dritgrei hei hei! Skrevet 20. april 2008 #1 Skrevet 20. april 2008 jeg må til oslo fra stavanger i morgen for en kontroll, men det tar jo 8 eller 9 timer med toget... hva er egentlig farene med fly... kan noen lære meg det?
plastblomst♀♂♂ Skrevet 20. april 2008 #2 Skrevet 20. april 2008 Jeg er i uke 26, og fløy innenlands på fredag og idag. Det er vel en litt større risiko for blodpropp når man er gravid, men vet ikke om noe annet enn det.... Noen flyselskap lar man ikke fly hvis man er i uke 36 eller mer, men vet ikke om det gjelder innenlandsflyging eller bare utenlands.
dritgrei hei hei! Skrevet 20. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2008 ok takk... ringe legen i morgen da kanskje...
Mersa og gutta <3 Skrevet 20. april 2008 #5 Skrevet 20. april 2008 Tror det bare gjelder på slutten av svangerskapet. De vil rett og slett ikke ha fødsler i luften??
It's all about me Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Det er ikke noe fare i seg selv å fly, men du bør bevege deg litt mer enn vanlig for blodsirkulasjonen sin skyld. Selv skal jeg fly fra USA i uke 34 og ingen av alle de legene som vet om det har sakt noe på det. Bør bare gå noen ganger ekstar i midtgangen og drikke mer.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Det er større fare for blodpropper, men det er på lengre flyturer. Flyturer under 4 timer er ikke noen sak for de som er gravide. Som noen annen her sa så er det mange selskap du ikke får fly med hvis du er 36 uker eller mer. Så er du så langt på vei så bør du sjekke det opp først. Ellers er det jo ikke en lang flytur og den burdte gå helt fint den
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 Ingen problemer å fly. Flyselskapene vil ikke risikere att du føder så derfor setter de en grense de siste ukene men du kan ta med ett brev fra lege. Om du er utsatt for blodpropp kan du få det men ellers går det fint. Drikk mye og bruk støttestrømper.
dritgrei hei hei! Skrevet 20. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. april 2008 ok... da er det bar eå høre om jeg får fly da rett og slett... men om jeg ikke spør noen, så er det vel ingen som spør meg i hvilken uke jeg er i??? jeg håper i det lengste at jeg kan bytte ut ni timer tog med 40 minutter fly...
It's all about me Skrevet 20. april 2008 #10 Skrevet 20. april 2008 Du må ha med helsekortet som viser terminen.
Gjest Skrevet 20. april 2008 #11 Skrevet 20. april 2008 Jeg kommer aldri mer til å fly når jeg er gravid.. Fikk så mye kynnere av det, vet ikke hvorfor.. Men jeg slet med det, og måtte på sykehuset dagen etter flyturen å få Bricanyl.. Det er min erfaring med fly og graviditet, men det er nok ikke så mange som har det slik heldigvis.
dritgrei hei hei! Skrevet 20. april 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. april 2008 må jeg??? jeg har flydd ganske mye i dette svangerskapet, men det var før uke 32... nå er jeg 36+0, kanskje de spør da??? spanande. Å få kynnere ja.. shitt det er jo derfor jeg skal på kontroll, fordi jeg har masse tullerier...
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. april 2008 #13 Skrevet 20. april 2008 Øh, hvorfor må du til Stavanger for å dra på kontroll?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. april 2008 #14 Skrevet 20. april 2008 Hvorfor i all verden sender de deg til Oslo på kontroll? De MÅ jo ha slik kompitanse i Stavanger...jeg hadde nekta å dra faktisk.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 20. april 2008 #15 Skrevet 20. april 2008 Jøss...det der innlegget sletta jeg jo!o.O For det var jo FRA Stavanger du skulle på kontroll.
cherry coke Skrevet 20. april 2008 #16 Skrevet 20. april 2008 Tok fly til New York da jeg var gravid. No problem. Men hadde fått anbefalt å bruke støttestrømper..Snacks;)
dritgrei hei hei! Skrevet 20. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 20. april 2008 det er en lang historie som ikke har noe på nett å gjøre egentlig, men mine spesialister er i oslo... :-) Jeg kan ikke nekte liksom...
Gjest Skrevet 20. april 2008 #18 Skrevet 20. april 2008 Jeg hadde litt kynnere fra uke 23 (første sv.skapet mitt) og de ble bare mye værre av å ta fly. Så med nr to (som ikke er planlagt enda) skal jeg ikke ut å fly i det hele tatt.. Jeg blir satt på bricanyl fra uke 20 seinest.
dritgrei hei hei! Skrevet 20. april 2008 Forfatter #19 Skrevet 20. april 2008 ja.... nå er det jo tre risikogrunner her -blodpropp - kynnere - og stråling.... mulig toget er best likevel da... fader altså, eller det går jo fint, jeg bare liker ikke å skulle være så mange timer på tog alene... tenk om fødselen starter på toget, det er mer stress enn at den starter på flyet...
pocoyo Skrevet 20. april 2008 #20 Skrevet 20. april 2008 Jeg har to barn og har en jobb som krever mye reising. Det er ingen problem med å fly kortere turer i graviditeten. På lengre turer er det noe forhøyet fare for blodpropp. Dersom du har lett for å hovne i beinene så kjøp støttestrømper. God tur
dritgrei hei hei! Skrevet 20. april 2008 Forfatter #21 Skrevet 20. april 2008 :-) da vil jeg aller helst høre på deg!
jif baderom Skrevet 20. april 2008 #22 Skrevet 20. april 2008 Jeg har spurt legen min om dette for jeg har måttet fly en del ganger både i denne graviditeten, og i forrige. Og det var ingen problemer sa han. Bevege deg litt mer var det eneste.
Fikk maibaby06 Skrevet 20. april 2008 #23 Skrevet 20. april 2008 Det skal visstnok ikke være problemer for friske gravide å fly. Ved komplikasjoner i svangerskapet eller tidl svangerskap anbefales det ikke. For min del må jeg si at jeg hadde mye heller flydd den korte turen enn å sitte på toget (blæh) i 8-9 timer. Er jo en kort flytur så starter fødselen underveis rekker du vel å lande før du kjøres på føden;) God tur!
Cornelianelia Skrevet 20. april 2008 #24 Skrevet 20. april 2008 Det er ikke noe problem med fly og graviditet med mindre du har kommet så langt i svangerskapet at flyselskapet ikke vil ha deg med fordi de frykter fødsel i flyet. Flyselskapene har forskjellige grenser på dette. Hos SAS kreves det legeerklæring hvis du har 2-4 uker igjen til termin. To uker eller mindre før termin får du ikke fly. Les her: http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Reise-under-graviditet/Hvis-du-venter-ett-barn/ Norwegian skriver dette på sin nettside om gravide passasjerer: Viktig informasjon til reisende i EU/EØS Reiseinformasjon > > > Last ned reisedokumenter > > > Last ned våre ombordserveringsmenyer Billetter 1.1 Informasjon 1.2 Kontaktpunkt på flyplass 1.3 Mistet/glemt referanse 1.4 Setereservasjon Bagasje 2.1 Håndbagasje 2.2 Innsjekket bagasje 2.3 Spesialbagasje 2.4 Levende dyr 2.5 Uakseptabel bagasje 2.6 Bagasjehåndtering 2.7 Nye sikkerhetsregler for håndbagasje Fremmøte 3.1 Fremmøte for innsjekk 3.2 Fremmøte ved utgangen for ombordstigning Identifikasjonspapirer 4.1 Generelt 4.2 Endringsmuligheter Barn Grupper Spesielle ønsker 7.1 Generelt 7.2 Elektriske rullestoler Gravide Oppførsel om bord Videreforbindelser 10.1 Mellom Norwegians flyvninger 10.2 Mellom Norwegians flyvninger og andre selskap Uregelmessigheter 11.1 Oversolgte flyavganger Forsinkelser 12.1 Forsinkelser 12.2 Kanselleringer Generelt Passasjeren er selv ansvarlig for å fremskaffe alle nødvendige reisedokumenter, inkludert visa, samt etterfølge alle lover, forskrifter og øvrige myndighetsbestemmelser knyttet til reisen i de land passasjeren flyr fra, til eller hvor du er i transitt. Flyselskapet er ikke ansvarlig for de følger det måtte få for passasjerer fordi de ikke har skaffet til veie slike nødvendige dokumenter eller visa eller ikke overholder gitte lover, forskrifter, krav eller ordre 1. Billetter 1.1. Informasjon Alle våre ruter er billettløse. Etter at du har bestilt din billett, skal du, når du kommer til flyplassen, gå rett til innsjekkingsskranken hvor du oppgir ditt navn/bestillingsreferansen og viser gyldig legitimasjon (pass for utland). Hvis du har en gyldig bestilling, vil du bli sjekket inn og få utlevert et boardingkort som du benytter i forbindelse med ombordstigning ved utgangen (gate). Hvis du bestiller din reise via Internett, vil du motta til din e-post adresse en PDF fil som inneholder reisedokumentet med en strekkode. Dette reisedokumentet presenterer du ved innsjekk. Hvis du mister dette, kan du likevel gå direkte til innsjekkskranken, vise gyldige identifikasjonspapirer og fortelle at du har bestilt plass på den planlagte flyruten din. Retningslinjer og prosedyrer kan endres uten varsel. Vi bestreber oss å sørge for at all informasjon på vår webside er oppdatert og korrekt, men Norwegian fraskriver seg ethvert ansvar for tap, direkte eller indirekte, som oppstår som følge av bruk av denne informasjonen. Vi gjør oppmerksom på at Norwegian er et punkt til punkt selskap. Dette innebærer at vi belaster våre billetter per person per strekning, og spesifiserer alle tilleggsprodukter og gebyrer i egne transaksjoner. 1.2. Kontaktpunkt på flyplass Du kan ta kontakt vedrørende din reservasjon på følgende steder i Skandinavia: Oslo Lufthavn, Gardermoen: Norwegian Kundesenter i avgangshallen Stavanger Lufthavn, Sola: Samarbeidspartner, Norport Handling AS Bergen Lufthavn, Flesland: Samarbeidspartner, Norport Handling AS Trondheim Lufthavn, Værnes: Samarbeidspartner, Røros Flyservice AS Tromsø Lufthavn, Langnes: Samarbeidspartner, Røros Flyservice AS Bodø Lufthavn: Samarbeidspartner, Røros Flyservice AS Evenes Lufthavn: Samarbeidspartner, Scandinavian Ground Services Alta Lufthavn: Samarbeidspartner, Scandinavian Ground Services Stockholm Lufthavn, Arlanda: Samarbeidspartner, Finn Handling AB I utlandet: For øvrige henvendelser kontakt vårt kundesenter på telefon 815 21 815 (utenfor Norge +4721490015). 1.3. Mistet / glemt referanse Dersom du har mistet eller glemt din referanse, kan du henvende deg til Norwegian sin representant på flyplassen. Ved mistet papirbillett utstedt av reisebyrå må ny reise kjøpes, det gis ikke refusjon på mistet billett. 1.4. Setereservasjon Du kan forhåndsbestille sete opp til 25 timer før planlagt avreise. Setereservasjon koster NOK 30 pr strekning på internasjonale flygninger og NOK 33 pr strekning på innlands flygninger. Har du en fullfleksbillett kan du reservere sete gratis. Dersom du ikke forhåndsbestiller et sete får du tildelt sete automatisk på din avreiseflyplass. Du kan endre din setereservasjon opp til 25 timer før avgang. Du kan endre så mange ganger du ønsker frem til 25 timer før avgang. Alle endringer av betalt setereservasjon gjøres på internett og er gratis. Dersom det skjer en endring i avreisetidspunkt eller en kansellering av din flygning, vil vi reservere et nytt sete som du kan endre selv i etterkant. Ønsker du å reservere et sete med ekstra benplass gjelder visse kriterier. Alle seter med ekstra benplass befinner seg ved nødutgangene. Grunnet sikkerhetsregler kan disse setene kun bestilles av voksne over 18 år som ikke er bevegelseshemmet, ikke reiser med barn eller har fysiske eller psykiske handikap. Reisende som ikke oppfyller disse kravene vil bli henvist til andre ledige seter i flyet. Det vil da ikke bli gitt noen refusjon av seteavgiften. I spesielle tilfeller kan det hende vi må endre den reisendes sete selv om dette er reservert på forhånd. Setereservasjon etter bestilt reise Alle som bestiller en reise med Norwegian kan reservere sete. Reservasjonen kan enten gjøres når du bestiller reisen eller i etterkant. Dersom du ønsker å reservere et sete etter at du har bestilt flybiller gjøres dette ved at du logger deg inn i den bruker profilen reisen er bestilt fra. Deretter går du til ”Mine reiser” og henter opp den aktuelle reisen. Dersom du har booket reisen uten å være logget inn kan du reservere sete på telefon via vårt kundesenter eller ved å klikke på denne linken. NB: Setereservasjon gjelder ikke flighter som opereres av andre flyselskaper. NB: Det gis ingen refusjon på forhåndsreserverte seter. 2. Bagasje 2.1. Håndbagasje Det er tillatt med kun ett kolli kabinbagasje per person. Maksimum vekt er 10 - ti kilo. Maksimum størrelse er 55 x 40 x 23 cm. Nye sikkerhetsregler for håndbagasje – les mer. 2.2. Innsjekket bagasje All innsjekket bagasje må merkes tydelig med navn og telefonnummer. 2 kolli per passasjer per strekning, maks vekt per kolli er 20 kilo. Pris per kolli er 33 kroner per strekning per passasjer på innland og 30 kroner (4€) på utland. Dersom den totale vekten overstiger 40 kilo eller hvert enkelt kolli veier over 20 kilo vil de ekstra kiloene bli belastet som overvekt. Har du mer en 2 kolli, uansett vekt, vil det overstigende bli belastet som overvekt. Overvekt koster kr 60/€ 8 pr kilo. Det gis ikke refusjon av forhåndsbetalt bagasje. Hvis du etter bestillingen er gjennomført ønsker å ha med ekstra bagasje, må dette bestilles på flyplassen ved avreise. Pris for dette er NOK 66 pr kolli pr person pr strekning på innlandsreiser og NOK 60 pr kolli pr person pr strekning på utlandsreiser. Det er ikke mulig å etterbestille ekstra bagasje på telefon eller internett. Vi kan ikke akseptere enkelt-bagasje som veier over 32 kilo eller mindre enn 2 kilo. Vi tillater en totalvekt på 60 kg. For barn under 2 år, kan man ha med seg inntil fem kilo innsjekket bagasje. Dette inkluderer bilsete, barnevogn eller sportsvogn. Barn under 2 år kan ikke ha med kabinbagasje utover mat for konsum under flyreisen. Ved kjøp av gjennomgående bagasje/reise vil det komme et gebyr på NOK 33 pr pers pr strekning på innlandsreiser og NOK 30 pr pers pr strekning på utlandsreiser. For reise fra utlandet til Norge må du hente ut bagasjen å gå gjennom tollen, før du sjekker inn på nytt. Det er kun på enkelte av våre destinasjoner at det er mulig å bestille reise over flere strekninger. Gjennomgående bagasje/reiser kan ikke etterbestilles. 2.3. Spesialbagasje Større sportsutstyr, som for eksempel surfebrett og sykler fraktes mot et tillegg. Om du ønsker å ha med deg slikt utstyr, så er det viktig å reservere dette samtidig som du reserverer reisen. Alle som reiser med sykler må være ferdig innsjekket en time før flyavgang. Vindsurferutstyr aksepteres ikke. Betaling for overdimensjonert bagasje gjøres på flyplassen på avreisedagen. Overdimensjonert sportsutstyr (Pris pr person pr strekning) Innenriks Utenriks Golfutstyr (maks 15kg)* NOK 200/€ 26 NOK 200/€ 26 Sykler NOK 300/€ 40 NOK 300/€ 40 Dykkerutstyr* NOK 200/€ 26 NOK 200/€ 26 Ski utstyr pr. sett(ski, staver og sko, maks 15 kg)* NOK 200/€ 26 NOK 200/€ 26 Surfebrett eller Kite NOK 300/€ 40 NOK 300/€ 40 Våpen* NOK 200/€ 26 NOK 200/€ 26 Kontrabass NOK 200/€ 26 NOK 200/€ 26 Annet (overdimensjonert bagasje) NOK 200/€ 26 NOK 200/€ 26 Fiskestenger(Må pakkes forsvarlig i rør/hard emballasje)* Gratis Gratis NB.1 Sportsutstyr merket med * trenger ingen forhåndsbestilling, men må betales ved vårt billettkontor på flyplassen før innsjekk. NB.2 Det er ikke mulig å registrere sportsutstyr som vanlig kolli. Store musikkinstrumenter som du vil ta i kabinen, kan kun medbringes når det er foretatt en separat reservasjon i god tid på forhånd, og betaler tilgjengelig pris. Kontrabass kan kun aksepteres for transport i lasterommet. Norwegian aksepterer kun 2 kontrabasser per avgang. For øvrig gjelder reglene for overdimensjonert bagasje når et slikt instrument medbringes som bagasje. Alle reiser som inkluderer sykler, store musikkinstrumenter og surfebrett må reserveres minimum 48 timer før avgang via vårt kundesenter på telefon 815 21 815 tastevalg 2. Reservasjon av overdimensjonert bagasje kan ikke foretas pr e-post. Norwegian aksepterer kun 4 sykler pr. avgang. Norwegian frakter våpen til sportsbruk (jakt, konkurranser etc.), men stiller som krav at sluttstykket (eller forskjeftet for hagler) transporteres atskilt fra våpenet. Inntil fem kilo ammunisjon kan sendes så fremt den er pakket i uåpnet originalpakning. Våpen kan kun sendes i innsjekket bagasje, og det skal gjøres oppmerksom på at det sendes våpen under innsjekkingen. 