Gå til innhold

Ost i kaker???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager et nytt matspørsmål. Men lurer på om det er trygt å spise kaker som inneholder ost??

Har til nå unngått disse rene ostekakene. Selv om de sikkert også er trygge?? Men i dag var jeg på besøk og fikk slik Origo kake tror jeg det heter. Samme fyll i som det er oppå gulrotkaken tror jeg: Philadelphia ost, melis osv.

Har begynt å tenke på denne osten nå, om den er trygg å spise?

Den går under smøreost/ kremost eller?

I grunnen kan man jo aldri vite når man er hos folk og spiser kake da. Denne osten var så godt kamuflert i kaken at jeg ikke ville hatt den villeste anelse om at den inneholdt ost hivs det ikke var for at jeg spurte om oppskriften.

Men finnes det i det hele tatt noen kaker som inneholder muggoster for eksempel?

Håper det virkelig var Philadelphia ost som er i denne kaken da....

Hilsen litt hysterisk. Beklager:(

Fortsetter under...

Skrevet

Du lager ikke ostekake av myoster, kjære Rebekka, men av ulike smelteoster, f.eks tine mandarinost, eller philadelfia eller lignende. De skal du spise ferske - som alt annet pålegg. De som lager kaker åpner jo gjerne en ny eske ost til kaka, og bruker hele. Det du skal være forsiktig med er en åpnet påleggspakke som har stått i to uker etter åpning. Bruk alt ferskest mulig.

Mykoster - sånne du ikke skal spise, det er brie, camembert og andre sånne oster med mugg på, eller hvilkensomhelst ost fra sånne gårdsysterier rundt om kring. Du kan forresten fint spise disse ostene også hvis de er kokt i saus eller stekt på pizza. Listeria dør ved oppvarming.

Greit å være forsiktig med hva man spiser og følge matportalens råd, men les nøye der inne så du ikke ender med at all mat er farlig, og bekymrer deg for alt og ingenting. Lær deg om listeria og toxoplasmose, så kan du slappe av og nyte maten din. Fortsatt god graviditet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...