Gå til innhold

noen her som har erfaring med akupunktur??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har prøvd akupunktur og det hjalp ikke på meg. Har slitt mye med bekkenløsning i begge svangerskapene og kjenner det til tider enda og da er minstemann snart 7 år. Jeg hadde ca 13-15 (husker ikke helt nøyaktig) behandlinger da minstemann var rundt 2 år. Kan ikke si at jeg ble bedre i det hele tatt av behandlingene...Har hørt at enkelte har god hjelp av akupunktur, men altså ikke jeg.

Vi er nå så tøff at vi skal i gang å prøve på nr tre. Jeg er godt forberedt på at jeg kommer til å bli veldig plaget med bekkenløsning også denne gangen. Lurer litt på om jeg skal prøve fotsoneterapi og se om kanskje det kan hjelpe. Noen som har erfaring med det?

Hei Smiley!

Det er 7,5 år mellom min første, og kommende nr to. Har som deg vært veldig plaget i mange mange år med dette dritet. Vil egentlig bare si at det at vi har vært plaget lenge, ikke trenger å bety et elendig svangerskap. Nå er jeg 29 uker, og så langt har alt gått på skinner. Men jeg har selvsagt tatt hensyn siden jeg oppdaget jeg var gravid. Sykemeldt med en gang, og sluttet med alt som heter husarbeid, shopping og bæring. Jeg har trent hele veien, og HVILT mye mer. Selvsagt har det vært vonde dager, men jeg trodde ærlig prata det skulle bli mye værre. MEN jeg har trent hos fysioterapaut hele veien, fått god veiledning av henne og gjort alt riktig. Jeg har ikke gått og ventet på å få vondt, men tatt det som det kommer, og i det jeg har fått vondt, så har jeg lagt meg ned og hvilt. Lenge! Alt fokus har vært rundt meg og mitt bekken, husarbeidet får vente til 2009. :-)

Nå kjenner jeg at det begynner å bli tyngre, men ti uker med smerter er noe helt annet enn 40 uker med elendighet. Så jeg er så fornøyd at jeg sprekker litt hver kveld. :-)

Siden du planlegger en til, hva med å starte den målrettede treningen med en gang? Forskning viser at vi som trener bekkenbunn og tverrliggende magemuskler greier oss bedre enn de som ikke gjør det. Gå til en god fysioterapuat (ikke alle vet hva de snakker om desverre, det er bare å lese innlegg på denne siden så får man høre flere skrekkelige utsagn fra både leger og fysioterapauter), få lagt opp gode og viktige øvelser, og ta de hjemme. Jo mer muskler du har, dess mindre vondt. Dette har vi fra de som driver med bekkenløsning på heltid, og som har forsket på dette i noen år. Ikke la det lure av at intet hjelper, for det er bare tull!

Tips: Har du prøvd Masai-sko? Jeg kjøpte det tidlig i svangerskapet, og ble MYE bedre med en gang. Jeg kunne beholde den normale gangen min veldig lenge, og jeg har fortsatt ikke den klassiske bekken-vaggingen. Og det er jeg veldig glad for! Jeg kjøpte ett par inne-sko, og ett par ute-sko, og det er de best invisterte pengene i mitt liv! (Nest etter tempurmadrassen min, som er min aller beste venn i disse dager.. :-) ) I dag går jeg fortsatt små turer, biitte, biitte små turer, men det å bevege seg noen meter uten at smerten river hjelper på humøret.

Dette ble langt, men jeg ville egentlig bare vise deg at det ikke trenger å bli et smertefult svangerskap, ikke en gang med vår bakgrunn. Heldigvis. Jeg var temmelig sikker på å dø av bekkenløsning når jeg oppdaget jeg var gravid, men det har jeg da altså ikke gjort. :-D

Lykke til, og behold humøret. Uten det går vi under! :-)

Tusen takk for oppløftende ord NrToKommerIJuli :-)...nå ble jeg kjempeglad glad for din del at du har det forholdsvis bra til tross for at du også har vært mye plaget :-).

Det er oppløftende å vite at et nytt svangerskap ikke trenger om å bli værre enn det forrige. Er forberedt på at jeg mest sannsynlig vil bli veldig dårlig, så får jeg heller ta det som en hyggelig overraskelse hvis det skulle vise seg at jeg ikke blir så plaget likevel.

Det har vært MYE veiing for og imot om vi skal prøve på et nytt svangerskap, men no har vi altså bestemt oss for å prøve. Jeg har fått beskjed fra legen om å begynne forebyggende trening hos fysioterapaut så snart jeg er blitt gravid. Regner da med det blir hos samme fysioterapauten som jeg har gått til tidligere. Ho kan heldigvis veldig mye om bekkenløsning så jeg vet jeg er i gode hender hos henne.

Jeg har også fått beskjed om å ligge unna alt som har med husarbeid å gjøre. Har planer om å få vaskehjelp så den stakkars mannen min også får litt avlastning ;-). Vet ikke hvordan det evt vil komme til å bli med sykemelding. Har en kontorjobb der jeg sitter stille heile dagen, så jeg er veldig spent på hvordan det vil komme til å gå. Håpet er å kunne jobbe hverfall litt, evt aktiv sykemelding der jeg kan jobbe på gode dager og ta det med ro på de dårlige dagene...men vi får se hvordan det går...må jo bli gravid først ;-)

Jeg har allerede gått til innkjøp av et par masai-sandaler som jeg har begynt å bruke. Knallgode sko...har tenkt å kjøpe meg et vanlig par også.

Det var veldig godt å få så fin tilbakemelding fra deg å vite at det faktisk ikke trenger om å bli et svangerskap bare med uutholdelige smerter. Jeg ble veeeldig bekymret da jeg leste om Myrtel med blåbær som var blitt så dårlig allerede så tidlig i svangerskapet. Da holdt jeg nesten på å ombestemme meg med heile greia.

Du får ha masse lykke til i resten av svangerskapet ditt og ta godt vare på deg selv og babyen :-)

Klem

Jeg har prøvd akupunktur med god effekt.

Var veldig dårlig før jeg dro dit, klarte ikke å sitte eller gå snart.

Etter første behandling ble jeg ganske mye bedre. Bedre gangfunksjon, og klarer å sitte lenger av gangen. Etter den første behandlingen har jeg ikke blitt så mye bedre, men heller ikke verre. Føler det blir holdt ved like med en behandling pr.uke.

prøvde fotsoneterapi før jeg ble gravid, og det hadde uten tvil effekt. men det var bare til et visst punkt så ble jeg ikke bedre, det ble bare vedlikeholdsbehandling etter det.

kjøpte meg masaisko i fjor, men jeg får så sinnsykt vondt av å gå på de, men jeg har ikke brukt de nå etter jeg ble gravid da.

jeg startet pent og forsiktig men kroppen klarte ikke å godta disse skoene, og her jeg bor er ikke skoene så godt kjent ennå, så jeg har ikke funnet noen fysioterapaut som kan se om jeg går rett på de.

har også drevet med målrettet trening i over ett år, så muskelmassen er det ikke noe i veien med. men det virker desverre som det hjelper lite når hormonene kødder med systemet.

er litt fortvilt for at legen vil jeg skal jobbe litt, har prøvd å forklare han at selv det å dra på rema er utelukket. så jeg skal på en sånn tilretteleggingssamtale med sjefen og jordmor i neste uke.

men han har skrevet i legeerklæringa at jeg ikke kan gå, stå eller sitte i særlig grad, så jeg tror kansje ikke det blir så lett å tilrettelegge nei.

Annonse

Vil bare nevne at akupunktur er veldig individuelt. Jeg er gravid med 2.mann og fikk bekkenløsning på slutten av forrige svangerskap og etter 2 måneder denne gangen. Begge ganger har jeg tatt akupunktur (se på www.akupunktur.no for godkjente utførere) og det har hjulpet meg svært mye. Fra å måtte ligge for det meste av dagen til å kunne bevege meg rimelig fritt rundt, selvfølgelig med pauser og ikke overdrivelse.

Jeg anbefaler derfor på det sterkeste å prøve noen ganger.

For meg har fysioterapi ikke hjulpet i det hele tatt.

-2.gangs gravid med bekkenløsning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...