ekstra tid f.eks mellom vielse, evt fotograf og middag så gjør dere det selv. Vi dro rett fra vielse til fotografering, og når vi kom hjem igjen, var de fleste middagsgjestene kommet, og da var det ikke tid til å åpne gaver.

I mellomtiden hjalp svigermor og en til med å pakke opp og notere hva vi fikk fra hvem. Og nei, de blir ikke røsket ufølsomt opp i full fart. Dessuten er det jo gøy for gjestene å se hva dere har fått også? Jeg syns hvertfall det når jeg har vært i bryllup... :)

Det med nummerering og lister tror jeg er lurt uansett hvem som åpner.

Det kommer vanvittige mengder gaver den dagen, og det skal jaggu godt gjøres å huske hvem man fikk hva fra. Synes det var veldig koselig å sitte å se i lista i etterkant slik at jeg visste HVA jeg takket for når jeg møtte noen, og likedan det å skrive hva man takket for i takkekortet.

Ikke upersonlig, men "kvalitetssikring"....:)

Joda.. men det er jo ikke gjestene man skal gjøre fornøyd når det gjelder gavene, det er jo brudeparet. Da er tradisjonen de har i usa mye bedre synes jeg. Å ta gavene med hjem og åpne dem dagen etterpå.

Og synes det høres rart ut at man ikke har tid.. Man har jo en hel dag på seg. Det kommer jo bare 45 stk, så vi får vel 25 gaver ca.. Tar jo ikke all verdens tid å åpne.

Annonse

Hei.

Endelig et innlegg jeg har litt "peiling" på.. hehe..

Vi giftet oss for snart 3år siden i Danmark og vi åpnet gavene selv..

Vi hadde samme lokale for middag og festen etterpå med kake osv.. Men fra middag til fest ble lokale forandret fra et stort langbord i hestesko form til flere småborder.. Mens hotell personalet ordnet dette, gikk gjestene ut for å trekke frisk luft og vi åpnet gaver... Og vi hadde MANGE gaver.. Vi bare passet på å ikke ta ting ut av eskene for å ha noe å stappe kortet litt nedi.. Vi fikk lov av hotellet å la gavene stå til dagen etter (vi og hele bryllupsfølget overnattet på samme hotell), men passet da på å fjerne alt av gavekort og kontanter. Dagen etter gikk vi ned i festsalen og skrev ned hva vi hadde fått fra hvem osv.. Og så tok min familie med gavene hjem til Norge..

Vi var midt i husbygging og ca 2mnd etter bryllupet flyttet vi inn i nytt hus og fikk da alle gavene på plass og da ble det som å åpne dem på nytt.. hehe..

hei:)

Giftet meg i fjor sommer og der satte vi noen venner til å åpne gavene fortløpende så de sto fremme og alle gjester kunne se:) Slik har det vært i alle bryllup jeg har vært i og hørt andre fortelle om. Hadde også veldig lyst åpne selv, men synes det er kjekt og flott for gjestene også og sette det frem på et gavebord:)

Men selvfølgelig så burde hvert brudepar gjør som passer dem best:)

Giftet meg 070707..og tok meg tid til å åpne alle gavene selv...i to bolker,men sammen med min kjære.

Synes det var kjempe koselig..

gjorde som mange andre skriver, skrev ned navn og nr på gaven,og loggførte alt i egen bok

Det vanlige er (80+ gjester) å be feks to venner om å pakke opp gavene og legge disse ut på gavebordet. Gjestene får da mulighet til å se hva brudeparet har fått. Nummerering og loggføring er viktig for at takkekortene skal bli riktige.

Vi (og alle andre bryllupene jeg har vært i) gjorde det også slik, og tror ingen syntes at det var verken rart eller upersonlig. Jeg synes det derimot er veldig viktig å skrive personlige og fine takkekort.

Men hadde vi hatt 30 gjester hadde vi sikkert gjort det selv...:)

Du rekker aldri å åpne gavene selv på selve dagen. Det er forventet av gjestene å få titte på det dere har fått, så et bra tips er å få noen til å åpne gavene feks mens dere spiser middagen. Så kan gjestene titte på presangene til kaffen eller noe! Vi hadde totalt kaos m gaveåpningen, og fikk ikk åpnet alle, noen av gjestene kan jo til og med bli fornærmet fordi deres gave ikke står der osv...

Tror vi blir å åpne dem selv etter fotograferingen.

Skal ha alt bortsett fra vielsen i samme lokalet. så går jo an å ta det i to puljer. Blir mer personlig synes jeg, og vi får jo ikke så mange gaver så skal ikke ta så altfor lang tid.

Selvfølgelig kan vi rekke det. Har jo en hel dag(!) på oss. Og etter mottakelsen kan vi åpne dem, eventuellt etter middagen.

Det er våre gaver, og gjestene vil nok mer satt pris på å få se ansiktet vårt når vi åpner gavene, enn å bare se på hva vi får.

Du må da vel beregne noen gaver fra andre enn gjestene også. Tror det blir travelt, men men Det må dere selvfølgelig gjøre som dere vil med. Tror i hvert fall gjestene forventer å få se hva dere har fått og ikke minst se sin egen gave stå der. Lykke til med bryllup i hvert fall!

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*

Vi hadde et vennepar som åpnet gavene etter hvert som de kom. De merket gavene med nummer og så hadde vi laget en numerert liste på forhånd hvor de skrev inn hva gaven var og fra hvem :-)

Funket greit det, men vi fikk så mange gaver at de ble stående med dette nesten hele kvelden desverre...

Så de gavene man mottar på forhånd kan være greit å åpne og skrive ned så blir det kanskje litt mindre stress på pakkeåpnerne.

Når vi giftet oss fikk vi dattern til min tremenning på 16 og hennes mor til å åpne og skrive logg. Vi hadde 50 gjester men fikk sikkert over hundre gaver.

Jeg syntes at det var hyggelig å komme til lokale etter fotografering og litt avslapping og ta en titt på gavebordet før vi satte oss til bords for å spise. Vi syntes ikke at det var upersonlig eller noe annet.

Hun på 16 hadde gått skikkelig inn for dette og laget det sinnsykesystemet om hva som kom fra hvem og hvor det sto på bordet med merkelapper på med nr på, både gaver kort og ekser. så da vi skulle pakke ned var det bare å finne riktig ekse til riktig gave og pakke ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...