Gå til innhold

Anbefalte innlegg

http://www.barnimagen.com/forum/thread/137499633

Jeg og vedkommede er ikke på samme planet overhodet, men jeg syns stedet mister litt verdi om man skal søke opp folk privat, i skattelister og adresser for så å fortelle alle på KRANGLE, av alle steder at man klarer det..

Wow, så imponerte vi er, liksom.. Er ikke dette imot regelverket?

Da ber jeg i såfall at om at dette innlegget fjernes..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137504738-fjerne-denne-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har sett gjennom tråden, og den kan stå så at lenge hun som får beskjed om at hun har lagt ut nok info til å kunne identifiseres i RL, ikke ønsker den slettet.

Det spesielle i denne situasjonen er at hun selv har utfordret en annen bruker til å prøve å identifisere henne, samt at den andre ikke har lagt ut den informasjonen man har kunnet google seg frem til.

NÅ har hun spurt:p

*Personvern kan defineres og beskrives på mange ulike måter. Sentralt står imidlertid det enkelte menneskets ukrenkelighet og krav på respekt fra andre mennesker, respekt for egen integritet og privatlivets fred. Personvernet er derfor nært knyttet til enkeltindividers muligheter for privatliv, selvbestemmelse og selvutfoldelse. Retten til privatliv følger bl.a. av den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 8 og står sentralt i EUs personverndirektiv (95/46 EF).

Et vesentlig element i personvernet er at personer i utgangspunktet skal kunne bestemme hva andre skal få vite om hans eller hennes egne personlige forhold. Vi kan i denne sammenhengen snakke om ”personopplysningsvern”, og det er primært denne dimensjonen som er underlagt omfattende lovregulering som for eksempel personopplysningsloven, helseregisterloven, regler om taushetsplikt mv.

Selvbestemmelsesretten er imidlertid ikke uinnskrenket. Hensynet til samfunnets interesser kan veie tyngre enn hensynet til den enkelte. Personvernidealet tilsier imidlertid at det i størst mulig grad skal være et godt utviklet tillitsforhold mellom registrerte personer og den som behandler opplysninger om dem. Folk skal med andre ord i minst mulig grad ha grunn til å føle usikkerhet og frykt når personopplysninger blir behandlet uavhengig av hva de registrerte har samtykket til, eller om behandling av personopplysninger er hjemlet i lov. Det finnes likevel en nedre grense for hvor lite selvbestemmelse den enkelte kan sitte igjen med uten at dette kommer i konflikt med grunnleggende menneskerettigheter.

Personvernidealet og personvernlovgivningen er ikke avgrenset til spørsmål om den enkeltes rett til å bestemme hvem som kan få tilgang til opplysningene, men innebærer også krav til hvordan personopplysninger skal behandles. Særlig er krav til opplysningskvalitet, retten til innsyn i egne personopplysninger og sikring av personopplysninger viktig. Ivaretaking av personvern handler derfor også om at det stilles kvalitetskrav til personopplysninger og til infrastrukturer og informasjonssystemer der slike opplysninger finnes, og ikke bare om retten til å begrense eller sette vilkår for tilgang til personopplysinger. Manglende informasjons- og systemkvalitet vil kunne gi en rekke uønskede konsekvenser og skade så vel ideelle som økonomiske interesser, både for enkeltindivider, organisasjoner og for samfunnslivet mer generelt.*

Personen tråden dreier seg om ba hovedinnlegger ettertrykkelig om å se om hun klarte å identifisere henne, og ba henne tilogmed om å legge all info hun fant ut på kranglesida slik at alle kunne se det!

HI unnlot heldigvis å gjøre det til tross for den direkte anmodningen, men viste likevel personen denne tråden handlet om at hun kanskje burde være litt mer varsom i fremtiden. At de to ovenfor her nå vil ha den slettet gjør at jeg tror de bare vil fjerne beviset på at HI fikk rett mer enn at noen vil beskytte seg med tanke på identifisering. Det er kun vedkommende som tråden omhandler som har lagt ut informasjon som kan gjøre henne identifiserbar, og ingen av den informasjonen finnes i den nevnte tråden.

Jeg synes tråden burde bli stående slik at andre brukere kan se hvor enkelt det er å finne andre brukere på nettet om de ikke bryr seg om at de legger ut vel mye personinformasjon. Å slette tråden fordi den beviser at de to over her tok feil blir rett og slett for dumt!

Annonse

Unnskyld meg Anonym!

Jeg skreiv jo at hu hadde "vunnet" den debatten. Så flau er jeg ikke! Jeg dreit på draget og utfordret henne om det, men en regel er en regel uansett. Men nå er den fjernet, og jeg er fornøyd. Så da ser jeg ikke grunn til å diskutere dette videre!

Takk for at du slettet dette, moderator.

Ciao

Anonym; jeg har ikke sagt at jeg ikke skjønte innholdet.

Jeg sa ifra at det er på grensen å lage en tråd som oppfordrer andre her inne til å søke opp personer! Og det er faktisk i strid med personvernloven.

Dersom BabyMedia ønsker at vi skal vite hvor enkelt det er å benytte søkemotorene til å google opp tråder og personalia på brukerne sine, så stoler jeg på at de klarer det uten at enkeltpersoner skal måtte se seg nødt til å påta seg den jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...