1+2=3jenter Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Fant det ut på UL idag..... Tusen millioner tanker suser gjennom hodet.... Noen som kan fortelle meg litt om hva jeg har i vente utover i svangerskapet...? 11+3 idag... Hvor ofte er man til kontroll/UL når man venter tvillinger? Hos fastlege og jordmor i kommunen, eller på sykehus? Bør man føde på et sykehus med barneintensiv osv...? Mitt nærmeste sykehus har fødeavdeling og barneleger, men tar bare fødsler etter uke 35, og de har ikke noen sånn nyfødtintensivavdeling eller noe....
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Gratulerer og velkommen i klubben! Tror du vil finne mye nyttig bare ved skrolle nedover blandt innleggene her på tvillingforum. Bla er det flere innlegg om kontroller og oppfølging som konkluderer at det er veldig ulik oppfølging fra sykehus til sykehus. Når det gjelder valg av sykehus med eller uten barnintensiv så er det lurt å diskutere med lege/jordmor som søker plass for deg. Mye er nok avhengig av om du blir vurdert som et høy- eller lavrisikosvangerskap og hvor i landet du er.
Annkimor Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Gratulerer så masse! Ikke rart hjernen og følelsene jobber overtid nå... Vil bare si at du nok venner deg til tanken ganske fort :-) Jeg er 19 uker på vei nå, har vist at det er to i ca 2 mnd. Nå bare gleder jeg meg! Svangerskapene med to er vel like forskjellige som de med en, hvis jeg skal tolke det jeg har lest her inne! Men du bør vel regne med endel mer symptomer, og å bli stor ganske fort. Mitt SF mål tilsavarer nå uke 28 med enlingsvangerskap... MEN jeg var stor med nr. 1 også jeg da! Lykke til masse, og velkommen hit!
Sol med 2! Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Gratulerer og velkommen i klubben! Normalt har man ikke ekstra oppfølging før etter ordinær ul. Da vil du jevnlig gå på ul for å sjekke vekst. Hvor ofte avhenger av sykehus, om de er eneggede eller toeggede og hvordan ting utvikler seg. Jeg har ikke vært hos fastlege men har hatt oppfølging fra kommunal jordmor + har vært på nærmeste sykehus (Kongsberg) på ul. De har ikke barneintensiv/barnelege på vakt, så jeg må til Drammen for å føde. Her er det masse kunnskapsrike damer, og bare spørre iveg. Lykke til videre!
* vannmamma * Skrevet 18. april 2008 #5 Skrevet 18. april 2008 Velkommen hit og gratulerer! Det er nesten så jeg kan lese mellom linjene i innlegget ditt hvooooor mange tusen tanker som surrer rundt i hodet nå når nyheten er så fersk. Det tror jeg de fleste av oss her inne også har opplevd. Skriver under på det de andre har sagt før her om at man nok opplever tvillingsvangerskap også veldig forskjellig. Da jeg var ca 10 uker på vei, sa legen min at jeg nok kom til å virkelig merke forskjell på en og to i magen fra ca uke 14. Stemte bra, det. Da skjøt magen virkelig fart, og det manglende overskuddet fra første trimester kom liksom aldri helt tilbake. :-) Er 21+1 og har sf-mål tilsvarende uke 29 med èn... Det er litt ulik praksis rundt omkring i landet, men alle tvillinggravide blir tilbudt sykemelding fra ca uke 20. Noen før og noen etterpå - litt etter praksis og eget ønske. Årsaken er bl.a. å redusere risiko for prematur fødsel. Et gjennomsnittlig tvillingsvangerskap varer i 37 uker, altså bare 3 uker kortere enn enlinger. Det kan vi nok muligens takke sykemeldingspraksisen for. Jeg kjenner en med tvillinger på 10 år som sa at da hun ventet sine, var gjennomsnittet 36 uker, og man ble ikke sykemeldt like tidlig. Lykke til! Her er det mange koselige og hjelpsomme damer. :-)
jippii Skrevet 18. april 2008 #6 Skrevet 18. april 2008 Hei! Velkommen hit og gratulerer! Dette skal gå bra skal du se. Hvilke kontroller og nrå du skal på kontrollkommer vel an på hvor i landet du bor ja. Ang fødested, så får du nok ikke føde der du bor siden de ikke har nyfødtintensiv. (Slik er det iallefall slik her jeg bor) Ønsker deg lykke til videre!
Gjest Skrevet 20. april 2008 #7 Skrevet 20. april 2008 Er også ny i klubben... Er 14+3 på vei, har visst om at det er to siden uke 7! Hadde tusen millioner tanker i hodet eg også, men nå er eg bare lykkelig! Tenk, to på en gang! Har vært på barnimagen.no en stund, men fant dette forumet for tvillinger og flerlinger først i dag... Hehe... Så her kommer eg til å være masse! Det med sykmelding... Eg las lenger oppe her at alle gravide får tilbud om sykmelding fra uke 20... Stemmer dette? Eg har bare hørt/lest at det er mulig at en blir sykmeldt... Greit å vite, så derfor spør eg! Jobber i barnehage, så stress kan være en del av min hverdag... Så kjenner eg at det blir hardt, så kommer eg til be om sykmelding så fort eg kan...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå