Anonym bruker Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Bekymrer meg mer og mer for dette. Er 41 år og har ikke tatt duotest. Er i uke 20. Vet veldig mange har tett denne testen og kan forholde seg til svaret derfra. Valgte å ikke gjøre det, men angrer litt nå. Jeg vet det er"stygt" å være så redd for det - de som har barn med Downs er veldig glad i barna sine, men vi ønsker vel alle i utgangspunktet at alt skal være ok. Jeg klarer ikke slutte å tenke på det. Noen andre?
oktoberlykkelig "fødeklar" Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Heisann. Forstår at du er bekymret.....men, er ikke alle gravide det? I alle aldre ). Jeg er selv 38 år, å har tatt duotest, men jeg tok den pga at vi har forskjellige "ting" tett på oss. Hadde det ikke vert for d, så tror jeg jeg hadde latt vere. Mange tanker, og mange bekymringer. Både før de er født og etterpå....oss hønemødre vet du ;o)) I de aller fleste tilfeller går d bra vet du )
Mamman til M&E Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 Ikke stygt å tenke slik i det hele tatt men som du sier så er foreldre til barn som har downs like glad i dem. Likevel ønsker alle som venter barn at alt skal være normalt. Jeg tenker ikke mye på det men tanken har streifet meg. Det jeg vet er at jeg aldri hadde klart å "fjerne" fosteret om jeg fikk vite at det hadde downs, men det å være forberedt hadde sikkert vært bra. Det betyr heller ikke at jeg fordømmer de som hadde valgt noe annet enn jeg. Min skrekk er at barnet skal være født med ryggmargsbrokk, det skremmer meg veldig.
Tante Bassa Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Jeg tenker jo på det, men valgte å ikke ta duo test eller fostervannsprøve. Rett og slett av den grunn at jeg ikke hadde greid og tatt abort hvis jeg hadde fått vite at babyen har down syndrom. Men det hadde kanskje vært lurt, slik at man kunne vært forberedt på det.....Har fått vite på ul at det ikke er noen synlige misdannelser, og det er godt. Er forresten 38 år. Vi får håpe på det beste, men viser det seg at babyen har downs, så takler vi nok det også HI :-)
Håperogtror Skrevet 19. april 2008 #5 Skrevet 19. april 2008 Jeg er ikke gravid ennå (mistet dessverre nettopp, var i uke 11), men var i likhet med mange andre bekymret for at barnet bl.a. skulle ha Downs syndrom. I dag leste jeg Dagbladets lørdagsmagasin, der en av journalistene har beskrevet med fine ord og bilder sin opplevelse av å bli/være pappa til ei lita jente med kromosomavvik. Det fikk i alle fall meg til å tenke... Anbefales! Klem,
<3 coccinelle Skrevet 20. april 2008 #6 Skrevet 20. april 2008 Så synd at du mistet Petramora. Mistet også i uke 10 i høst men ble gravid igjen etter tre mnd. Krysser fingrene for deg! Jeg kan heller ikke tenke meg å ta abort pga Downs selv om jeg er veldig engstelig for det. Jeg leste også reportasjen i Magasinet. Tenker endel på det siden jeg ikke har tatt duotest. Leste i den samme artikkelen at omtrent alle som får negativ duotest velger abort. Trodde ikke det var lov egentlig å ta abort pga Downs eller andre funksjonshemminger. Trodde ikke de hadde lov å sjekke det før selvbestemt abort fristen var gått ut. Men jeg er visst ikke oppdatert. Vi klarer det nok om det viser seg at det er Downs også. Ved min alder er det ca 1-2% sjanse.
Serena67 Skrevet 21. april 2008 #7 Skrevet 21. april 2008 Hei. Jeg har tatt duotest. Alt var bra. Er 40 nå. Sikkert ikke nødvendig i mitt tilfelle egentlig. Er gravid med eggdonasjon, og vet at donor er 35, men legen mente det ikke var vits takke nei til alle tilbud en fikk, så tok den som sagt, men lite bekymret for at noe skulle være galt. Annerledes hvis det hadde vært mitt egg tror jeg. Men på Ullevål fikk jeg i allfall fortalt at abort etter uke 12 hvis noe er galt med fosteret var bare en proformasak. Må søke abortnemda.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Hei. Leser innlegget ditt og de svar som du har fått av andre. Kan skjønne at du tenker på at eller er redd for at barnet ditt skal ha downs syndrom. Jeg er gravid selv og blir 40 i sommer. Hadde mange av de samme tankene selv, men vet at det er så mange muligheter for dem med downs syndrom. Mange kan leve nesten normalt, men selvfølgelig trengs det oppfølging, og læring tar mye lenger tid enn hos de som ikke har downs. Det skal sies at det er grader av downs, men det er hvertfall muligheter. Vi valgte å ta fostervannsprøve, av den grunn for å vite. Vi fant ut at er det noe galt med barnet er vi forberedt på det, og kan legge mye til rette både fysisk og ikke minst psykisk. Abort hadde aldri vært et alternativ. Og av den viten at det fins muligheter. Men i veiledningstimen før fostervansprøven ble vi informert om hvilke kromosom som de sjekket. Og det var 13, 18 og 21. Kromosom 21 påviser om fosteret har downs syndrom. Det som skremte meg mest var de to andre. For har de feil på dem er skadene så store at barnet har liten levetid. Og den tiden det lever tilbringes tiden på sykehus. MEN det var SJEDENT at de påviste feil på kromosom 13 og 18. Så ventertiden på prøven var nervepirrende. Men heldigvis var alt bra. Under veiledningstimen sa de og at det var sjelden at de fant noe. De fleste foster var friske. Men en skal og tenke på at det er ingen garanti for de under 38 at de får friske barn heller. Har ei venninde som fikk en datter med downs i en alder av 27. Selv fikk jeg er funksjonshemmet barn i en alder av 23 år. Mange tanker som gikk gjennom hodet mitt da, for dette skulle ikke skje med meg for jeg var så ung. Men jeg har hatt en fantastisk tid sammen med han. Det skal sies at til tider var det vanskelig og tøft. Så jeg tenker at en ikke har noen garanti for å få friske barn, selv om risikoen for å få anderledes barn er større jo eldre en blir. Det som er viktig at at en ser muligheter og ikke hindringer om en får et funksjonshemmet barn. Vil ikke gi deg noen råd om hva du skal eller ikke skal. Men tenker at det er viktig at du prøver å la vær å tenke så mye på det, men heller konsentrere deg om det som skal skje. Vet det er vanskelig, Du har mye fantastisk i vente. Kose deg med svangerskapet, og gleden over å få et barn. kanskje lett for andre å si når tankene er der, men for din egen del blir svangerskapet lettere. Det skal være en en fantastisk ventetid. Jeg er sikker på at det går bra med deg og. Håper du får et fint svangerskap, og at du klarer å glede deg, uten at du tenker alt for mye på det. Skjønner deg veldig godt, for jeg har vært der selv. Ønsker deg lykke til.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå