Gå til innhold

Noen som har hatt skinne på baby 7 mnd? Sent oppdaget HD og 100 spørsmål ang bruk av skinne.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 7 mnd fikk skinne i dag. Selvsagt veldig kjipt og demotiverende at han hadde hofteleddsdysplasi og at den ikke ble oppdaget før nå.

Jeg ble ganske satt ut, så klarte ikke spørre legen om noen ting.

Jeg håper derfor at det er noen her som vil dele av sin erfaring.

Kommer barnet til å bli "sint" på skinnen? Han er allerede av den typen som blir rasende når han ikke kommer seg fremover eller hindres på noe vis. Jeg er redd for at han nå kommer til å gråte mye når han føler seg "låst"...

Babysvømming. Legen sa at han ikke fikk dette under behandlingen. Dette synes jeg er kjempedumt da han virkelig elsker å svømme og er blitt en racer på svømming og dykking allerede. Jeg trodde bevegelser i vann var OK og av den "myke" sorten iom at det ofte brukes i behandlig etc...

Så kommer det viktigste... VOGN OG BILSTOL..... Hvilke anbefales? Frem til vi får ny vogn og stol på plass er vi helt isolert i heimen :(

Hva med høystol og bæremeis? Går det ann å bruke?

Håper noen vil forbarme seg over spørsmålene mine :)

Skrevet

Hei! Dattera vår var ikke så gammel som sønnen din er da hun fikk skinne. Hun var 4 mnd, men taklet dette kjempefint. Hun hadde akkurat begynt å snu seg fra rygg til mage da hun fikk den, men det gikk fint. Det gikk en stund før hun klarte å snu seg igjen. Hun har hatt skinne nå i 4 mnd og hun har ikke vært sint på den en eneste gang. Hun brukte sånn babybilsete frem til for en mnd siden. Da måtte vi bytte. Måtte kjøpe Acta Graco Cosmic sete til henne. Her har hun god plass til beina. Hun har også kunne bruke Brio kombivogna (sportsvogna) med voksiposen i helt til nå. Til høystol har det fungert fint med vanlig tripp-trapp-stol med bøyle. Bøyla må tas av og på for hver gang hun skal oppi og ut av stolen. Har støttet opp med en pute bak ryggen i stolen. Etter 4 mnd med skinne har hun nå lært seg å åle seg fremover og hun ruller seg lett over fra rugg til mage og omvendt. Hun er en racer på gulvet og hun kommer seg frem overalt. På henne ble det oppdaget HD på 3 mnd kontrollen på helsestasjonen. Kom ikke i gang med skinnebehandling før hun var 4 mnd. Hvor lenge skal gutten din har skinne?

Lykke til;-)

Skrevet

Hei:-) rart, jeg skulle akkurat inn og lese litt om hva de med erfaring med skinne har skrevet, og så spør du om alt jeg lurer på! Vi fikk også på skinner i dag, ikke noe kjekt. Jenta mi lå i pute i 4 1/2 mnd fra fødselen, nå har vi vært uten i 5 mnd, og måtte overaskende på an igjen i minst 3 mnd med lic ortose.

Fra "putetida" har vi britax bilsete, og vi fant ut at det kan fungere nå også dersom vi bygger det opp.

Ellers håper jeg noen svarer på sine erfaringer med babysvømming, for det lurer jeg også på! Ortopeden sa vi ikke kunne, men jeg synes det er så trist da snuppa elsker vann og akkurat er begynt å dukke for fullt. Vi har uansett tenkt å søke om å få en ekstra skinne til henne som vi kan ha i sommer, slik at hun kan bade litt med den på:-) Vi skal til italia og har gledet oss sånn til å ha eget basseng og greier...

lykke til, vi får håpe tida går fort:-)

Skrevet

... og en ting til... vi fant ut at hun passet i mei-taien ennå- heldigvis:-) vi kjøpte akkurat en babyhawk mei tai, og den skal nok bli mye brukt i stedet for å slepe rundt på en tvillingvogn...

Skrevet

er så enig ang dette med babysvømming. Han virkelig elsker det og lyser opp når vi kommer i svømmehallen. Skjønner ikke helt hvorfor vi ikke kan, jeg trodde jo at bevegelse i vann var godt for muskler og ledd....

Innerst inne har jeg litt lyst til å trosse legen ang det med svømmingen, er jo bare snakk om 30 min 1 gang i uka.... men skjønner jo at det blir feil mot sønnen min..

Kan de bade med denne skinnen altså? Da skal jeg jammen grine meg til en ekstra skinne hvis det betyr at han kan være i vannet og dykke og leke slik som han pleier.

Skrevet

Hei igjen:-) jo mer jeg tenker på det jo mer ser jeg for meg at det ikke vil gå me babysvømmingen... jeg har forstått det slik at vi må holde beina i "skinnestillingen" selv når den er av, og det kan jo bli litt problematisk i den hektiske skiftetiden før og etterpå. Har dere fått samme beskjed eller? Har sønnen din feil med begge hoftene?

Og hvordan fikk du beskjed om å skifte bleie? Vi fikk et skriv med oss hjem, og der står det at man omtrent ikke kan ta av skinnen mens man holder på... det er jo ikke mulig..er helt forvirra jeg!!

Skrevet

Det er den ene hoften som er feil på. Skjønte jo ikke bæret av hva de snakket om på barneklinikken, men noe med at den var på 31 grader (?).

Vi fikk bare beskjed om å ikke løfte etter beina ved bleieskift, men legge hånden under rumpen i steden for.

Legen sa at vi måtte ha skinnen på i minimum 18 timer i døgnet og kunne ta den av når vi kjørte bil, stelte og badet.

Jeg og mannen min er blitt enig om å ha skinne på minimum 23 timer i døgnet. Jeg tar rett og slett ikke sjansen på at vi kommer tilbake på nytt røngten og så må han ha den på lenger enn forespeilet fordi den ikke har vært på så mye som mulig.... Så derfor er vi "strengere" enn hva legen sa.

Det nytter forresten ikke for oss å holde beina i "skinnestilling" når skinnen er av for da griper han tak i tærne sine og spiser på dem.

Nå har han hatt skinen på i 1 1/2 døgn og det har ikke vært bare-bare. Han gråter og gråter og vil bare snu seg og åle seg rundtom slik han gjorde før skinnen kom.

Natta i natt var helt j**lig.... Han er vant til å sove på siden og det gikk jo ikke. Dessuten våkner han ofte om natten for å få nærhet, og jeg kunne ikke engang holde han inntil meg. kom nok tårer hos både mor og sønn da. Han skrek mye i natt og sov kun korte perioder ad gangen, helt utrøstelig....

Ammingen er skikkelig komplisert. Jeg vurderer å ta skinnen av for å amme da det er umulig å finne en god stilling for hverken meg eller han når beina står rett ut i 90 grader.... Har ikke fått ammet mye siste døgn og er egentig redd for at dette kan bety slutten på amming, noe jeg IKKE vil bare pga den dumme skinna.

Jeg har bestemt meg for å ringe til barneklinikken på mandag og spørre om jeg kan ha han med på babysvømming hvis han bader med skinne. Kjøper gladlig en ekstra skinne hvis det er mulig!

PS: Har vært og sett på bilstoler og vogner i dag. Ser ut til at vi kan bruke en Quinny Speedy til vogn og en Akta Graco Duo Logic som bilstol.

Skrevet

Uff, vi har hatt det akkurat likt... mye gråting og irritasjon fra hennes side. men nå føler jeg at det begynner å løsne litt, kanskje fordi jeg selv ser litt mer lyst på ting?! Vi var nemlig ute i går og fikk kjøpt oss en fantastisk høystol fra Stokke slik at hun fortsatt kan sitte sammen med oss ved bordet. den anbefaler jeg veldig altså!! Den har et ste som kun er 30 cm bredt, og det er akkurat nok til at hun kan dingle med leggene utforbi. En god sele holder henne stødig på plass. I tillegg kjøpte vi en barnesakkosekk, slik at hun kan ligge/sitte gehagelig. den former seg etter henne, og hun virket veldig fornøyd i den. Kjøpte alt på Barnas Hus.

Vi fikk ikke beskjed om hvor mange grader det var feil, men ortopedene snakket om både strekk, gips og skinner, og endte opp med sistnevnte. derfor er vi ganske nervøse for at denne behamdlingen ikke skal virke, og at hun ender i gips etterpå. Må ringe på mandag, har så mange spm...

Lykke til videre:-) Håper du finner en løsning på amingen. Jeg ammer ikke lengre, så kan ikke komme med tips desverre...

Skrevet

lurer på om det kan ha vært denne stolen du kjøpte ? Stokke Sitti

http://www.stokke.com/product.asp?p=Sitti&la=NO&na=NO&div=C

Vi prøvde den i butikken men han satt desverre ikke noe godt i den. Det var liksom som om det var noe rart med ryggstøtten..., den svaiet for mye?

Han skal få en sacco av bestemoren så da håper jeg han kan sitteligge litt bedre enn i feks vippestolen som er heeeelt på grensen...

Skrevet

Tenkte bare jeg skulle blande meg inn med et lite tips;)

Jeg anbefaler Skeidars Kiddo barnestol, den brukte vi med både gips og skinner, fra snuppa var 5 mnd, og det fungerte ypperlig! Der satt hun som ei dronning!

Skrevet

hei igjen:-) det er den stolen ja! Vi kjøpte et sånt oppblåsbart stolinnlegg på ikea som vi klippet opp (he he, blir oppfinnsomme i sånne situasjoner), og hun har nå en del til å sitte på, en i ryggen og en foran magen. Sitter som en dronning:-) Og viktigst av alt- hun kan sprelle som bare det med leggene utenfor stolen!

Men jeg ser du etterlyser ortose... fikk du ikke en ekstra altså?!

Skrevet

fikk bare en ortose på barneklinikken, men siden jeg såg at det var noen som svømte med ortose på - så tenkte jeg å skaffe en ekstra slik at vi kan være med på svømmingen. Han virkelig elsker babysvømmingen.

Har vært i kontakt med sykehuset og med produsenten Drevlin i dag, og en ny skinne koster 1000 kroner. Ser jo egentlig ganske simpelt ut spør du meg da, så 1000 kroner??

Har forresten sett meg ut en stol fra Småtroll i dag. Den ligner litt på Tripp-trapp-stolen, men bøylen er mye enklere å ta av og på. Bilstol er også i hus, det ble en Akta Graco Cosmic Comfort (3000,- gulp!)

Mangler bare vogn, men har vært og prøvesittet mange. Selv om han er litt liten til sportsvognene så var det tre som passet greit. Emmaljunga Kangaroo, GT og Quinny Speedi. Prøver nå å finne en brukt da det er blitt mye ekstra utgifter i det siste.

Skrevet

forresten, når jeg snakket med spl på sykehuset på telefon i dag, spurte jeg om det med hvordan håndtere bleieskiftet. Jeg ser jo at dere fikk ganske strenge retningslinjer.

Men hun sa at vi måtte bare la han gjøre som han ville, dvs spise på tærne og dra seg selv i beina. Han skulle få være "fri" når han hadde bleie og ortose av...

Nå må jeg innrømme at enn så lenge så er det lynraske bleieskift og minimalt med dilling.

Ang svømmingen så hadde spl spurt legen om gutten min kunne bade med skinne på og svaret fra legen var omtrent som så "hvis det er SÅ viktig med svømming må dere bare bade, men ikke løft han opp i været eller gjør noe annet som fører til at beina blir presset innover og sammen (??).

Tror kanskje ikke jeg tør og ta han med på svømming uansett, men muligens litt og da annenhver gang hvis sambo er enig.

Skrevet

hei igjen:-) jeg ringte også til ortopeden ang. dette med stell... fikk samme svar som deg, og ble veldig lettet. var jo helt umulig å være så "streng" som vi fikk inntrykk av at vi måtte være.

1000 kr for ortosen??+! shit... akkurat som vi ikke har nok utlegg med dette fra før...

Har du ikke søkt om tvillingvogn fra hjelpemiddelsentralen? Vi skal få det nå. jeg har Emmaljunga Cangaroo, og synes egentlig ikke den fungerer så bra. Hun får riktignok plass i den, men beina stikker utforbi og hun ligger ikke komfortabelt. Men når alt kommer til alt er det ikke den verste vogna vi kunne hatt fra før. (Men jeg ville ALDRI ha kjøpt denne vogna på ny om jeg ikke hadde "hoftebarn", men det er en annen historie).

Her i gården begynner vi å bli vant til skinnen, og lillemor klager lite. Nyyyyter å strekke på bena under bleieskift:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

At jeg ikke har sett dette innlegget før.. :) Snuppa vår har hatt på ortose i ca 2 mnd nå. Fikk den på da hun var ca 8. Her går det utrolig bra. Hun snur seg, krabber og reiser seg opp med den. Har hørt folk som forteller om babyer som lærer å gå med den også.. hehe, det må være litt av et syn. Hvor "strenge" ortopedene er med behandlingen og hvor lenge ortosen kan være av tror jeg er veldig personavhengig. Vi bruker den stort sett hele døgnet, men i samråd med barnefysioterapeut og ortoped trener vi 4x30 minutter om dagen. Jenta hadde KISS med låsninger i nakke, ryggsøyle og bekken i tillegg. Og rtg viser at hofta vokser seg til som den skal. :)

Kjøpte forresten bæremeis forrige uke. Hun stortrivdes på tur i skogen, og det gikk helt fint å bruke den med skinne på. Så dette kan anbefales!

Skrevet

Blander meg inn her jeg, datteren vår var også 7 mnd da det ble oppdaget hd. Ble førtst strekkbehandlet i over to uker, så skinner. Det skjedde i påsken i fjor og hun må fortsatt ha skinner når hun sover. Fremdeles ikke bra, de vurderer en ny strekkbehandling men håper at det går seg til.

Vi kjøpte Emmaljunga Kangaroo etter sykehusoppholdet, denne fikk vi dekket av nav ( i ettertid). Det bør dere ha krav på også (stå på)! Jeg har dessuten ført opp ca 4' i selvangivelsen min som jeg hadde som dokumenterte ekstrautgifter (eksklusiv vogn da så klart). Greit å vite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...