jippii Skrevet 18. april 2008 #1 Skrevet 18. april 2008 Hvordan vokser tvillinger i forhold til når det er barè èn i magen? Leser jo på "uke for uke". Slik som denne uka (uke 23), så er de "egentlig" ca 28cm lang og ca550g tung. Men stemmer dette når man bærer på 2? Vokser de like raskt? Event. når begynner de å vokse "mindre" i forhold til i ett enlingesv.skap?
Sol med 2! Skrevet 18. april 2008 #2 Skrevet 18. april 2008 Jeg har hørt at tvillinger vokser ganske likt som enlinger i de første 2/3 av svangerskapet, deretter vil de vokse mindre pga liten plass. Men det er store variasjoner. Det vanligste er vel ca 3kg om de er fullgått. Mine to har ligget på og over kurven for enlinger hele tiden og kommer til å bli store hvis jeg går til uke 39-40. Trolig over 3.5 kg.
oftebustat Skrevet 18. april 2008 #3 Skrevet 18. april 2008 For 14 dager siden var tv2 2.8 kg og tv1 litt mindre. de har hele tida ligget på kurven for enlinger, og jeg regner med at de blir et sted mellom 3-3.5 kg når de skal ut om 10 dager
mammalea med to i magen Skrevet 18. april 2008 #4 Skrevet 18. april 2008 Hei Jeg har den danske utgaven av Tvillinger 0-10 år, og i den står det på uke 23 at: "Barna måler nå ca 21 cm hver fra hode til hale - ca 28 cm fra hode til hæl - og de veier ca 600-700 gram hver. Deres hoder er ca 5.5cm i diameter. Syng en sang for tvillingene eller si navnene deres vist dere har funnet dem. Du kan nå begynne å stimulere barnas sanser og de kan reagere - svare - på din stemme. Selv om barna ser ferdig utviklet ut, så er lungene enda ikke fullt utviklet, og de vil ikke kunne overleve utenfor livmoren."
jippii Skrevet 19. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2008 Tusen takk mammalea! :-) :-) Hvet du hvor jeg kan få tak i den danske versjonen av denne boka? Har lånt den norske på bibloteket. Spurte om de hadde den danske også, men det hadde de ikke...
Thea-81 Skrevet 19. april 2008 #6 Skrevet 19. april 2008 Legen min fortalte at tvillinger som regel holder kurven til enlinger frem til ca uke 32 - og så faller de ofte på vekstkurven. Ser ut til at dette har skjedd med mine tvillinger, men dette tror jeg er veldig individuelt...
jakriso Skrevet 19. april 2008 #7 Skrevet 19. april 2008 jeg ligger masse over kurven... i uke 22 er jeg like stor som gravid i uke 30.....
moden mamma Skrevet 19. april 2008 #8 Skrevet 19. april 2008 Du kan kjøpe den hos tvillingforeldreforeningen - www.tvilling.no
mammalea med to i magen Skrevet 20. april 2008 #9 Skrevet 20. april 2008 Jeg bestilte den Norske utgaven fra Tvillingforeninga, før jeg fant ut at ukes oversikten ikke var med. Jeg gikk på biblioteket hær i Bodø og spurte etter den danske utgaven. De leita rundt på internnettet, og fant flere bibliotek som hadde den danske utgaven. Så da bestilte de den hit, tok ei god uke så hadde jeg boka. Har kopiert ukesoversikten, er så spennende å følge med på hvor det går med de to i magen. Er selv 21+4, har en av hver i magen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå