Gå til innhold

jordmor maser om gluskose test...

Anbefalte innlegg

Skrevet

men jeg har ikke lyst.. legen syntes ikke det var nødvendig nå. Var veldig overvektig sist svangerskap, men testen var fin da. Og denne gangen så hadde ikke BMI som tillsa at jeg ikke var i "faresonen"

Grunnen til at jeg ikke har så lyst er jo at den må ta på fastende mage. og når jeg er oppe hver da klokken 06:00 så er det lenge og gå til 08:30 med kvalme og brekninger. Ser for meg at jeg kaster opp alt sukkervannet :(

men hva skjer hvis jeg skulle hatt det? jeg spiser sunt og lite og gjøre med kostholdet, og nå kommer jeg jo ikke til og gå over da jeg skal ta ks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oj, litt skrive feil i overskriften ja ;)

Skrevet

Hei! Heldigvis er det legen som bestemmer og ikke jordmor! Spiser du sunt og godt er det vel som du sier ikke så mye å gjøre, og du kommer jo ikke til å gå på overtid, lykke til med KS ditt!

Skrevet

Jeg har heller ikke særlig lyst.. Men jeg spiser så usunt at jeg bare må gjøre det :P

Vente til 8.30 og så sitte på legekontoret i 2 timer til, da blir klokka kanskje 11 før jeg får spist.

Skrevet

Hvor stor er babyen din? Tyder ultralyd eller symfysemål på at du kan få en baby over gjennomsnittet?

Glukose test er for å unngå at du får en "kjempebaby" og svangerskapsdiabetes. Jeg tror nok ikke det er kun BMI som tilsier om en er i faresonen eller ikke. Skulle en eventuell test vise at du har for mye sukker i blod, så er der medisiner som kan hjelpe for det også i tillegg til sunt kosthold.

Jeg har selv tatt glukose test, ikke noe behagelig å drikke det sukkervannet på fastende mage, men hva gjør en ikke for babyen?

Synes egentlig at det er værre ting en må gjennom i svangerskapet.

Skrevet

Sukkervannet kan bli byttet ut med søt saft, det fikk jeg sist gang. Kommer til å ta glukosebelasting denne gangen også, og synes det er helt i orden.

Hvis du ikke tar det kan du gå med svangerskapsdiabetes uten å vite om det. Stort sett reguleres dette ved kosthold, men kan være du må gå på noe medisiner og...Det vet jeg ikke. Uansett er det svingene blodsukkeret ikke bra for verken deg eller babyen.

Og bare så det er sagt, jordmor kan like gjerne henvise til den belastningen som det legen kan...

Skrevet

Får nok en stor baby ja, i flg legen ligger den ann til og bli som forrige mann som var 4560g og 54cm. Men som tidligere skrevet så hadde jeg ikke ikke svangerskapdiabetes da. Og da burde jeg virkelig hatt det det. Overvektig som fy og et kosthold som ikke lignet grisen ;)

men kommer jo ikke til og gå over tiden i alle fall.

Skrevet

spesielt....rart at du ikke vil ta testen på du kanskje kan bli kvalm. Kanskje du burde endre litt fokus? Rette det litt mer mot babyen i magen din?

Selv om du ikke hadde sv.dia forrige gang, så er det jo ikke sikkert at du får et "likt" svangerskap denne gangen. Men hvis du ikke vil ta testen så kan du jo kanskje anskaffe deg et slodsukker aparat? sp kan du kontrollere det selv?

Skrevet

nå er det jo ikke snakk om at jeg kanskje blir kvalm da, snakker med den store hvite telefonene hver morgen :( gleder meg når jeg er ferdig ja. 55 dager til termin :) og kanskje bare 45 dager til babyen skal ut :) hurra.

Skrevet

Syns ikke det høres nødvendig ut, er vel bare til å spise som en diabetiker resten av svangerskapet. Hadde vært noe annet om du hadde veldig sterke utslag på sukker i urinen og et høyt blodsukker og andre symptomer.

Skrevet

Ja ja. etter mye mas fra lege og kontordamer, fikk jeg rota meg ned for og ta den forbanna testen i dag.. usj og æsj. kvalmen gikk heldighvis bra i dag, sambo var super til morgen i dag, og jeg fikk sove helt til jeg skulle dra.

Var ikke så flink til og gi meg tilbake melding ho på laboratoriet. Men hadde blodsukker på 4,4 da jeg kom fastene, og 2 timer etter at jeg hadde drekki det sukker vannet så var den på 7,1. Og etter det jeg har finni ut så er vel det helt fine resultater og ikke noe tegn på diabetes? Får vel vite mer når jeg skal til legen om 1 uke. Men ho kunne vel gitt meg litt tilbakemelding..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...