Gå til innhold

Albyl-E mot svangerskapsforgiftning

2 gutter og ei lita jente:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utviklet hellp i første svangerskap, men kun vanlig svangerskapsforgiftning i det andre. Er nå gravid for tredje gang å er nå satt på Albyl-E for å forebygge at det skjer denne gangen også.

Noen som har erfaring med dette?

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg gikk på albyl e 75 mg fra den dagen jeg oppdaget graviditeten, men jeg fikk svangerskapsforgiftning allikevel. Gikk i utgangspunktet på albyl pga blodpropp tendens- Det gikk bra da!

Skrevet

Hei!

Jeg hadde sv.forgiftning med utvikling til kraftig Hellp i første svangerskap. Ble satt på Albyl-E i uke 6 i dette svangerskapet, det for å hindre blodpropp ved en evt. ny sv.forgiftning.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Hvordan går det med deg, jeg er 23+6 idag og har hatt protein i urinen i 2 uker og stigende ødemer, men blodtrykk er veldig fint enda. Håper det holder seg slik også. Er du ofte til kontroll?

Skrevet

Hadde også hellp med førstemann. Med masse dårlige prøver....tok masse prøver da og 3 mnd. senere. Skal ha baby igjen nå i september....og må gå på fragmin sprøyter. Ganske så lei disse sprøytene....men håper det hjelper!

Har vondt til tider øverst i magen, på venstre siden, men ellers ingen symptomer på svangerskapsforgiftning.

Går til ekstra ultralydsundersøkelser..det gjør vell du også?

Håper du slipper sv.forg. og hellp denne gangen!

Skrevet

Ja d er mye kontroller, blir litt lei av og til. Er jo så lang vente tid på sykehuset også. Tror aldri jeg har ventet under en time. Var på kontroll idag å alt ser veldig bra ut. Har hatt litt protein i urinen men d er borte nå. Har noen smerter øverst imagen, men alle prøver er fine. Dette er jo mitt tredje svangerskap, men det første hvor jeg ikke føler meg skikkelig dårlig. Har selfølgelig hatt kvalme å div, men liksom ikke noe annet. Så har veldig god følelse denne gangen på at jeg skal komme helt til mål uten noe "tull"

Håper du også slipper noe "tull" og holder deg frisk frem til termin. Når kom den første?

Annonse

Skrevet

Så bra du føler deg frisk denne gangen!

Har termin på treårsdagen til gutten min.....så det var nøye planlagt! Neida....håper de får hver sin dag.=D

Skal på kontroll snart igjen eg og....håper alt er bra fortsatt.....vokser noe veldig for tiden....så det er no et bra tegn! Helt enig i at ventetiden på sykehusene er noe herk! Men de får vell inn akutte hendvendelser hele tiden.

Lykke til videre..=D

Skrevet

Jeg fikk resept på Albyl-E 160 mg piller, men legen på UL i uke 18 sa at det var opp til meg om jeg ville ta de. Jeg er nå litt skeptisk fordi det står ganske klart i felleskatalogen at over 100 mg ikke er å anbefale i 1 og 2 trimester. Så foreløpig har jeg ikke begynt.. Ser litt rundt at mange går på 75 mg, hva slags type går du på?

Skrevet

Jeg går på 75mg. Jeg var på nasjonalt senter for fostermedisin, legen der sa man måtte starte før 2 trimester om det skulle ha virkning.

Kan du ikke ringe svangerskaps poliklinikken å høre om det stemmer at du skal ha så høy dose?

Skrevet

Snakket med legen i dag og etter mye om og men ble han enig med meg i at 160 mg var like greit som 75 mg så jeg begynner på det.

MEN jeg er jo i uke 19 så før 2. trimester, vel litt sent nå kanskje. Prøvde å si det til min fastlege i uke 8 men tydeligvis så er de litt inkompetente rundt om kring :)

Ja ja - går sikkert bra denne gangen. Håper egentlig bare at jeg får en 50% sykemelding... Er livredd for å pådra meg det igjen, men denne legen sa det var bare å holde på i samme tempo som normalt frem til jeg evt fikk høyt blodtrykk. Hmmm stress og høyt tempo kan jo fororsake høyt blodtrykk det også...

Hvor langt er du kommet?

Skrevet

Jeg er 26+4. Har hatt 50% sykemelding, med mulighet for 100% sykemelding når det er mye stress og jeg føler at jeg har behov. Dette har jeg hatt siden uke 16. Regner med jeg kommer til å jobbe ut juli og bli fult sykemeldt fra 1 august. Begynner å kjenne det godt nå i bekken å at jeg blir fortere sliten. Jeg jobber i restaurant bransjen og det er et yrke med veldig mye gåing.

Har fått beskjed om at jeg ikke skal jobbe på meg høyt blodtrykk. Legen min sa de var veldig raskt ute med å gi graderte eventuelt full sykemelding når man hadde risiko svangerskap. Men det er sikkert forskjellig fra lege til lege.

Skal du ha ekstra oppfølging på sykehuset? Hvilket sykehuset?

Skrevet

Jeg skal ha oppfølging på sykehuset 21 august, Tønsberg (SiV). Skal da heldigvis ikke til samme lege. Føler at han var litt nonchelant og ikke hadde nok kunnskaper om svangerskapsforgiftning (noe jeg ble forespeilet da jeg var på tidlig UL hos kvinnedoktoren i Tønsberg, tidligere overlege på føden tror jeg)...

Enn du - hvor i landet får du oppfølging?

Jeg har heldigvis kontorjobb og mye sitting, men unge og hus og oppussing krever sitt. Slipper heldigvis å ha noe særlig med oppussingen men det betyr at jeg har 100% ansvar for jenta vår. Ikke noe problem så langt :-)

Skrevet

Jeg er til kontroll på St. Olavs i Trondheim. Har erfaring fra Bærum og Levanger sykehus og det kan ikke sammenlignes. De er virkelig dyktige der jeg er nå. Men det er forskjell på legene der også.

Vet hva du mener med hus, barn og oppussing, nesten sånn at jeg synes det er avslappende å komme på jobb avogtil:p

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...