moden mamma Skrevet 20. april 2008 #1 Del Skrevet 20. april 2008 Har bikka uke 30 og nå sliter jeg med å få i meg mat. Har ikke lyst på, kjenner ikke behov/sulten, redd for å få halsbrann, ingenting frister kan kanskje være noen av årsakene.. Blir ufattelig dårlig form når jeg ikke har spist på lang tid/spist lite.. Drikker heller ikke all verden. Spesielt er dette ille i helgene. Andre med samme "problemet"? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137519872-andre-som-sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-i-seg-mat/
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 20. april 2008 #2 Del Skrevet 20. april 2008 Hua, det virker som du følger i mine fotspår... Jeg har det eksakt slik du beskriver, untatt at jeg ikke er redd for halsbrann - jeg får halsbrann. Har snakket med jordmor og det er ikke mye å gjøre med det. Vi må bare spise etter klokken og spise til tross for at kroppen ikke har veldig lyst på mat! Selv tvinger jeg i meg mat hver 3. time. Det hjelper på å holde blodsukkeret på et ok nivå og jeg føler meg ikke like sliten, kvalm og svimmel som jeg ellers blir. Det trenger ikke å være mye mat 1-2 brødskiver, 1 skive og en gulerot/tomat e.l., lite rester fra gårsdagens middagsmat, frukostblandning, youghurt eller noe annet enkelt som nesten allerede er klart i kjøleskapet. Forsøker imidlertid å drikke mye vann, det hjelper også på formen. Det som gjør det litt ekstra vanskelig for meg, som du vet, er at jeg skal unngå sukker og hvite karbohydrater. Det betyr feks at jeg ikke skal drikke juice, ikke spise for mye youghurt og andre søtmelkprodukter, begrense fruktspisingen og helt unngå eksotisk frukt. Det er litt trist for ellers hadde jeg nok gjort ganske mange smoothies og spist mye youghurt! Skjønner hva du mener med at det er spesielt vanskelig i helgene. Når man er alene hjemme har man sine rutiner men når familien er hjemme forsvinner liksom timene bare og så er det plutselig 5-6 timer siden siste måltid. Ellers syns jeg det med middagsmat i ukene er verst. Håpløst å forsøke planlegge hva man skal spise når men ikke har lyst på mat. Og ikke hjelper mannen min meg på dette punktet... Så det er litt synd om min datter til tider, det blir mye brød, egg og yoghurt.... men hon overlever nok... Vet ikke om noe av dette hjalp deg, men du har min sympati og jeg tar emot alle tips for å få tilbake matlysten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137519872-andre-som-sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-i-seg-mat/#findComment-137521587
moden mamma Skrevet 20. april 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 20. april 2008 Tusen takk! Mange gode tips - og "godt" å vite at vi er flere med samme problem! Tror jeg må komme ut av dette svangerskapet med et rimelig "forkakla" forhold til mat... Lurer på hvordan det blir når ungene er ute! Løsninga blir vel å hive seg på Grete Roede-dietten etter ett år eller to :-)) Jeg har halsbrann... helt klart - men du er nok mere plaget - jeg føler likevel at uansett hva jeg drikker/spiser så øker problemet. Og - halsbrann er bare forferdelig å plages med.. Har dessuten begynt å "gulpe" magesyre om du forstår - kaster opp.. Virker som det er mye luft i tarmene som vil/kommer opp (faktisk ikke ned ) ) det er LITE slitsomt å kaste opp med den magen.. - skal holde meg LANGT unna evnt folk med oppkastsyke! Mon tro om det er derfor jeg blør fra tannkjøttet? Det som hjelper meg innimellom er et kjøleskap som bugner av fristende ting - slik at om jeg endelig har kommet på at det er mat jeg trenger, så er det forhåpentligvis noe som frister der... Det var dagens SUKK... Og så avslutta min kjære mann dagen med stjernekommentaren: "...tenk nå går du inn i de to værste/tyngste månedene..." Gjett om det hjalp på humøret! hehe.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137519872-andre-som-sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-i-seg-mat/#findComment-137521849
