Gå til innhold

Angående stipend..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i oktober , og lurer litt på om vi da vil få utbetalt 16 000 eller 20 000 i august?Og "mister" vi da evt de 4000 ekstra som vi ville fått om jeg hadde født tidligere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Men du "mister" vel ingenting uansett når du føder... Du får utbetalt 85000kr (98600 ved forsørgerstipend for ett barn) i løpet av 42 uker med fødselstipend uansett. Om du får 16 eller 20 tusen en mnd endrer ikke totalsummen du kommer til å få.

Skrevet

Hmm lurer litt på dette jeg også.. jeg trodde man fikk fødselsstpend 3 uker før fødsel og videre.. har termin i oktober jeg også, så da får vi vel ikke noe penger før oktober.. men er ikke helt sikker på dette.. har søkt på skole, men når søker jeg om permisjon fra studiene?? Må jeg ikke vente før jeg kommer inn da iallefall? hmm har så lite peiling her :)

Skrevet

Ja man får fødselstipend fra og med 3 uker før fødselen. Når du sender inn søknad til lånekassen nå vil du få et oppsett over at du er tildelt 85000kr i lån som fordeler seg sånn og sånn over året. Når du har født, sender du inn søknadskjema G (tror jeg det er) pluss fødselsattest. Når lånekassen mottar denne vil de gjøre om 6375 kr til stipend som de trekker fra lånet ditt. Og så vil de pengene du mottar de neste 39 ukene være rent stipend.

Eksempel:

Du mottar 17000kr 15 august som lån

Du mottar 6500 kr 15 september som lån

Du mottar 6500 kr 15 oktober som lån

Da har du allerede født og sender inn dokumentasjon til lånekassen.

De vil omgjøre 6375 av det du allerede har fått til stipend.

Og så vil du motta ca 8500 kr i stipend per mnd fremover til de 42 ukene er over. De etterbetaler eventuelle differanser ved første utbetaling.

Du søker permisjon fra skolen etter du er kommet inn. Det er noe ulike regler ved de ulike skolene. Ved noen skoler må man ha vært student minst 1/2 år for å få permisjon. dette vil stå i studieguiden til de ulike skolene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...