Gå til innhold

Noen som vet?

Paulita

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg ikke sikkert at jeg er gravid enda (har ikke testet enda), men min situasjon er følgende. Jeg studerer deltid ved UiO, og jobber litt ved siden av. Jeg og kjæresten min bor føreløpig ikke sammen, siden han har status som asylsøker, og vi ikke har vært sammen så lenge. Han har jobb noen timer i uken, men tjener kanskje bare 5000 i mnd på den.

Noen som vet om hvilke rettigheter jeg/han/vi har da? Har hørt at det økonomisk sett når man ikke har fast jobb er lettere når man er enslig forsørger, fordi man får mer tillegg fra staten. Det eneste jeg tenker på er at jeg jo gjerne vil bo med kjæresten min hvis det skulle vise seg at jeg er gravid, særlig også fordi han da har større mulighet for å bli i norge... Noen som har tips eller råd, eller vet noe?

Noen i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er kanskje et råd som ikke blir satt pris på, men jeg vil komme med det uansett.

Mitt første råd vil være å bruke prevansjon. Dette høres ikke ut som en ideell situasjon å få barn i. Jeg er ikke stødig på reglene som gjelder for dere, men det å få barn så tidlig, og spesielt med noen med en annen kulturell bakgrunn vil gjøre at veien blir ekstra humpete.

Hvis han kommer fra et afrikansk land eller øst-europa er det også en mye høyere risiko i forhold til HIV-smitte. Det er også andre holdninger til å fortelle partnere om det, og i MANGE tilfeller er kunnskapen om hvordan det smitter heller ikke tilstrekkelig. Asylsøkere fra risikoområder får heller ikke automatisk tilbud om å bli testet.

Jeg har ikke noe i mot mennesker fra andre kulturer, tvert i mot har jeg jobbet med problemstillinger i forhold til å skape økt forståelse for kulturelle forskjeller. Jeg har også jobbet som kontaktperson for arbeidsinnvandrere med det formålet at overgangen til den norske kulturen skulle gå lettere. Min erfaring fra dette er at de har mye å bidra med som er positivt for oss her i Norge, men det kreves jobbing for å forsere de kulturelle barrierene. Det skjer ikke av seg selv, man må ha et bevisst forhold til det, og det kreves jobbing og åpenhet fra begge sider. I nære relasjoner vil disse utfordringene blir større enn i arbeidsforhold eller vennekretsen.

Asylsøkere har ofte en baggasje i form av traumatiske hendelser som gjør at de er nettopp asylsøkere. Nivået på traumene vil selvsagt være forskjellig og individuelt, men det er naturlig å anta at det i en viss grad vil være tilstede og prege tilværelsen.

Det å skulle stifte familie i en slik situasjon er i mine øyne en stor utfordring. Kombinasjonen av alle disse faktorene kan føre til at ting blir veldig utfordrende, i utgangspunktet kan det å få et barn i et forhold være påkjenning nok. Hvis du i tillegg legger til at du ikke kjenner barnefaren noe særlig (dere har ikke bodd sammen og heller ikke kjent hverandre lenge), dere har forskjellig kulturell bakgrunn (kommunikasjon og forventninger til hverandres roller kan avvike), økonomien vil bli tøff og det er usikkerhet om faren får lov til å være i landet.

Hvis du ønsker å gjennomføre dette, altså bli gravid, ønsker jeg deg alt godt. Før du gjør det håper jeg du tenker godt igjennom mulighetene slik at du er forberedt på at det neppe blir en dans på roser.

-Men det er jo heller ingen forhold, kulturelle forskjeller eller ikke.

Skrevet

Takk for svaret ditt.

Dette er selvsagt noe jeg har tenkt gjennom, og det har aldri vært meningen at jeg skulle bli gravid... selv om jeg ikke enda har testet, så har jo mensen uteblitt... Vi har brukt kondom hver gang, men en gang sprakk den, og jeg tenkte ikke så mye på det før mens nå altså er forsinket (forøvrig har han testet negativt på hiv etter at han kom til norge, så er heldigvis ganske trygg på det). Vet at det er så uendelig mye mer negativt enn positivt i denne situasjonen skulle det vise seg at jeg er gravid. Men er jeg nå en gang det, så er abort for meg utelukket.

Får vel finne ut av papirmølla og hvordan går fram når jeg tar test på mandag, HVIS den skulle vise seg å være positiv. Inntil da får jeg vel krysse alle fingre og tær...

Skrevet

Jeg kan desverre ikke mye om disse reglene, men ønsker deg lykke til.

Jeg tolket nok situasjonen litt feil ut fra det første innlegget ditt, det ble litt "fill out the blanks" og jeg så for meg en jente som var litt eh...mindre bevisst på ting enn du tydelig vis er.

Håper ting går bra, enten du er gravid eller ikke. Det ordner seg alltid for snille jenter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...