Gå til innhold

gravid og sushi


Aprilia

Anbefalte innlegg

Hei testet faktisk positivt i dag!:) planen var ut å feire bursdagen min med familien med sushi. er det trygt for gravide å spise sushi???

har hørt så mye forskjellig, så ble så usikker nå..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Et utdrag fra Matportalen sine sider:

 

Sushi

Gravide kan spise sushi, dette framgår av en vurdering foretatt av Vitenskapskomiteen for mattrygghet(VKM).

Når du lager sushi selv:

Villfisk fanget i sjøen kan inneholde parasitter (”kveis”). Villfisk fra sjøen som skal spises rå eller nesten rå bør derfor fryses før bruk for å drepe eventuelle parasitter. Dette gjelder ikke oppdrettslaks/ørret og annen oppdrettsfisk. Fisken bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer. Les mer i Fakta fra Mattilsynet - informasjon om sushi.

Les mer om sushi i vurderingen fra Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) Ikke grunn til å advare gravide mot sushi

Gravide bør unngå å spise sushi med tunfiskfilet.

 

Håper dette kan hjelpe. Det skal være trygt å følge disse rådene, så jeg ville brukt dette som den sikreste kilden.

Vil du lese mer kan du gå inn på http://matportalen.no/Emner/Gravide.

 

:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å gratulere deg med graviditeten;-) Litt glemsk av og til! Håper du får en kjempefin tid fremover!

Ha en strålende bursdagsfeiring med forhåpentligvis mye sushi!

 

¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også lest at det er trygt å spise sushi når man er gravid, men at man bør holde seg unna tunfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto en artikkel om at det er helt greit i Gravid mens jeg gikk gravid.

Men det var noen fiskeslag man skulle holde seg unna, tunfisk og andre fiskeslag fra litt mer sørlige breddegrader.

 

Kos deg med sushi, bursdag og gravidiet :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

tunfisk og kveite, tildels også smørfisk er lurt å holde seg unna. (kveite over 3kg eller noe...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være på den sikre siden, spiser jeg ikke rått kjøtt eller rå fisk...man vet aldri hvordan hygienen er på kjøkkenet der de tilbereder fisken. Som regel er de veldig flinke og renslige på sushi-restauranter, og kravene fra mattilsynet er meget strenge...men noen restauranter blir jo stengt el. får pålegg og forbedringer pga at de ikke følger prosedyrer og rutiner....og jeg vil ikke ha satse på det i svangerskapet. Elsker sushi, men lar det være nå så lenge jeg er gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

10 uker på vei og med ekstrem kvalme og mye oppkast er sushi en av få ting som frister! Mulig det er på grunn av ingefæren.. Har vært flere ganger på forskjellige sushi-barer, hvor flinke servitører har fortalt hva jeg kan/ikke bør spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har opplevd at de ansatte på sushirestauranten - faktisk de tre ulike stedene jeg har vært den siste tiden - vet godt hva gravide ikke bør spise. Det er betryggende. Alle tre restauranter har frarådet meg å spise tunfisk, kingfish og smørfisk og laget en egen tilpasset meny. Personlig er jeg overhodet ikke stresset for å spise sushi - klarer ikke å holde meg unna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...