Gå til innhold

Min hverdag som tvillingmamma :)

PaulaFrank

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om hvordan det går hjemme hos oss med to små gutter. :)

Eric og Emil kom til verden 27. feb. De ble født i uke 38 og var henholdsvis 2630 g og 2250g. Jeg fødte vaginalt. En fin opplevelse selv om det ble litt dramatisk da Emil skulle ut. Begge guttene lå i hodeleie, men etter at Eric var født fant Emil ut at han skulle benytte seg av den ekstra plassen som bli i mammas mage. Han snudde seg og la seg i tverr. Legen klarte heldigvis å snu ham, og dro ham til slutt ut etter beina. Ingen behagelig opplevelse, men i ettertid er jeg veldig takknemlig for at vi unngikk hastesnitt, selv om jeg ikke var så veldig glad i legen da det hele sto på ;)

Guttene hadde veldig lavt blodsukker da de ble født og ble dermed liggende med sonder på intensivavd. Dette gjorde at det tok litt tid før melkeproduksjonen min kom igang. Vi sleit litt med ammingen den første tiden på sykehuset. Guttene var litt gule og sovnet fort ved puppen. I tillegg fikk de mat i sonden, noe som gjorde at de sjelden ble veldig sulten og dermed lite sugevillige. Da sondene ble fjernet kom vi i gang med dobbeltammingen. Guttene fikk kjenne på å være sulten og forsto at det måtte jobbes litt for maten. Jeg pumpet i tillegg slik at vi kunne gi flaske hvis guttene ikke fikk i seg nok mat med ammingen. Etter 8 dager på sykehuset kunne vi dra hjem. Etter hjemkomsten fortsatte jeg med amming og pumping,men ammingen tok lang tid og jeg ble veldig sliten av lite søvn og følelsen av å sitte med puppen ute hele tiden. På det meste ammet jeg 16 timer i døgnet. Det endte med at jeg kun gikk over til pumping og guttene fikk morsmelk på flaske. Nå spiser imidlertid guttene såpåss mye at vi må gi mme i tillegg. Tre av seks måltider er som regel morsmelk. Avhenger av hvor mye jeg får pumpet meg i løpet av en dag ( pumper 3-5 ganger daglig). Litt kosepupping blir det innimellom.

Jeg synes livet som tvillingmamma går overraskende bra. Er verken utslitt eller skremt over tilværelsen. Guttene er snille og vi har kommet inn i en fin døgnrytme allerede. De får som regel siste måltidet i 21-22 tiden og da sover de til 3-4 før det bli mat igjen i 7-8 tiden.

De kan være litt prøvsomme på kvelden. Veldig nysgjerrige og trives best i armene da :) Dagene går med til mating, bleier, trilleturer, barseltreff og...pumping. Jeg begynner å bli rimelig lei pumping, men jeg har bestemt meg til å holde ut til guttene blir 3 mnd. Jeg har heller ikke lyst til å miste melka ennå. Den er veldig grei å ha hvis gutttene er litt utilpasse. Roer seg alltid når de får litt pupp :)

Vi har vært veldig opptatte av å samkjøre dem. Dette får å spare tid og ikke minst gi oss litt mer søvn. Natt til i dag kom det litt skjeivt ut. Eric våknet kl 2 og ville ha mat allerde da. Han spiste og sovnet godt etterpå igjen. Emil sov så tungt da og jeg tenkte jeg skulle gi ham en halvtime til før jeg vekket ham. Men mor sovnet hun vettu, og våknet ikke før kl 4 av at Emil selv ga beskjed om at nå var han sulten. Kl 6 våknet Eric igjen, mens Emil ville ha mat i 8 tiden. Dermed ble det litt lite sammenhengende søvn. Vi har heldigvis klart å samkjøre dem igjen i løpet av dagen :)

Slik er hverdagen hos oss. Pappaen jobber, men er veldig flink til å hjelpe til når han er hjemme. Jeg synes det går greit å ha guttene alene. Alt blir en vane :)

Lykke til alle sammen.

Fortsetter under...

Tusen takk for koselig melding med hvordan en hverdag med tvillinger kan være!

Jeg gleder meg også til de kommer ut - mest av alt til å kunne sove på magen, siden - eller akkurat hvordan jeg vil! :) Lite søvn er jeg vant til.. har ikke sovet mer enn 3-4 t sammenhengende på flere år - så den går greit. Er ganske flink til å ta meg en dubb når jeg får anledning - det akter jeg fortsette med..

Litt spent på hvordan kveldene blir - det er de jeg husker vi sleit mest med med de 2 forrige...

Lykke til videre i hverdagen! *Håper du stikker innom med flere positive hverdagshistorier!