2.4. Levende dyr Norwegian aksepterer levende dyr (kun hund og katt) for transport i lasterommet under spesielle vilkår. Alle reiser som inkluderer dyr må reserveres minimum 48 timer før avgang, via vårt kundesenter på telefon 815 21 815 tastevalg 2. Reservasjon kan ikke foretas pr e-post. Transport av dyr i lasterom: Slik transport er begrenset til to dyr per flyavgang, og disse kan kun lastes i separat IATA-godkjent bur/kennel(hard emballasje), stålbur tillates ikke. Buret må være laget i et solid materiale, og dessuten være vanntett og rent. Buret må være så stort at dyret kan stå oppreiset, snu seg rundt og ligge i en naturlig posisjon. Maksimum total vekt er 40 kg, og maksimum dimensjon er 101x81x89 cm. Under sterk kulde kan det i perioder bli aktuelt å innføre restriksjoner på slik transport fra/til Nord-Norge. Vi godtar ikke transport av dyr i lasterommet på gjennomgående flygninger. Transport av dyr i kabinen(kun innlandsflyvninger): Mindre kjæledyr (hund og katt) kan også fraktes i kabinen (PETC) under spesielle betingelser, men også her gjelder regelen om maksimum to dyr per flyavgang i separat IATA-godkjent bur/kennel. Vi anbefaler en såkalt "sherpa bag", som kan kjøpes i flere dyrebutikker. Maksimum vekt for slikt bur/kennel er brutto åtte kilo med maksimum dimensjoner på 43 x 31 x 20 cm. Du må selv sørge for å ha et IATA-godkjent reisebur for ditt kjæledyr. Reisende med dyr må sjekke inn minimum en time før avgang. Betalingen gjøres på flyplassen på avreisedagen. Vi godtar ikke transport av dyr i lasterommet eller i kabinen på reiser til eller fra Bulgaria, Serbia, Marokko, Tyrkia, Storbritannia, Russland eller Polen(unntatt mellom Norge og Polen). Levende dyr (hund og katt) Innenriks Utenriks I kabinen (PETC) NOK 200/€ 26 Ikke tillatt I lasterommet (AVIH) NOK 300/€ 40 NOK 300/€ 40 2.5. Uakseptabel bagasje Innsjekket bagasje kan ikke inneholde følgende artikler: Skjøre gjenstander, lett bedervelige varer, verdifulle gjenstander som PC utstyr, smykker og edelstener, penger, nøkler, kamera, sikkerhetsdokumenter, dokumentmapper og attachevesker med alarmer installert, medisiner, medisinske attester eller legitimasjonsdokumenter, eksplosiver, våpen (unntatt våpen til jakt og sportsbruk under visse vilkår), trykkgasser (dyp kjølte, brennbare, ikke-brennbare, giftige), lett antennelige væsker, substanser med et høyt surstoffinnhold (slik som peroksider og andre blekemidler), giftige stoffer, radioaktive stoffer, etsende midler, magnetiske og andre skadelige eller illeluktende stoffer og irritamenter. Dessuten er det forbudt å ta med kopi av våpen, dolker, (spring-)kniver, og andre artikler som ligner på våpen eller truende gjenstander når man reiser med Norwegian. Det er også forbudt å bruke elektriske instrumenter, som kan forstyrre flyets radio og navigasjonsutstyr (slik som radioer og mobiltelefoner). Du er ansvarlig for å påse at bagasjen er forsvarlig pakket og ikke innholder noen av disse artiklene. 2.6. Bagasjehåndtering Alle fly har en grense for maksimalvekt for last. Norwegian frakter bagasje under forutsetning av at den samlede lasten ikke overskrider flyets maksimale tillatte last. Dersom innsjekket bagasje blir skadet, forsinket eller tapt under transport med en Norwegian avgang, er Norwegians ansvar begrenset til 1000 SDR (Spesielle Trekk Rettigheter). Norwegian dekker kun skadet eller manglende innhold hvis det er tydelige tegn på skade eller innbrudd i emballasjen. Bagasjeuregelmessigheter må omgående forevises vår handling agent på flyplassen, senest 7 dager etter ankomst jmf. Norsk luftfartslov. For eventuelt erstatningskrav må dette gjøres skriftlig til Norwegian, Luggage Tracing Office, Postboks 115, 1330 Fornebu og vedlegge alle originale dokumenter. Norwegian hefter ikke for bagasje/gjenstander som er blitt beslaglagt i sikkerhetskontrollen. Norwegian håndterer sine reisendes bagasje med omtenksomhet. Likevel kan vi ikke være ansvarlige for normal slitasje, som riper, skrapemerker, tilsøling, skade eller tap av fram stikkende deler som for eksempel håndtak, lommer, låser og hjul. Eller skader som er forårsaket av at for mange ting er stuet inn i bagasjen og at den er dårlig pakket. Norwegian hefter ikke for skader som allerede var til stede før innsjekk eller skader som er forårsaket av den reisendes egen pakking av bagasjen. Barnevogner, barneseter for bil, sykler, golfutstyr, ski, fiskestenger, annet sportsutstyr, malerier og skjøre gjenstander er i utgangspunktet ikke egnet for flytransport. Norwegian anbefaler våre reisende å pakke dette utstyret slik at det ikke blir skadet. Norwegian dekker kun skader på slikt utstyr hvis det er tilstrekkelig emballert i hard emballasje og emballasjen er skadet. Kun myk emballasje regnes ikke som tilstrekkelig emballasje på slikt utstyr. Vi anbefaler våre reisende å tegne egen forsikring på slikt utstyr. Du er selv ansvarlig for å pakke skjørt utstyr på en slik måte at det tåler normal bagasjehåndtering. Norwegian har ikke hard emballasje tilgjengelig på flyplassen. 2.7 Nye sikkerhetsregler for håndbagasje Det er innført restriksjoner på mengden flytende væske, kremer og geleer som kan medbringes i håndbagasjen på flyreiser i EU/EØS land. Det er maksimalt tillatt å medbringe til sammen 1 liter væske, kremer og geleer i håndbagasjen. Hver del kan ikke overstige 100 ml, og flytende væske, kremer og geleer må pakkes i separat gjennomsiktlig lukkbar pose som skal forevises i sikkerhetskontrollen. For mer informasjon www.avinor.no eller www.baa.co.uk. Den reisende er selv ansvarlig for å pakke sin innsjekkede bagasje slik at innholdet ikke blir skadet. Ved oppbevaring av knuselige flasker og lignende i innsjekket bagasje kan den reisende bli erstatningsansvarlig for eventuell tilsøling av annen bagasje eller flyets utstyr. Norwegian dekker ikke skader på innsjekket bagasje som følge av knuste flasker og lignende. Unntak for medisiner, helsekost og barnemat (gjelder ikke fra England og Frankrike ). Det er gjort unntak for medisiner, helsekostprodukter og barnemat. Dette trenger du ikke legge i plastposen. Du vil heller ikke bli bedt om å vise resept for medisiner. Hvis sikkerhetsvakten er i tvil kan du bli bedt om å smake på produktet. 3. Fremmøte 3.1. Fremmøte for innsjekk Vi ber våre passasjerer om å møte opp ved innsjekkingsskrankene i god tid før avgang. Innsjekking åpner normalt senest to timer før, og stenger 30 minutter før, flyets publiserte avgangstid på reiser innenlands. På reiser utenlands stenger innsjekk 45 minutter før publisert avgang. Ved innsjekk på automat må bagasjen være avlevert bag drop senest 30 minutter før avgang på innlandsreiser og senest 45 minutter før avgang på utenlandsreiser. Det er ikke krav til innsjekk for reisende med kun håndbagasje på reiser innenlands. For de øvrige kategoriene så er innsjekking et krav. Reisende med dyr må sjekke inn minimum en time før avgang. Norwegian forbeholder seg retten til å avvise passasjerer som presenterer seg for personalet ved innsjekkingsskranken etter angitt frist for innsjekk. 3.2. Fremmøte ved utgangen for ombordstigning Oppmøte ved utgangen er senest 20 minutter før avgang på reiser innenfor Skandinavia. Seneste oppmøte ved utgangen for reiser utenfor Skandinavia er 30 minutter. Utgangen stenger 10 minutter før publisert avgangstid, kunder som møter senere enn 10 minutter før publisert avgangstid vil miste avgangen. Norwegian forbeholder seg retten til å avvise kunder som møter opp på utgangen etter angitt frist. 4. Identifikasjonspapirer 4.1 Generelt Billettbestillingen og reisen med Norwegian er personlig og kan ikke overføres av kunden til en annen reisende. Norwegian forbeholder seg retten til å avvise kunder som på oppfordring ikke kan legge frem gyldig legitimasjon. Som identifikasjonspapirer regnes: Gyldig pass, gyldig bank/kredittkort med personlig bilde, gyldig førerkort, militært ID, identifikasjonskortet Kongeriket Norge Luftfartsverkets ID-kort for lufthavnene m/bilde. Vi anbefaler at man ved innsjekking av barn under 2 år uoppfordret fremviser fødselssattest på reiser innenlands. På reiser til og fra Norge må barn fremvise eget pass. For reiser utenfor Norge er gyldig pass eneste offentlige godkjente legitimasjonspapir for norske statsborgere. Barn må ha eget pass. Visum RusslandDet er krav om visum for nordmenn som skal på reise til Russland. Mer informasjon om dette finnes på: http://www.norway.mid.ru/ Visum Tyrkia: Visum kreves for norske statsborgere ved innreise til Tyrkia. Utstedes på den tyrkiske ambassaden eller ved ankomst i Tyrkia. For opphold utover 30 dager må visum søkes på forhånd hos den tyrkiske ambassaden, tlf. 22 12 87 50. Passet må være gyldig 6 måneder etter hjemkomst. 4.2 Endringsmuligheter Du kan endre både reisemål og dato. Hver endring koster NOK. 216,- på innlandsreiser og NOK 200,- på utenlandsreiser pr. person pr. strekning. Navneendring koster NOK 324,- på innlandsreiser og NOK 300,- på utenlandsreiser pr. person pr. strekning. Eventuell prisdifferanse mellom opprinnelig og ny billettpris kommer i tillegg. Det gis ikke refusjon selv om man endrer til en billett i lavere priskategori. Bestillinger som gjelder innenfor Norge kan kun endres mot reiser innenfor Norge og internasjonale reiser kun mot internasjonale reiser. (Det kan ikke foretas oppkjøp mellom MVA og ikke-MVA-sone.) For endringer per telefon tilkommer også et gebyr på kr 65 på utenlandsreiser og kr 71 på reiser i Norge, per person per strekning i tillegg til endringsgebyret. Endringer kan utføres i åpningstiden ved å ringe vårt kontaktsenter på telefon 815 21 815 valg 2. Kontaktsenteret har følgende åpningstider: Mandag - Fredag 0600 - 2200 Lørdag - søndag 0830 - 1930 På helligdager kan åpningstidene variere. Du kan også endre dine billetter selv ved å logge deg inn på profilen du benyttet ved bestillingen. Alle endringer må skje minimum 30 minutter før opprinnelig avgangstid og kredittkortnummer må alltid oppgis ved endring. Det er ikke lov med endringer fra en barnepris til en voksen pris, da grunnprisen er forskjellig og vi har ingen mulighet til å ta inn mellomlegget. For mer informasjon om hvordan du kan endre reisen, klikk her. 5. Barn Vi kan dessverre ikke la barn reise alene til St. Petersburg, Moskva, Serbia, Bulgaria, Tyrkia, Marokko og Polen(unntatt mellom Norge og Polen). Reisende med Norwegian betaler per sete de opptar. Barn under 2 år reiser gratis innenlands hvis de sitter på fanget til medreisende voksen. En voksen kan reise med inntil to barn under 2 år, det må da løses egen billett for det ene barnet og barnesete må medbringes. Utenlands betaler barn under 2 år 10 % av voksenpris pluss eventuelle skatter og avgifter. Barn fra 2 år og inntil fylte 16 år kan få barnerabatt på reiser med ledsager over 16 år. Forutsetningen for å oppnå barnerabatt er at alder oppgis ved bestilling. Det må også oppgis om barnet skal reise alene eller sammen med en ledsager som er 16 år eller eldre. Barn som reiser uten ledsager må reservere reisen senest 48 timer før flyavgang via vårt kundesenter telefon 815 21 815 tastevalg 2 eller 00 47 21 49 00 15 tastevalg 2 utenfor Norge. Barn som reiser alene betaler et gebyr på kr 200,- (inkl. MVA) pr strekning på innenlandsreiser og kr 300,- pr strekning på utenlandsreiser. Bestilling av assistanse kan ikke gjøres pr e-post. Det tilbys ikke assistanse på reiser bestilt mindre enn 48 timer før flyavgang. Ungdom som er 16 år eller eldre regnes som voksne og Norwegian tilbyr ikke assistanse for denne aldersgruppen. Ungdom som er mellom 12 og 15 år på datoen for returreisen kan velge å reise alene eller bestille assistanse dersom foreldre eller foresatte ønsker det. Ungdom i denne aldersgruppen som reiser alene, betaler gjeldende voksenpris for reisen. Når ungdom mellom 12 og 15 år reiser sammen med en ledsager som er 16 år eller eldre, kvalifiserer det for barnepris (tilsvarende 67 % av voksentariff). Barn som er under 12 år ved datoen for returreisen eller ved utreise for enveisreise, må reserveres som barn. Barnets alder må settes inn i reservasjonen når denne foretas, eller direkte til vårt kundesenter på telefon 815 21 815 tastevalg 2. Type passasjer Alder på dato for returreise Sete Merknader Barn under 2 år Nei Barnet må sitte på fanget til en medreisende voksen. Kun et barn pr. medreisende voksen på 16 år eller eldre. Om man medbringer egen barnestol må man løse billett som for barn. Barn 2 til og med 11 år Ja Uledsagede barn (UMNR) må betale full voksen pris i tillegg til gebyr på kr 200,-(inkl.MVA) pr strekning innenlands og kr 300,- pr strekning utenlands, mens barn på reise sammen med foreldre eller ledsager på 16 år eller eldre, kvalifiserer til barnepris (67 % av gjeldene voksen tariff). Vi aksepterer ikke uledsagede barn under 5 år. Ungdom reservert som voksen 12 til og med 15 år Ja Ungdom som er mellom 12 og 15 år kan reise uledsaget, det må da løses voksen billett. Ungdom reserveres som voksne for at vi skal kunne fastslå en realistisk passasjervekt. 6. Grupper Norwegian har gruppeavdeling som tilbyr gruppepris for grupper på mer enn 9 personer som reiser samlet. For forespørsler/bestillinger, klikk her. 7. Spesielle ønsker 7.1. Generelt Dersom du planlegger å reise med Norwegian og har spesielle ønsker/behov for reisen, må du bestille flyreisen gjennom Norwegians kundesenter, telefon 815 21 815 tastevalg 2. Reservasjon må skje senest 48 timer før flyavgang. Dette gjelder bestilling for passasjerer med rullestol, de som reiser med kjæledyr, barn som reiser alene, allergikere eller andre passasjerer som trenger assistanse. Kunder som behøver assistanse på reisen må reservere dette senest 48 timer før flyavgang via vårt kundesenter på telefon 815 21 815 tastevalg 2, det tilbys ikke assistanse på reiser bestilt mindre enn 48 timer før flyavgang. Vi kan heller ikke tilby assistanse for barn som skal reise over flere strekninger(transit). Norwegian aksepterer blinde reisende som har førerhund, imidlertid må dette reserveres på forhånd ved bestilling av billett. Norwegian aksepterer ikke båretransport. Norwegian har oksygen ombord til bruk kun i nøds tilfeller. Dersom du på forhånd vet du har behov for oksygen under reisen må du medbringe egen oksygen. Dette må søkes om ved bestilling av reisen over vårt kundesenter på telefon 815 21 815 tastevalg 2. Oksygen kan medbringes i gassbeholder eller luftsylinder, flytende oksygen er ikke tillatt ombord. Størrelsen på beholderen/sylinderen kan ikke overstige maksimum vekt eller størrelse på tillatt håndbagasje og trykket skal ikke overstige 3000 PSI. Reservasjoner av reiser med spesielle ønsker kan ikke gjøres pr e-post. 7.2. Elektriske rullestoler Norwegian vil akseptere maksimalt to elektriske rullestoler pr. flygning. Maksimal størrelse dersom den elektriske rullestolen skal aksepteres er 140x114x85 cm, med en maksimal vekt på 150kg. Rullestolen må ha tørrbatteri. Rullestoler med våt batteri kan ikke aksepteres på grunn av våre sikkerhetsregler. Det vil ikke alltid være mulig å bringe den elektriske rullestolen helt til utgangen, og ved behov for dette må det sjekkes med vårt bakkeselskap på flyplassen i forkant av reisen. Kunder som reiser med elektriske rullestoler må senest være ved innsjekk 60 minutter før flyavgang, og ved utgangen senest 30 minutter før avgang. Kunder som ankommer etter dette tidspunktet vil bli avvist. 8. Gravide Dersom du venter barn, kan du normalt fly med Norwegian inntil 4 uker før forventet nedkomst. På reiser under 4 timer kan gravide fly med Norwegian inntil 2 uker før forventet nedkomst. Det må fremvises legeattest som bekrefter fremdriften i svangerskapet, samt at legen erklærer den gravide som frisk nok til å kunne foreta flyreisen. Innenfor 2 uker før forventet nedkomst aksepteres ikke gravide passasjerer. Dersom du er i tvil, vennligst ta kontakt med vårt kundesenter på tlf. 815 21 815.
dritgrei hei hei! Skrevet 20. april 2008 Forfatter #25 Skrevet 20. april 2008 det var et langt reglement, men jeg fant infoen, og er gad for det... da ringer jeg legen i morgen og får papirer på at det er i orden :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå