Gå til innhold

våknet nå i natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var vått ved siden av meg i senga, og mannen var vanskelig å "få liv i" Han hadde tissa i senga igjen. Blir gal av dette. Tro om det går ann å gå til lege å få tabletter for sengevæting?

Det sjer stortsett bare når han er dritings,tror ikke han var det i natt, men jeg har ingen garanti, for han benekter det uansett. Syntes han virket "rar" i gårkveld, han hadde vært på jobb(en liten times kjøring unna),så ingenting skulle tilsi at han hadde drukket, men jeg vet at han kan finne ¨på å gjøre det mens han kjører, vi gikk å la oss like etter han kom hjem, så han kunne ha vært "pussa" og blitt full i løpet av kort tid etter vi sovnet. Hadde sovet i 3 timer før jeg våknet igjen da.

Er jeg den eneste med en mann med dette kinkige problemet?

dette blir jo i hovedsak mitt problem, da det er jeg som må stå opp og skifte på senga midt på natta. Han går jo bare i dusjen, så er den færdig redd når han er ferdig.

Kan noen legge denne på skravle for meg?

Er jeg den eneste med en mann som er sengevæter?

(svar på anonymdebatten om det er kinkig å svare på skravle)

Skrevet

anonymforum mente jeg, sorry...

Skrevet

merker du ikke forskjell på om mannen din er full eller ikke??? og en annen ting, drikker han på jobb for så å kjøre hjem igjen, eller drikker han seg full i bilen? litt snodig problem dette her da... tror kanskje ikke det er helt seriøst!

Skrevet

Er dette et seriøst innlegg? Med mindre mannen din har store psykiske problemer (drikke seg full SAMTIDIG som man kjører bil også TISSE på seg i senga - æsjæsjæsj), tror jeg du bare tuller.

Skrevet

Det finnes tabletter som setter ned urinprod. om natten for de som har problem med sengevæting.

Men det som slår meg er at hvis det bare er når mannen din er full dette skjer, så burde dere kanskje begynne der... Tror ikke tbl vil ha så mye for seg da egentlig. For da er det vel mer at han sover så tungt at han ikke legger merke til at han må tisse. Et alternativ er jo å vekke han etter noen timer og be han gå på toalettet...

Jeg jobber på helsestasjon, og dette er tiltak/råd vi gir foreldre av barn helt ned i førskolealder.

Tenker at hvis din mann ikke en gang vedgår at det er et "problem", og det er det jo tydelig for deg hvertfall, så er det vanskelig.

Skrevet

dette her var bare æsj æsj å lese om......... tror jeg seriøst hadde reist fra en mann som fyllekjører og tisser i senga, ikke mye til mann det der nei!!!!!!!!

Skrevet

Kan forstå at folk tror dette er useriøst, men det er det ikke. Ja, det er et stort problem. Mannen er jo værdens snilleste og flinkeste og beste og alt det der vanligvis, men så er det det at jeg ikke vet hvor jeg har han når det gjelder alkohol. Ja, han kan finne på å drikke i bilen på tur hjem. Han er også så god å sjule drikkinga si, at jeg har flere ganger vært usikker på om han har drukket eller ikke. Tror han har funnet akkurat balansegangen på hvor mye han kan drikke før jeg oppdager det. Men om han drikker rett før han kommer hjem slik som var tilfellet i gårkveld kan han selvfølgelig drikke mer fordi virkninga ikke kommer før etter han har lagt seg.

Er ikke bare å reise fra han når han er så flink med ungene og alt det der,men tro meg jeg har tenkt på det noen ganger, ja. Ikke pga tissing i senga,men pga andre ting vedrørende drikkinga hans.

HI

Skrevet

Er det bare når han er full at han tisser i senga?

Det er jo ikke normalt for voksne folk å tisse i senga når de sover. Har dere snakket med lege om dette? Det kan jo faktisk være en årsak til at han har dette problemet. Jeg regner med det ikke er spesielt morsomt for han heller å tisse på seg på denne måten.

Han burde også få hjelp for alkoholproblemet sitt. Ja, det er et problem når han faktisk kjører mens han drikker! Tenk bare på hvor mange uskyldige han kan ta livet av med sin fyllekjøring!!!

Skrevet

Da er han alkoholiker da!

Kvitt deg med han

Skrevet

Mannen din har et alkoholproblem. Ta kontakt med al-anon hvis du trenger å snakke om det og trenger tips til hvordan du skal gå fram og hvordan du skal forholde deg til det.

Kjøp tisselaken til hans del av senga. Og la han re opp senga! Ikke dekk over problemet hans!

Skrevet

Hvorfor skifter DU på senga når det er han som tisser? Synes du skal drite i senga i natt og se om han skifter mens du er i dusjen..

Skrevet

Og når jeg sier "drite i sengs" så mener jeg ikke "blåse i senga", men "bæsje i senga" bare så det er sagt.

Skrevet

eh, å bæsje i senga er ikke noe alternativ for meg. Eh æsj!!

Han kan jo ikke skifte på senga så full som han vanligvis er om natta når han har gjort det.

Ja, han trenger hjelp. Tusen takk til deg som sa jeg kunne kontakte noe al.. et el annet. Det skal jeg virkelig gjøre,er ganske fortvilet over dette nå,og kunne virkelig trengt noen råd om hvordan jeg skal gå frem.

HI

Skrevet

ja, det bare når han er full han tisser i senga. I natt vet jeg ikke om han var full siden jeg ikke har noe konkret på han, men han var "rar" i går da han kom hjem og i natt da han var våken, så jeg regner med det ja.

HI

Skrevet

hva med å lukte på ham? Har han drukket, lukter det naturligvis alkohol. Hadde det vært min mann, hadde jeg hatt en total nulltolleranse overfor alkohol hvis resultatet av drikking blir at han pisser på seg som en liten drittunge. Det hadde jeg aldri i livet tolerert, siden det faktisk kan unngås ved å holde seg edru. Tror du må sette hardt mot hardt her, pissing i senga er udelikat.

Skrevet

Tror luktesansen min er immun mot alkohol, klarer bare ikke å merke det. Av og til selvfølgelig, men oftest ikke. Har sagt nulltoleranse, men det er ikke så lett for en som har fått dram i flaska omtrent. Nei, nå var jeg stygg, men både foreldrene og bestefaren har også problemer med alkohol.

Han aksepterer ikke nulltoleranse, men har gått med på å ikke drikke når han er alene med barna, noe som har fungert også(bank i bordet) lenge, og forhåpentligvis varer. Jeg jobber mye kveld, og det har hendt tidligere at han har vært full og lagt seg før jeg har kommet hjem for at jeg ikke skal merke at han har drukket.Vekker han alltid og prater litt med han når jeg kommer hjem for å utelukke/vite at/om han har drukket om han legger seg før jeg kommer hjem.

Har dere noen forslag hva jeg kan gjøre?

Bruker sex mot han forresten, nå har han måtte klare seg uten i over 1 uke fordi jeg ikke klarer å ha sex med han når jeg ikke klarer å stole på han. Har i gode oerioder sex nesten daglig, så 1 uke er mye for han.

HI

Skrevet

Dette sier jeg overhode ikke for å være slem, men jeg vet sannelig ikke om du er veldig naiv eller om du også er i en benektelse? Kanskje litt begge deler?

Utifra alle innleggene dine i denne tråden, høres det virkelig ut som at samboeren din har et alkoholproblem!

Du har tydeligvis ikke så mye erfaring med fyll/alkohol selv, men alkoholisme gjelder ikke bare for hjemløse i oslo sentrum eller de som henger på de brune barene fra 10 om morgenen!! Det er MANGE måter å drikke på.For folk flest er det for eksempel en selvfølge å ikke ruse seg når man er sammen med barna sine alene.( Hvis man ser bort fra de idiotene som drar til syden og fester, og lar unga styre sitt eget show da). At dette er noe han har gått med på, blir for dumt.

Dette kan virke som et uoverkommelig problem å ta tak i, men du bør sette i gang, og du trenger ikke nødvendigvis dra fra han av den grunn. Men dere må begge erkjenne dette. Som du ser av svarene du har fått, er det "ingen" som ville tolerert et slikt alkoholforbruk, som bl.a fører til tissing i senga! Da har det nemlig gått for langt. Når det gjelder tissing i senga, kan du la han ligge i det, og gå og legge deg på sofaen.Så kan han selv føle fornedrelsen ved å skifte på sengetøyet sitt. Men som sagt, min mening er at dere må ta tak i alkoholproblemet hans.

Skrevet

Ja, alkoholisme skjer hos flere enn de hjemløse! Det er noe som bør tas tak i. Det er en sykdom...

Og til deg som skrev at "Han er alkoholiker, kvitt deg med han!" Jada, spark en som ligger nede!!! Fy søren...

Skrevet

Uff.. litt av en situasjon du e i... Men jeg tror du gjør lurt i å skaffe hjelp pga drikkingen hans, og kanskje hjelp te å lære å kommunisere bedre.

Hadde min mann tisset i sengen, så ville vi absolutt snakket om "hendelsen" dagen der på.

Skjønner at samboeren din helst ikke vil snakke om d.. men du må spørre han om saken.

Og som ho over her sir, både du og samboeren din må erkjenne at han har et alkoholproblem. D er ikke normalt å drikke slik han gjør. Tissingen i sengen er bare et filleproblem i forhold til et liv me en alkoholiker.

Jeg tviler på at mannen din vil innrømme alkoholforbruket sitt, det er en lang vei å gå før en alkoholiker vil erkjenne sine problemer. Ofte kan både hus & hjem, familie,venner og jobb forsvinne før di er så "langt nede" at di innser sine problemer.

Du må ikke unnskylde hans drikking på noe vis.

Alkoholisme er en sykdom, en sykdom di aldri blir kvitt. Har selv en far som er tilire alkoholiker, han har vært "tørr" i mange år av gangen, men så fått en "sprekk" på dager eller uker.. En munnfull alkohol er nok te å sette hjernen hans ut av spill slik at han må ha mer.

Stort sett er et liv me nulltoleranse for alkohol, og terapi eneste løsning. Anonyme alkoholikere har hjulpet min far, og er absolutt å anbefale den dagen din samboer innser problemene sin..

Æ syns dessuten du bare ska kjøpe tisselaken, og la han ligge i urinen sin. Legg dæ på sofan heller.

Skrevet

Jeg er ike enig med deg i at han er "værdens snilleste og flinkeste og beste" hvis han kjører i fylla og utsetter oss alle for fare. Hvis han ikke vil ha hjelp med alkoholproblemene sine så burde du gå fra han. Å få han til å slutte å tisse i senga endrer bare ett av symptomene på problemene hans, du må gå til rota til hvorfor han tisser i senga. Du virker dessverre litt naiv her, ja. Jeg håper du tar tak i det, og at mannen din innser at det at en voksen mann drikker sge så full at han gjentatte ganger tisser på seg er symptomet på et stort underliggende problem.

Klem, og lykke til!

Skrevet

Han har et alkoholproblem. dette er noe han inndrømmer i "gode" perioder. Jeg vet det, og jeg prøver ikke å sjule det, er ikke akkurat noe jeg vil gå å fortelle høyt til alle som vil høre på, men jeg fornekter det ikke. Jeg er bare så fortvila, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Derfor spør jeg dere ærlige damer som jeg kan fortelle alt til (på denne siden) om råd. Jeg trenger seriøst noen å prate med, jeg tør ikke lenger snakke med bestevenninna mi, fortalte henne noe en stund, hun svarte med å trekke seg unna, og jeg vil for alt i verden ikke miste venner.

Jeg har snakket med noen av hans venner(som ikke er alkoholikere) og han har en kompis som har lovt han skal prate med han, men det er jo ikke så lett å være kompis heller å skal ta opp noe slikt.

Han har også sagt til meg at sjer det en gang til så skal han dra å få hjelp for det, og hvor mange ganger har det sjedd etter han sa det? maaaange.

Det er ikke bare det at han tisser i senga, det er kanskje det minste problemet, det er det at han drikker, og jeg konfronterer han med det, og jeg får til svar, nei, jeg har ikke gjort det. Det er det mest fortvilende, for da vet jeg aldri om jeg kan stole på han.

Jeg kjenner han så godt, at jeg ser det etter han har tatt 1 dram. Her på fredag(kvelden før tissinga i senga) så jeg det ikke ordentlig på han, men syntes det var noe rart med han. Kan hende han akkurat hadde drukket før han kjørte inn porten. Vi gikk jo å la oss så og si med en gang han kom hjem da.

Du som skrev hvem jeg skulle kontakte for råd al- et el annet, hvordan kontakter jeg dem? nr? nettadresse?

HI

Skrevet

Mannen din har helt tydelig et alkoholproblem siden han drikker så mye at han tisser i senga, drikker mens han kjører bil og skjuler drikkinga for deg. Som noen andre sier er tissinga i senga, bare et lite problem i forhold til alt det andre alkoholproblemet hans fører med seg. Derfor bør du sørge for at dere får hjelp. Mannen din er nok ikke i stand til å be om det selv på nåværende tidspunkt. Ta kontakt med Al-anon, familievernkontor eller noen andre som kan hjelpe deg med å hjelpe han. Hvis ikke han får hjelp, vil det etter hvert gå mer og mer utover deg og barna dine.

Skrevet

Vet ikke om han noengang blir i stand til å be om hjelp. Saken er den at jeg tør ikke å ta barna med reise fra han, for jeg er livredd for hvordan huset kommer til å se ut når jeg kommer tilbake. Er mitt hus, og han har sagt at hvis jeg hiver han ut, vil han rive ned og ødelegge alt han har bygd opp i huset. Han har pusset opp stortsett hele huset. Ikke for det, jeg tror ikke han vil gjøre det, er jo faktisk barna det vil ramme mest. Er jo de som da vil se hva pappaen er i stand til å gjøre, og sikkert bli redd for faren også.

Jeg er så redd for å miste barna hvis jeg kontakter noen instanser, Kan de bare ta barna fordi det ikke er bra for dem å ha det slik som nå?

Vi har vært til familieterapaut. Jeg hadde håpet hun kunne henvise han videre, eller tilby hjelp for hans problemer, men jeg tror ikke hun forstod hvor ille det var. Jeg fikk heller inntrykk av at vi måtte jobbe med våre felles problemer, at jeg måtte "jekke meg ned" og la han bestemme litt, men jeg og han har blitt enige om(i edrue stunder) at når han drikker er det jeg som bestemmer alt. Da ber jeg han faktisk om å holde munn om han kommer med noen kommentarer eller instrukser til ungene. Er stortsett ting da som ikke passer i den situasjon, eller at han ikke har fått med seg situasjonen, og eks sender ungen på rommet når hun/han har fåt lov å hjelpe meg med noe...

Skrevet

For det første: du må få din egen seng!

2 Han må re opp sjøl! SELVFØLGELIG!

3 Han må slutte å drikke, siden det får han, en voksen mann, til å TISSE I SENGA!

4 HVA HETER HAN, så jeg kan anmelde han for fyllekjøring?

Skrevet

Jeg tror ikke du vil miste barna om du tar kontakt med noen hjelpeinstanser. Det vil vise at du er villig til å gjøre noe med problemene deres, og blir regnet som positivt. Jeg jobber som frivillig på et krisesenter. Dersom noen hjelpeinstanser opplever det som svært uheldig for barna dine å bo i den livssituasjonen du har nå, hender det at de ber om at du reiser til krisesenteret en periode til tingene roer seg evt. finner et nytt sted å bo. Dette gjelder spesielt barnevernet. Må samtidig si at jeg aldri har opplevd at barnevernet har tatt barna i en slik situasjon.

Dersom huset er ditt, kan du også få politiet til å kaste ut mannen din, og bli boende i huset selv. Husker ikke helt hva denne ordningen heter, men jeg har opplevd at den brukes i enkelte situasjoner der en ikke er redd for mor/barns sikkerhet. Hvis du er redd for at han skal rasere huset, kan du også få besøksforbud.

Det beste er likevel om du klarer å skaffe han hjelp uten at du må gå til så drastiske skritt. Noen ganger er det likevel nødvendig. Kanskje det også vil få en lykkelig slutt? Har i løpet av de årene jeg har jobbet på krisesenteret vært borti tre saker der det til slutt ble en vellykka gjenforening. Alle tre sakene var alkoholikere som skjønte at de hadde et problem da kona reiste fra dem, og som pga det tok i mot behandling og klarte å kvitte seg med problemet sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...