Koselig å lese :)

Har såvidt begynt å venne oss til tanken på at det er to små som spirer og gror inni meg... Fant det ut veldig tidlig også da, pga at eg fikk komme til tidlig UL fordi eg har gått på hormonkurer for å få det til! :)

Gleder meg mye til livet vårt forandrer seg totalt! Om et halvt år er vi ikke to lenger - da blir vi fire! :)

Så morro å lese hvordan andre har det.. Høres jo ganske likt ut som meg.. godt at dere er flere som har gitt opp ammingen og syns pumpingen er styr.. Jeg syns selv det er vanskelig å få tid til pumpingen på dagtid..hvor mye får du hver gang du pumper? . hvor ofte klarer du og gjøre det??

samkjøring er tingen ja.. de nettene vi ikke har vekt andremann blir et helvete..

Albert og Oskar sovner gjernte rundt 9-10.. vokner 2-3, 6-7 så mellom 9-10. syns det funker ok!! Men jeg hører stadig om tvillingbarn som sover hele natten.. blir litt missunelig da.

Er det sån at guttene dine vokner likt, eller må dere vekke?? sover de likt på dagen og. Mine gutter kan sove litt ulikt på dagtid, men det er ok.. da får jeg gitt den andre litt ekstra kos. Godt å høre at dine gutter også er urolig på kvelden.. sån er det her og. De er mye roligere på dagtid. Fange og kos er det som gjelder på kvelden! syns også at flink pappa er alfa omega.

Egentlig føler jeg vi har det ganske likt.

kos deg videre med guttene!!

Annonse

Hei Bøllefrøene!

Gratulerer med Albert og Oskar :)

Denne pumpingen er noe styr ja.. jeg begynte å pumpe en del allerede på sykehuset ettersom jeg ikke kom i gang med ammingen med en gang etter fødselen. Nå prøver jeg å få pumpet fire ganger daglig, men ender ofte opp med kun tre ganger. På hektiske dager kan det bli bare to, men da har jeg skikkelig spreng på kvelden. Har jeg veldig spreng og ikke får tid til å pumpe pga at guttene er urolige, ammer jeg den ene ved neste måltid. Å amme en synes jeg egentlig går greit, men dobbelamming er noe slit ja. Fikk skikkelig vondt i skuldre og nakke. Klarte ikke å slappe av ordentlig. Men det blir veldig lite amming av en også. Når vi gir flaske, vet jeg hvor mye mat de får i seg og vi klarer å opprettholde matrutinene bedre. Guttene spiser mellom 140 -170 ml 5-6 ganger i døgnet, så det går med litt melk ja :) Jeg får til alt mellom 150 -320 ml hver gang jeg pumper. Det er avhengig av hvor stresset jeg er, hvor lenge det er siden siste jeg pumpet, om jeg har spist bra den dagen,hvilken tid på døgnet jeg pumper. Jeg pumper aldri på natta. Det blir for slitsomt.

Jeg hadde sikkert hatt mye mer melk hvis jeg hadde pumpet oftere, men det lar seg ikke gjøre ettersom jeg har tvillingene en god del alene i ukene. Samtidig liker jeg å finne på ting sammen med andre og da orker jeg ikke å stresse for å komme meg hjem og pumpe til riktig tid.

Når det gjelder samkjøring av søvn har dette begynt å variere litt nå de siste dagene. På natta forsøker vi som sagt alltid å vekke den som ikke våkner ved mattid, men det er ikke alltid det går like bra. Han som må vekkes er ofte så trøtt at det blir dårlig med spising. Natt til idag våknet de med en halvtimes mellomrom og det er ok synes jeg.

Begge fikk mat 20.30 i går kveld og Emil fikk først mat kl 03.00. Det er mange timer det :) Litt smokking mellom 02-03, men han virket ikke sulten og sovnet igjen da han fikk smokken.

På dagtid varierer det også, men når jeg er ute og triller sover begge samtidig. Trilleturer fungerer kjempefint når guttene er urolige.

Det blir nok ikke lenge før guttene våre sover natta over eller skal du se. Jeg kommer til å prøve med litt tynn grøt allerede etter at de har fylt 3 mnd ettersom de krever så store melkemengder. De er tydlig at de har behov for så mye mat ettersom de gulper veldig lite. Og glad er jeg for det. Er ikke så veldig glad i gulping...blir så mye søl.. :)

Hvor mye spiser dine gutter ved hvert måltid? Får de kun mme eller gir du fortsatt morsmelk innimellom? Hva sier helsesøster til at du ikke ammer? Jeg føler nesten at det kreves at vi legger ned en stor innsats før vi gir opp ammingen, selv med to barn. Jeg ga nok opp litt for tidlig, men jeg ble så sliten og ønsket heller å være med uthvilt og dermed få mer kvalitetstid med barna.

Jeg har forresten kjøpt meg dobbelpumpe, noe som gjør at pumpingen ikke tar fullt så lang tid. Jeg sitter sjelden mer en 20-30 min, noen ganger kun 10 min.

Nå skal jeg prøve å få spist litt mens gullungene mine sover. Idag har jeg fått vasket huset også, så guttene har vært greie :)

Du må kose deg videre med guttene dine du også, og gi meg et hint hvis du erfarer noe nyttig i hverdagen din med guttene. Gode tips og råd kommer alltid godt med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...