~Roskva~ Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Det vil si at det holdes fest for nyfødte barn, med det påskudd å "krympe banfoten". Jeg har vært med på både at det er et eget fyllekalas for nybakte fedre, og at det er en felles fest for den utvidede familien.. Noen andre som kjenner til denne tradisjonen? Er det et særegent nordnorsk fenomen? Hvorfor er barneføtter for store sånn at de må krympes? Og hvordan skal en kjempefest hjelpe mot store føtter???
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Er nordlending sjøl og har aldri hørt om dette fenomenet! Er fra nordre nordland.
~Roskva~ Skrevet 18. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2008 Jeg er også fra Nordre Nordland, og hadde ikke hørt om det før. Bor nå i Tromsø, og her er det visst en nødvendighet... Underlige greier :-)
LivetErEnLek Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Her sier vi at ungen skal krympes, ikke foten. Akkurat som en nyfødt ikke er liten nok som h*n er ;-) Er en fest for den nybakte pappen med hans venner for å feire at alt har gått bra. Selvølgelig er det noen som ikke vet å begrense seg, men som regel er det en gjeng med menn, noen øl og mye juging :-)) Kommer fra Vestfold
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 Jeg har bare hørt om krympefest, men trodde det betydde at moren krympet igjen og faren feira at moren endelig "så ut som folk" igjen. Har derfor sett på det som en ganske ekkel, mannssjåvinistisk tradisjon...=P
☆Monkey Business☆ Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 Ganske vanlig blant de fleste jeg kjenner her også (sunnmøre), selv om jeg aldri hadde hørt om det før jeg møtte mannen min......
*ale* Skrevet 18. april 2008 #7 Skrevet 18. april 2008 Her i Bodø heter det også krympefest.. Tror ikke jeg har møtt noen som EGENTLIG vet hva man krymper, men mange gjetter jo på kjærringa.. Men kan godt hende det stammer fra å krympe banfoten... Sikkert noe gammel overtro.. For å motvirke klumpfot??? hehe... Hvem vet.
jordbærsjokolade Skrevet 18. april 2008 #8 Skrevet 18. april 2008 Jeg var med på en "shrink the babys head" fest i England for noen år siden. Festen ble holdt dagen etter fødselen og moren var til og med ute og tok seg en øl. Var på en pub. Veldig gøy! Men aldri hørt om det her hjemme før
minsta Skrevet 18. april 2008 #9 Skrevet 18. april 2008 shrink the babys head" fest : Den hadde vel strengt tatt vært litt lur å ta _før_ fødselen? Sånn at mammaen fikk en lettere fødsel, lissom... hihi Er fra Troms, og hos oss er det tradisjon at pappaen og kompiser samles for å krympe barnefoten. Masse drikking. Hehe, kom til å tenke på en onkel av meg som ikke har noen barn. Men han har derimot mange katter. Så etter at den ene katten hadde fått masse kattunger, så så han sitt snitt til å ta seg en krympefest.. Men det gikk jo selvfølgelig som det måtte gå når 36 føtter skulle krympes; han blei rett og slett dritings! :-D
Blue Lady Skrevet 18. april 2008 #10 Skrevet 18. april 2008 Bor i nordnorge (tromsø) og hadde aldri hørt om dette, før min bygde-bon-mann begynte å snakk om det. Han og hans vennekrets ser på det som en fyllafest...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå