Gå til innhold

Jeg er fullstendig forvirret..

1222

Anbefalte innlegg

Sitter og ser i folketrygdloven, og forsøker å finne ut hva vi har rett på i forbindelse med fødsel, man kan ikke si jeg blir helt klok på det her..

Vår situasjon:

Termin i slutten av juli. Mor: Fulltidsstudent, har ikke opparbeidet rett til foreldrepenger. Far: Fulltidsstudent og med en 50 prosent vikarstilling, har opparbeidet rett til foreldrepenger.

Mitt spørsmål:

Kan jeg motta engangsstønad fra NAV og fødselspermisjonspenger fra lånekassen i 20 uker etter fødsel og far motta foreldrepenger med redusert sats i 19 uker etter mine 20 uker - forutsatt at jeg går ut i fulltidsstudier på dette tidspunkt?

Hilsen forvirret...

Fortsetter under...

Hei

Du kan motta engangsstønad fra NAV og fødselsstipend fra Lånekassen i 42 uker.

Dersom du da er meldt opp som student, og far har avtale om gradert uttak, så vil han få foreldrepenger i 29 uker.

Fars 29 uker begynner å løpe 6 uker etter fødselen.

Etter å ha gransket litt på det med utsettelse har jeg funnet ut at fars 29 uker løper fra 6 uker etter fødselen. Når far har tatt ut 6 uker, så kan far gå tilbake i fulltidsjobb, og spare de resterende 23 ukene til det passer.

Var det oppklarende?

Hei!

En saksbehandler fra NAV sa at fars stønadsperiode starter 12 uker etter fødselen, og at dersom han ikke starter å ta de på dette tidspunkt vil hans stønadsperiode bli redusert tilsvarende. Videre at han må ta ut sin stønadsperiode innenfor ordinær stønadstid ( 51 uker (med redusert sats)).

?

Da sier i alle fall Nav i mot seg selv i forhold til det som står på nettsidene om fleksibelt uttak. Der står det at permisjonstiden kan utsettes dersom foreldrene er i 100% jobb/utdaning eller lovbestemt ferie. Pluss at det står at permisjonen må være tatt i løpet av barnets 3 først år.

Men kan tenke meg at det er mange kundebehandlere som sitter rundt omkring på NAV kontor som faktisk ikke har helt oversikt over regler og rettigheter. Så det er lurt å lese litt på nettsiden, og NAV sine forskrifter sånn man i alle fall vet selv hva man har rett på. Og kan slå det i bordet dersom det skulle bli noe.

Leste litt i folketrygdloven kap 14. Jeg har ikke studet noe særlig med juss.

Men det er nok §14-14 saksbehandleren fra nav har tatt utganspunkt i.

§ 14-14. Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger

Hvis bare faren har opptjent rett til foreldrepenger, er stønadsperioden opptil 145 stønadsdager (29 uker) med full sats eller opptil 195 stønadsdager (39 uker) med redusert sats. Det er en forutsetning at vilkårene i § 14-13 er oppfylt under perioden og innenfor 205 stønadsdager (41 uker) eller 255 stønadsdager (51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, se § 14-9 første og annet ledd. Farens stønadsperiode reduseres løpende når vilkårene i § 14-13 ikke er oppfylt.

Faren kan bare ta ut foreldrepenger når vilkårene i § 14-13 er oppfylt.

Sånn jeg tolker denne lovregelen så gjelder bare en avgrensning i fars 29/39 uker dersom mor ikke jobber eller studerer 100%. (75%)

Et eksempel:

mor føder barn 2.mai 2008. Hun mottar engangstønad og fødselstipend fra lånekassen.

De første 6 ukene etter fødselen er forbeholdt mor, og far kan dermed ikke ta ut foreldrepenger før etter de ukene.

Den 13.juni 2008 er de 6 ukene over.

Far ønsker å overta fødselspermisjonen.

Men det er som regel ikke noen studier som holder på etter midten av juni. DVS mor går hjemme fra midten av juni til semesterstart i midten av august (8uker).

Disse 8 ukene vil da bli trekt fra far sine 29(39) uker.

§14-16 kommer til anvendelse ved gradert uttak. Men for å kunne utsette ukene direkte etter mors 6 uker må både mor og far være i arbeid/studier.

Nå vart dette innlegge litt rotete. Men håper jeg fikk fram essensen.

Slik du fremstiller det forstod jeg også det, inntil svaret fra saksbehandleren i NAV kom.

Det jeg ikke forstår er hvorfor hun sier at fars stønadsperiode starter senest 12 uker etter fødsel. Den eneste mulige forklaring jeg kom til var at med redusert sats i 39 uker, så vil de 12 pluss de 39 utgjøre stønadsperioden på fulle 51 uker.

?

Annonse

Jeg synes dette spørsmålet er litt uklart ut i fra folketrygdloven og rundskrivet. Dette fordi ingen av disse er laget for at far skal ta permisjonen, men er forsøkt tilpasset dette.

Vi er alle enige i at 6 uker etter fødselen er forbeholdt mor. Dvs at far tidligst kan begynne sin permisjon 6 uker etter fødselen.

Slik jeg leser reglerverket er det to mulige tolkninger:

1. 6 uker etter fødselen begynner fars foreldrepenger å løpe. Om han ikke tar disse ut da, så mister han foreldrepenger uke for uke. Det er denne løsningen Tiger82 beskriver.

Denne løsningen kan være sannsynlig.

2. 6 uker etter fødselen KAN far påbegynne uttaket. Han kan da utsette uttaket så lenge han vil, men likevel slik at foreldrepengene må være avviklet innen 2 år og 49 uker etter fødselen.

Denne løsningen er på ingen måte urimelig. Det er ingen åpenbare grunner til at denne ikke kan benyttes. Det sies heller ikke noe eksplisitt om at denne ikke kan benytes. Likevel er det setninger i rundskrivet som antyder at dette er løsningen.

Konklusjonen min er at jeg er usikker, men lurer på det er løsning 1 som er praksis.

Denne 12 ukers regelen som saksbehandleren har kommet opp med finner jeg ikke dekning for noe sted. Så enten vet han noe vi ikke vet (som forsåvidt er sannsynlig) eller så kan han ikke reglene (som også er sannsynlig...).

Om vi legger til grunn løsning 1.

Om far da begynner foreldrepengene da, så kan foreldrepengene utsettes dersom han arbeider fulltid. For at de skal utsettes må de først være påbegynt, og ha løpt en tid. De må enten ha løpt i 4 uker eller i 6 uker (husker ikke hvilken).

Når han har tatt de nødvendige ukene, så kan han utsette det videre uttaket av foreldrepenger dersom han går tilbake til jobb i full tid.

Det sies ikke noe sted om hva som menes med jobb i full tid. Basert på sammenheng i loven vil jeg likevel anta:

1. Med full tid menes minst 75%. (nokså sikker på dette)

2. Med jobb så regnes også studier, og studier kombinert med arbeid.

Om du får noen ytterligere utgreining fra saksbehandleren, blir vi glade for å høre om det.

:)

Jeg kan fortelle deg hvor dette med de 12 ukene står :)

§14-14 Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger

§14-14 Første ledd - Fars stønadsperiode

Der står det blant annet:

Faren må avvikle sin stønadsperiode innenfor den ordinære stønadsperioden på 205 eller 255 dager (41 eller 51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Dette medfører at faren må begynne sin stønadsperiode senest tolv uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, såfremt han ikke vil ”tape” stønadstid. Dersom faren påbegynner sin stønadsperiode senere enn tolv uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, vil antall dager påløpt etter de tolv ukene og fram til han starter sin periode, gå til fratrekk i hans maksimale stønadsperiode.

MEN. det er ingenting i denne rettsregelen som tilsier at den er overordnet §14-16 som handler om gradert uttak.

Så derfor skal en eventuell utsettelse kunne gjøres etter §14-16

(både mor og far må være i 100% aktivitet under den utsatte perioden)

Hei igjen!

Takk for alle bidrag til oppklaringen av dette lille mysteriet. Jeg er straks ferdig utdannet jurist, men disse bestemmelsene i folketrygdloven har satt meg ut av spill, så enten bør jeg være flau, eller så er de rett og slett bare vanskelige å forstå..

Uansett, jeg har fått nytt svar fra saksbehandleren i nav, hun skriver følgende:

"Når barnets mor har rett til foreldrepenger er 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel forbeholdt henne. I tillegg kommer 6 uker som er forbeholdt barnets far.

Når bare barnets far har rett til foreldrepenger er nevnte uker trukket fra. Derfor begynner stønadstiden å løpe 12 uker etter fødselen."

Så, tiger 82, din løsning er riktig, selv om NAV ikke begrunner den akkurat slik:-)

Burde ikke disse rgelene vært litt lettere tilgjenelig - tenk på alle som grøsser bare av tanken på å lese en lovtekst?!

Hvis det er sånn at far må ta sine 29 uker innen det er gått 41 uker (hvis man velger 100% dekning), gjelder dette også ved gradert uttak? I så fall kan det bli vanskelig å rekke å få tatt ut ukene hvis ikke han jobber bare 10% eller noe... hadde håpet han kunne strekke det utover litt lenger tid, f.eks jobbe 50%? I så fall vil jo permisjonen hans vare en stund lenger enn 41 uker etter fødselen, går ikke det?

Blir veldig glad hvis noen vet noe om dette, det begynner å gå helt rundt for meg med alle disse reglene :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...