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 20. april 2008 #4 Del Skrevet 20. april 2008 Det høres ut som du har det verre en meg. Har bare hatt et par "små gulp" med magesyre og kan tenke meg hvor forferdelig det er å slite med det. Føler så synd på deg! Godt at du har en så sympatisk og forstående mann, hi, hi Jeg får høre fra min at "du har det nok bedre enn de fleste..." Ikke så gøy når man ønsker litt medlidenhet og oppmuntrende ord, men det er nok sant på mange områder... Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137519872-andre-som-sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-i-seg-mat/#findComment-137521940
Sol med 2! Skrevet 20. april 2008 #5 Del Skrevet 20. april 2008 Jeg fikk også veldig store problemer med å få i meg mat fra ca uke 30. Det var liksom ikke plass lenger. Jeg har prøvd å kjøre strengt regime og spise etter klokka. En periode spiste jeg veldig lite om gangen og hver 2. time for ikke å få halsbrann og/eller bli kvalm og uvel. Hadde som deg, sjelden lyst på mat, men spiste likevel. Hadde ikke lyst på sjokolade eller snacs en gang, noe som er uvanlig for meg. Godt utvalg av pålegg var viktig synes jeg. Varierte mellom brød, knekkebrød og rundstykker. Spiste kun en liten posjon middag, men gjerne en "rett-i-koppen" suppe eller pastarett, eller middagsrester ved et av de andre måltidene. Synes det har blitt bedre plass og bedret seg litt etter at begge nå har lagt seg i hodeleie. Prøver å spise ca hver 3. time. I helgene er det håpløst, men jeg tenker at det er 2 helgedager og 5 ukedager så da går det sikkert greit ;o) Om kvelden har jeg fast rutine på å spise kveldsmat, ta jerntabletter og trankapsler ca 1 time før leggetid. Ca 30 min før har jeg tatt 2-3 gaviscon tyggetabletter. Har da stort sett ungått problemer med halsbrann om natten. Lykke til med spising og ruging. Håper det bedrer seg litt for deg også etterhvert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137519872-andre-som-sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-i-seg-mat/#findComment-137522329
Trillinger08 Skrevet 21. april 2008 #6 Del Skrevet 21. april 2008 Har det samme problemet som deg, men er bare 24+6 i dag. Lurer på hvordan det skal gå. Er veldig lei av mat, har spist som to middelstore ponnier i 5 måneder nå, men bare grovbrød, grønnsaker og frukt. Blir sulten og dårlig hvis jeg spiser for fint brød eller noe med lav næringsverdi. Hvis jeg ikke får i meg nok energi blir jeg helt slapp og klarer knapt å løfte en arm over hodet. Puster og peser bare av å gå fra sofaen til kjøkkenet av og til. Har funnet ut at det beste er å spise veldig grovt brød med leverpostei, makrell, ost eller lignende, eller grovt knekkebrød. Får halsbrann og oppstøt av juice, men det hjelper meg veldig å blande juice'n ut med Farris eller Glitre. Har også funnet ut at i tillegg til Love Hearts så hjelper C-vitamin-brusetabletter løst opp i vann. Føler at magesekken ligger rett under strupehodet, men med C-vitamin-vannet får jeg hvertfall flyttet det 10cm lenger ned (føles det som, da) ; - ) Spiser ellers mye cherry-tomater (type Torrito fra Gartner), og druer. Har gjort det til en vane å først tømme og så fylle opp vannglasset hver gang jeg går på do (nå er jeg fryktelig tørst så det er kanskje mye letter for meg). Ellers vet jeg om flere som har fått tips om å drikke slike slanke-milk shakes som de har på apoteket; de inneholder mye næring og en trenger ikke så store mengder. Er det noen flere som har flere tips så mottas de med takk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137519872-andre-som-sliter-med-%C3%A5-f%C3%A5-i-seg-mat/#findComment-137523261
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå