snehvit77 Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Huff....jeg var til kontroll på Riksen i dag og fikk for første gang utført vaginal ul. Da de målte livmorhalsen viste det seg at den var litt kort, og må derfor tilbake om ei uke for ny sjekk. De snakket om å legge meg inn, men jeg ønsker så veldig å være hjemme med mine to andre små. (ei på 8 mnd og en på 3 år) Er det virkelig ingenting man kan gjøre for å forhindre for tidlig fødsel. Noen som har erfaring eller er i samme situasjon?
ivf-79 Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Huff ikke særlig gode nyheter for deg. Det eneste som hjelper er ro, hvile, ikke tunge løft. Men alt det der vet du sikkert. Hvor langt er du på vei ?
2 nøster Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Hvor kort var den da? Og hvor langt er du på vei? Det er desverre slik at innleggelse er det de gjør ved cervix insufficient(som det så flott heter) Jeg lå nesten 4 uker på Ullevål, med 2mm livmorhals. Nå hadde jeg i tillegg bukende vannblære og etterhvert åpnet det seg til 2 cm åpning...men de er meget forsiktige med tvillingsvangerskap og forkortet livmorhals. Jeg fødte uke 28+4..og det kom brått på. Jeg trodde ikke at det skulle skje noe i hele tatt...man føler seg jo ikke dårlig o.l. Utrolig tøft for de som har barn hjemme å skal ligge rett ut på sykehus, men man gjør det jo for de barna som er i magen Uansett må du ta det med ro, ikke stresse rundt og løfte /bære etc... Ønsker deg i alle fall lykke til!!!
snehvit77 Skrevet 18. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 18. april 2008 Er 23 uker ca. Vet ikke helt hvor kort den var, tror ikke jeg fikk det med meg da jeg kobla litt ut.... Var ikke helt forberedt på en sånn beskjed... Skal prøve å tenke masse positive tanker og ta livet helt med ro fremover....
moden mamma Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 Jeg har ingen erfaring i dette - men har lest at å ligge er det beste man kan gjøre. Forsøk å ligge med bena litt høyt så masse du kan. Minst mulig aktivitet så forlenger du kanskje tiden hjemme.. Jeg er også redd for å bli liggende på sykehus pga barna hjemme... Krysser fingrene for deg..
2 nøster Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 Hmm, 23 uker...og de ville at du skulle komme tilbake neste uke for kontroll...står det ikke noe i papirene dine om lengden?? Hmm..Prøv å ta det HELT med ro inntil du vet litt mer.. du bør som sagt ikke stresse rundt, bære, løfte, presse...Slappe av i horisontal stilling er ett godt råd! Vet det kanskje høres litt vel dramatisk ut, men man kan faktiskt ikke være for forsiktig.. I alle fall så lenge du helst vil holde deg hjemme lengst mulig.. Få mest mulig hjelp til husholdning og evt barn.. Hadde jeg vist bedre, er det en del jeg skulle gjort anderledes Bare for å ha drøyd det litt lengre.. Hvis du syns det er stress å ikke vite, kunne du vel ringt legen og spurt om lengden.. Man blir gjerne litt paff og glemsk i en slik situasjon! Klem
roxanne Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Jeg var i samme situasjon. I uke 29 var livmorhalsen utflatet - ble lagt inn i 4 uker på RH, hadde kun WC lov + at jeg fikk dusje en gang iuken. Fikk lungemodningssprøyter og samtale med lege fra prematuravdeling som forberedelse på at ungene kunne komme når som helst. Jeg tok det fullstendig med ro, mobiliserte en indre ro og styre på at ungene ville være i maven en dag til. Så hver dag var en seier :-) Slik gikk det i fire uker og da fikk jeg komme hjem (fordi da var det ikke så "farlig" om det ble fødsel. Forsatte samme regimet hjemme men fullstendig ro i 4 uker til. Fikk beskjed om å ringe abulanse hvis vannavgang (pga) fare for navlestrengsfremfall da TV 1 var i seteleie og hodet ikke var festet). Hadde en falsk alarm (med ambulanse til sykehus) da jeg trodde det var vannavgang. Ble sendt hjem igjen og fikk time til planlagt keisersnitt. Men det ble vannavgang noen dager før så barna kom på dagen etter at de ikke var prematur lenger (i uke 37). Så jeg holdt på sånn i totalt 8 uker og i ettertid er jeg veldig glad for at det gikk så bra :-) Så du har alt å vinne på å ta det HELT med ro. Nå er vel ikke livmorhalsen di helt utflatet ennå, men problemet er at man ikke kjenner når det skjer. Ønsker deg lykke til. Er det ikke noen andre som kan ta seg av barna dine i denne kritiske tiden som er igjen før tvillingene blir født?
maria isabell Skrevet 20. april 2008 #8 Skrevet 20. april 2008 bare måtte svare deg,fekk vondt da eg leste om situasjonene din...du må undersøke og få vite fakta og få 100 prosent hjelp med dine to små hjemme...LIGG MYE:) du skulle lagt hele dagen og bare stått opp for å gå på do og i dusjen..du skulle hatt noen hjemme hos deg hele tiden...til dere har skaffet hjelp bør din kjære sykemelde seg og hjelpe deg...håper inderlig det ordner seg for deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå