shari_z Skrevet 17. april 2008 #1 Skrevet 17. april 2008 Jeg leste her på BIM om duotesten i begynnelsen av mars. Da jeg hadde kontroll hos legen i uke 10, så sa jeg at jeg ønsket denne testen men forsto at den måtte gjøres mellom uke 11 og 13 (eller noe sånt). Han henviste meg da til sykehuset og jeg fikk endelig time 15. april - men da jeg var 14+4. Der fant jeg ut at jeg må videre til Riks for å utføre testen, som sikkert tar litt tid før jeg får time der, og nå lurer jeg på om det ikke er for sent? Tenkte ikke å spørre legen der og da. Er det noen som vet? Jeg er forresten 38 år, gravid for 5. gang. Har hatt en dødfødsel i uke 31, en missed abortion i uke 10 og en spontan abort i uke 5. Datteren jeg har kom 4 uker før tiden, men da var vi heldige siden jeg ble lagt inn i Riks i uke 26 med veer. Lå der i 3 uker og klarte å få babyen å bli i magen litt lenger. Shari
tojus Skrevet 17. april 2008 #2 Skrevet 17. april 2008 Duotest/ultralyd må tas innen uke 13 + 6 dager. Det var da horribelt at du ikke fikk time før! Alle som er 38 år eller eldre har rett til genetisk veiledning der man skal få info om nettopp disse tingene. Min fastlege henviste meg til dette med en gang hun fikk beskjed om at jeg var gravid. Og sykehuset sørget for å innkalle meg slik at jeg skulle rekke å ta testen før det var for sent.
tojus Skrevet 17. april 2008 #3 Skrevet 17. april 2008 Men det er jo ikke for sent å ta fostervannsprøve om dette er noe du ønsker.
shari_z Skrevet 17. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 17. april 2008 Hadde egentlig veldig lite lyst på fostervannsprøve pga risiko for spontanabort (selv om jeg vet det er lite, har jeg mistet for mange og vil ikke forårsake å miste en til). Vet du om det er 13+6 av svangerskap eller barnets alder, som ligger 2 uker bak? Fastlegen sier alltid jeg er 2 uker mindre enn det jeg er fordi han regner etter alderen på barnet, ikke siste mens. Håper fortsatt på en liten sjanse at det går an å gjøre dette innen neste uke. Nå ble jeg veldig skuffet. Har også fått henvisning til Ullevål for genetikk veiledning, så vi får se hva som skjer. Shari
Anonym bruker Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 Fastlegen din er den eneste jeg har hørt om som sier at det regnes ut fra barnets alder. Ellers brukes vel dato for siste mens, hvertfall hvis den er sikker. Det er jo ganske usikkert hvor "gammelt" fosteret er også. Dette er tatt fra ullevåls informasjonsside: "Duotesten kan tas fra 8 til 13 uker og 6 dagers graviditet. Ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager." (http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?C=541&I=7741&D=2) Det er da 13+6 av svangerskapet, og ikke barnets alder dessverre. Etter denne tiden kan de visst ikke måle nakkefolden ut fra det de ser etter. Men mulig de tar ultralyd for å se hvor langt du har kommet hvis det er på grensen. Ullevål gir veldig god genetisk veiledning. Du vil få svar på alle spørsmål der, og du kan sikkert ringe dit for å spørre om dette. Syns dette er dårlig av fastlegen din. Jeg var også til fastlege i uke 10, hun sendte henvisn til ullevål og fikk time innen 2 uker. Ønsker deg lykke til!!
Snødronningen Skrevet 26. april 2008 #6 Skrevet 26. april 2008 Dersom det er for seint for duotest kan man ta trippeltest. Da måles 3 hormoner inkl ultralyd. Den er litt mindre sikker enn duotesten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå