Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg kjenner har fått beskjed av legen sin om at hun mangler vitamin S i kroppen, derfor er hun veldig disponert for blodpropp (bestefaren, mora og onkelen har hatt blodpropp). Pga. dette må hun slutte på p-piller og all annen hormonbasert prevensjon. Hun fikk også beskjed om at hun helst ikke burde bli gravid, for da kan hun rett og slett dø, men om hun skulle ha barn måtte hun ha nøye oppfølging og sannsynligvis ligge på sykehus mesteparten av sv.skapet.

Synes så synd på henne, er bare 19 år gammel.

Fortsetter under...

Skrevet

Det er trist å få en sånn beskjed.

Men jeg har aldri hørt om vitamin S. Hva er det egentlig?

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker, men tror det har noe å gjøre med konsistensen på blodet å gjøre (?) Slik at når det vitaminet mangler, så er faren større for at blodet blir tykt og blodpropp kan oppstå, eller noe slik.

Kanskje noen andre her som har greie på slik?

HI

Skrevet

Hei!

Det heter forresten Protein S mangel. Jeg har det, og jeg har fått verdens fineste gutt..

Jeg hadde kobberspiral før jeg ble gravid, og også nå da ettersom jeg ikke kan ta hormoner.

Under graviditeten måtte jeg ta klexane, som er blodfortynnende sprøyter i magen hver dag. Tar du disse sprøytene får du ikke blodpropp, men man kan ikke gå på de over lang tid, men et svangerskap går bra. Jeg ble undersøkt og fulgt opp av St.Olav ettersom jeg bor i Trondheim. Jeg hadde ingen problemer i svangerskapet.

blodet er "tykkere" enn andres. I mitt tilfelle så har jeg "bare" 10 prosent større sjanse til å få blodpropp enn gjennomsnittet. Dette går på verdier. Jeg har ikke så veldig lavt, men min far har lavt-han trenger, spiser sundt mm. men fikk likevel 2 blodpropper. Han må nå gå på marevan, som er tablettform blodfotynnende, resten av livet.

Du kan si til din veninne at det er lurt å unngå K-vitamin, som er med på å gjøre blodet "tykkere", osså er det lurt å ta ibux av og til, for dette "tynner" ut blodet- men ikke ta ibux under graviditeten!!!!! Hvis hun / du vil så bare send en PM, så kan jeg svare på evt spørsmål der:)

Vet ikke om du ble klok på dette....

Skrevet

Takk for svar. Ble mye klokere nå :-)

Skrevet

Jeg har også protein s mangel. Hadde en blodpropp i leggen da jeg var 18 år, slik ble det oppdaget. Har ei nydelig jente på 8 mnd:) Måtte ta sprøyter i magen hver dag under svangerskapet som hun over her sier. Bare at mine sprøyter het noe annet, Fragmin. Ingen problem å leve med:) Jeg brukte kobberspiral før jeg ble gravid og nå bruker jeg Conludag minipille, så det finnes prevansjon for oss også:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...