Gå til innhold

Hvor kan jeg bestille time til tidlig UL for å sjekke nakkefold osv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kan man bestille sån helt uten videre? trenger ikke noe henvisning fra lege leer noe? jeg bor i nærheten av Notodden,så da er det ikke så veldig langt til oslo. hvor i oslo ligger volvat klinikken?

Hvis du er over en viss alder får du UL gratis for å sjekke dette.

Gynekologen min har søkt Ullevål om testing allerede. Hvis du er yngre kan du sikkert få gjort dette privat hvis du gjerne vil for å føle deg sikker.

Lykke til =)

tror du må ha en henvisning. Enkelte sykehus er veldig strenge og gir ikke slik ultralyd uten "særlig" grunn. Det er nok sikkert på grunn av kapasitet. Vet ikke private klinikker... det er jo noe mer innviklet enn en vanlig tidlig ultralyd.

Annonse

Nakkefold er for å sjekke om barnet har down syndrom, altså mongolisme. Denne nakkefolden, som opprinnelig er en utposning med væske i nakken sees ofte i sammenheng med down syndrom. Den måles av lege når du er mellom 11+0 og 13+6 dager. Med dette menes 11 fullgåtte uker og 0 dager osv. Det er egentlig ikke lovlig å utføre dette før du er 37 år eller eldre- men private kliikker undersøker på oppfordring. Det er helt idiotisk at vi ikke kan bestemme slikt selv, det er trossalt vi som skal fostre opp barnet- ikke staten. I sverige og danmark er det fult lovlig.

Om det eksisterer vann i nakkefolden, og om barnet ikke gar synlig neseben, kan du ta en såkalt duotest for å sjekke genetisk om du har triasomene- eller hva det heter. Analyse av denne i sammenheng med din alder og tykkelsen på folden gir en sansynlighet på dowm barn.

Om det ikke skulle være nok kan du ta en trippeltest og fostervannstest. Ved fostervannstest er det 1% sannsynlighet for abortering.

Jeg var hos Carsten Trolle på Majorstua klinikken, han er meget dyktig. Koster 1200 kr, men da får du veldig god analyse av alt. Det kan lønne seg å betille time f.eks i uke 12 da en kan ha noen dager i differanse på hvor langt på vei en egentlig er- er du for tidlig ser du ingenting- og er du for sent ute forsvinner en ev. fold.

Lise

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg var hos privat gynekolog på Aleris i Oslo idag og betalte 38 kroner for ultralyd nettopp for å sjekke nakkefolden.

Jeg var der første gang for to uker siden, da på henvisning, og spurte da om han kunne se på nakkefolden. Han sa det var for tidlig, men kom tilbake om 2 uker så sjekker vi det da. Jeg trodde så absolutt jeg skulle betale 1200, men neida. 38 kroner. Ikke dårlig. Og han var heller ikke sjenert for å se på nakkefolden, så jeg kan ikke tenke meg at det er direkte ulovlig.

Han var utrolig flink. Absolutt en å anbefale.

Har faktisk aldri hørt at det var ulovlig. Enhver kan nok måle nakkefolden... Men det er nok Norges strenge praksis som gjør at det liksom ikke skal gjøres. Det er jo de som er imot at barn som er annerledes skal velges bort. Selv mener jeg at det MÅ få være opp til en selv.

Men nakkefolden i seg selv alene har veldig lite for seg. Nakkefold testen er en av de to stegene for å¨risikovurdere tidlige. Ultralyden er i uke 11-14. Det de gjør i tillegg på den dobbeltesten (uke 8-14) er at de tar blodprøver og måler mengden av to typer hormoner. Heter dobbeltest på grunn av at de tar prøver av to hormoner. Så dobbeltest og ultralyd med nakkefold sjekk gir god risikovurdering... Kommer det frem høy risiko, kan man bli tilbudt fostervannsprøve. Det står i folderen at det er 0,5 % risiko for abort ved fostervanns- og morkake prøve. Fostervannsprøve utføres fra uke 15 og morkakeprøve fra uke 11.

Trippeltesten er litt senere (uke 15-17), men er ikke like sikker som den kombinasjonen av dobbeltest og tidlig ultralyd. Dette har jeg rett fra en brosjyre jeg har fått utdelt fra sykehuset. Disse testene, dobbel og trippel er ingen diagnostisk test, det er en risikovurdering. Fostervannsprøve og Morkakeprøve er fosterdiagnostikk.

Synes det var kjekt å få den brosjyren. Gav svar på mye, skulle ønske alle kunne få lese den!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...