Gå til innhold

ang smøring med weleda fødselsforberedende...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å smøre med denne oljen nå, men syns det var fryktelig vanskelig å komme til. Er så stor nå at det er vanskelig å bøye seg samtidig som pusten blir borte.

Hvor lenge må man egentlig smøre hver gang? Holder det å gni litt inn der nede og på mellomkjøttet eller er det sånn 10 min med intensiv massasje og tøying?

Vil jo liksom prøve å gjøre det rett hvis jeg først skal slite meg ut :o)

Fortsetter under...

Skrevet

Hei kulpåmagen!

Dette heter perineal massasje, og det virker for førstegangsfødende hvis man gjør det daglig i ukene før fødselen. Dette har jeg hentet fra Labrecque og kollegaers artikkel fra 1999:

"Perineal massage requires approximately 10 minutes daily. It consists of introducing 1 or 2 fingers 3 to 4 cm deep into the vagina and applying and maintaining pressure, first downward for 2 minutes and then for 2 minutes to each side of the vaginal entrance. Women were given a bottle of sweet almond oil to use for lubrication. They were asked to do perineal massage daily starting at 34 to 35 weeks' gestation."

Resultatet var at blant de som gjennomførte massasjen, fødte 9% flere med intakt perineum (uten ruptur) enn i gruppen som ikke gjennomførte massasjen. Dessverre er statistikken dårlig fra før: uten massasje er det bare 15% som unngår ruptur. Det bedrer seg en hel del (til 24%) med massasjen -- men det er jo fortsatt relativt dårlige odds.

Når det gjelder den egentlige, "sanne", effekten av perineal massasje, kjenner vi ikke den sikkert -- den kan være høyere og lavere enn de 9% fordi studiet bare tok for seg 411 førstegangsfødende. Det kan ifølge statistikken være så lavt som 4% og så høyt som 15%.

Hvis du synes det er vanskelig, få mannen/samboeren/kjæresten din til å hjelpe deg (hvis du har en!) :-)

mvh

rosatrollets medisinstuderende kjæreste

Referanse: Labrecque et al. Randomized controlled trial of prevention of perineal trauma by perineal massage during pregnancy. Am J Obstet Gynecol. 1999 Mar; 180(3 pt 1):593-600.

Skrevet

Uff...da er vi to...jeg begynte med den tøyinga for et par uker siden eller noe, og siden det er - som du skriver - vanskelig og tungt, så har det liksom sklidd mer og mer ut... Jeg holder iallfall ikke på 10 min daglig, har ikke gjort det i det hele tatt de siste tre dagene... Og når jeg først gjør det, er jeg glad om jeg holder ut i 3-4 minutter... :-O

Men....leste et eller annet sted her inne at de som kun smører én gang pr. uke har effekt av det, så da tenker jeg at det kanskje ikke er heeeelt nødvendig med 10 min. "intensiv" tøying og strekking HVER dag... ;-) Hehehe, klamrer meg iallfall til teorien om at alt er bedre enn ingenting... :-D

Lykke til videre med tøy og bøy!

Skrevet

Jeg ser jo tallene fra dette studiet, men så tenker jeg. Er det ikke nesten mer realt med noen sting (de fleste får jo bare noen små rifter) som gror og så blir man som før - enn å tøye og tøye på noe som skal være trangt liksom? Jeg har blitt sydd litt, og det var helt uproblematisk. Det er jo sjelden kvinner for totalruptur - eller skjer det ofte?

Jeg hadde ikke klart å tøye, det er helt sikkert... Husker jeg prøvde å stusse håra der nede og måtte bare gi opp hehe. Orka ikke spørre mannen om hjelp til det...

Skrevet

Så kjekt med referat fra ordentlig forskning på dette! Takk!

Jeg er nå litt enig med M*A*S*H* - jeg vet det kanskje er litt lite rasjonelt, kan godt hende det ikke er sånn det egentlig funker - men tanken på å bevisst strekke ut kjønnsorganet mitt som jeg jo nyter best når det kan stramme godt til... Vel, jeg får meg ikke helt til å gjøre det. Og i HVERT FALL ikke til å be mannen min om hjelp. Jeg vil jo gjerne at han fortsatt skal tenke på meg som LITT sexy i hvert fall etter dette...

Og 9% bedre utfall - det var nå egentlig ikke så veldig stor forskjell, syns jeg.

Sist gjorde jeg ikke noe massering der nede, og hadde bare et par små sting (skjønt utpressingen gjorde sykt vondt må jeg innrømme), så regner vel med at det hele kan skje av seg selv på en måte.

Skrevet

Men skal ikke oljen uansett virke så huden blir mer elastisk, uten at man må tøye så veldig?

Og de tallene - hvor mange av de som smurte og som likevel revnet, revnet bare litt i motsetning til de som ikke smurte? For om man kan redusere 8 sting til 2-3 så kan det jo være verdt det likevel...

Annonse

Skrevet

Må innrømme at jeg til nå bare har splæsjet litt olje på og massert, ikke tøyd så veldig. Og tror kanskje det er det jeg kommer til å fortsette med. vil jo ikke ha en sånn svær sleske der nede liksom :o) Skulle jo tro at mykgjørende olje hjelper huden litt i hvertfall. Kan vel i hvertfall ikke skade :o)

Skrevet

jeg var på fødselsforberedende kurs på Ullevål for en stund siden. Der fikk vi beskjed av jordmor som hadde kurset at de hadde startet landsomfattende kurs for jordmødre og fødselsleger angående dette og annet i forhold til ruptur. Studier (sikkert noe av de samme som er nevnt over) viste at etter at jordmødrene i større grad gjorde gravide oppmerksomme på smøring og tøying, hadde antallet av de som endte med 3 og 4 grads ruptur(de værste altså) gått ned fra 3-4% til 0,2%. det er en ganske stor andel vil jeg si. Men når det gjaldt 1 og 2 grads var det ikke så store endringer, så for de som synes man bør revne litt så får de sikkert gjort det, men uten å revne fra ende til annen;-)

Jordmor sa i hvertfall til oss at vi måtte gå hjem og begynne smøringa og tøyinga med engang!

Skrevet

Ler! Nei, sleske vil ingen ha! Åpningen skal jo helst bli så trang igjen som mulig etterpå, derfor ville jeg ikke tøye. Det er utrolig at man i det hele tatt kan presse ut en unge av en åpning som strengt tatt er på størrelse med en gulrot før fødselen. Det vevet er veldig elastisk fra naturens side, syns det er helt utrolig vi klarer det.

Men obs at dere ikke får sopp, jeg har lest tidligere her inne at det var lettere å få sopp når man hadde på olje der nede.

Lykke til alle fødeklare!

Skrevet

Jeg brukte smøre med oljen etter jeg hadde dusjet. Da sette jeg meg på do for da var det lettere å komme til å smøre. Jeg orket ikke tøye så veldig lenge eller så veldig hardt. Men jeg slapp denne gangen unna med en liten rift som ikke trenkte noen sting. Første gangen ble jeg klippet og sydd.

Men vet jo ikke om det har noe med oljen å gjøre eller om det var på grunn av at dette var min andre fødsel.

Skrevet

Swana: Det er jo fullt mulig at man ikke behøver å gjennomføre 10 minutter hver dag. Det eneste vi vet er at i de studiene som viser effekt har kvinnene blitt bedt om å gjøre det i 10 minutter hver dag de siste ukene opp til fødselen.

Elisabeth: Man har ikke funnet endringer i forholdet mellom 1./2./3./4.-grads ruptur i de to gruppene -- forskjellen er bare på om man har intakt perineum eller ikke.

Niffi&aprilbaby: Perineal massasje virker såvidt man vet bare for førstegangsfødende. Det ga ingen effekt hos de som allerede hadde født en eller flere ganger.

Angående sleske.. Hehe. Studiene har ikke tatt for seg hvorvidt de som gjennomførte massasjen var i dårligere stand til å komme tilbake til "utgangspunktet". Men hvis du prøver å tøye, ser du fort at du ikke er i nærheten av tøye så mye som babyens hode kommer til å gjøre. Så det spørs om ikke man må i gang med bekkenmuskel-øvelser uansett :-) (interessant sidespor: mødre som har tatt keisersnitt har ikke bedre seksuell funksjon etter fødselen enn de som føder naturlig*)

Så kan man jo spørre seg om en del av effekten av massasjen kanskje kommer av at man får føle hvordan det er å bli tøyd på den måten -- det er nok mange som aldri har opplevd det før fødslen går i gang. Hvis man vet hvordan det kjennes ut, er det kanskje også lettere å slappe av?

rtmsk

* Referanse: Weber, AM. Elective caesarean delivery: the pelvic perspective. Clin Obstet Gynecol. 2007 Jun;50(2):510-7.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...