Gå til innhold

Foreldreansvar

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Til dere som har kontakt med barnefar. Skal dere ha delt foreldreansvar eller fullt ansvar. Jeg ser det er lettere for barnet viss omsorgspersonen har fullt ansvar og ikke delt.

Hva skal dere ha?

OBS... Når dere har nettopp født på sykehuset og barnefar er der og dere mødre ønsker å ha fullt ansvar alene, så må dere vere sikkert og visst at dere er ved deres fulle fem. Sist gang var jeg så neddopa at jeg knapt visste hva jeg skrev under på. Men, da var det ikke noe far inne i bildet.

For de er ganske kjappe med at dere som foreldre må skriver under på papiret om foreldreskap og der det står om mor skal ha fullt ansvar alene eller delt ansvar sammen med barnefar.

Fortsetter under...

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Var veldig usikker...han ville egentlig ha delt foreldreansvar og 50-50, men det var uaktuellt for meg. Nå har vi kommet frem til en egen avtale om samvær som er litt mer en den vanlige, og jeg skal ha foreldreansvaret. Tenkte jeg skulle se hvordan ting går, og hvordan han blir som far før jeg evt deler foreldreansvaret.

Dere som synes det er problematisk å ha delt foreldreansvar- kan dere si litt mer om det? På hvlken måte er det problematisk? Er det fordi bf og du er uenige om feks trosretning, eller at bf saboterer en utenlandsreise ved å gjøre det vanskelig å få pass? Eller ønsker at barnet skal gå på skole nær ham og ikke deg?

Grunnen til at jeg spør er at jeg sitter her og skal avgjøre nettopp dette selv akkurat nå. Og jeg må vel si at jeg ikke ser det helt store problemet ved det, heller de positive sidene: At bf ved å få delt foreldreansvar vil føle et større ansvar.. Og det er jo ganske verdifullt i seg selv eller hva damer? Det forutsetter kanskje et godt samarbeid, men det gjør jo det å ha barn sammen også!

Dessuten kan far kreve det, og sannsynligheten er stor for at han får det om han vil.. Så hvorfor skape en kime til konflikt som egentlig ikke trenger å være der?

Men vil som sagt gjerne høre eksempler på hvorfor det skulle være så problematisk.

Hei eaks.

Det som gjør delt foreldreansvar problematisk og uaktuelt for meg, er det at jeg rett og slett ikke ønsker å ha barnet hos meg bare havparten av tiden. Jeg og barnefaren har aldri bodd sammen, jeg får dermed uansett foreldreansvaret alene. Klart barnet mitt skal få se faren sin, men det blir ikke noe mer enn vanlig samværsrett.

Annonse

Hei eaks

Problemet med 50/50 fordeling er at man da ikke får barnetrygd.. Siden menn ofte tjener mer enn kvinner, er det mange kvinner som derfor sliter med dårlig økonomi.. (Har ei venninne som jobber med dette)

Hun sa IKKE ta 50/50

Det er dessuten ikke noe jeg tenker på nå.. Barnet skal bo hos meg til h*n er minimum 3 år, for å ha en fast omsorgsperson..

Leste på foreldreforeningen for enslige eller noe, at det anbefales at barnet bor hos mor/far det første året, så gradevis bo hos den andre part. Når den er rundt 3 år kan den bo 50/50 hos mor og far..

Har hørt at far har ingen rettigheter til barnet så lenge mor ammer.. Men skal få se barnet..

delt foreldreansvar er ikke det samme som delt omsorg for barnet. Foreldreansvar går på avgjørelser som har med f.eks det offentlige å gjøre f.eks. hvor barnet ska gå på skole. med delt foreldreansvar har både mor og far innsyn i hva som skjer med barnet i skole og barnehage, helsepapirer o.l. far kan da også opprette bankkonto og pass i barnets navn, være med å bestemme i.f.h til hvor barnet skal bo osv. Far kan ha delt foreldreansvar, men likevel ha omsorg for barnet "kun" annenhver helg.

Om far vil ha delt foreldreansvar er det greit for meg, men nevner ikke han det gjør ikke jeg det heller. :)

Ja, jeg skjønte heller ikke noe av de svarene jeg fikk. For delt foreldreansvar har da overhodet ikke noe med samværsrett å gjøre! =) Jeg kommer til å la barnefar her få delt foreldreansvar, for meg er det en selvfølge. Jeg ser ikke de store problemene med dette, ser kun fordelene. Når det gjelder samvær skal vi følge de retningslinjer og anbefalinger som er gitt. (av bla familiedepartementet og barneombudet) Og selvfølgelig må vi se an dette barnet som kommer også, hva som fungerer og ikke finner vi tidsnok ut, =) For meg blir det viktihste å ha en engasjert barnefar som jeg inkluderer på alle måter fra dag èn! Håper det var litt oppklarende for de som tydeligvis tror vi skal ha delt omsorg...hvilket er noe HELT annet!

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid,og jeg tenker også på dette med full foreldrerett. Men siden barnefaren ikke vil ha noe med ungen og gjøre,så har jeg lyst på full foreldrerett. En av grunnene er for at jeg ønsker at barnet skal ha det stabilt rundt seg når h*n er født. Føler det er litt galt av meg overfor barnefaren OM han en dag vil ha noe med ungen og gjøre,men samtidig vil jeg gjøre det beste for det lille gullet mitt.

Hvis man har en god tone og kan samarbeide er ikke delt foreldreansvar noe farlig, men hvis bf er en som kan finne på å nekte å skrive under på bankpapirer, pass osv er det best å ha det alene. Foreldreansvaret har ingenting med omsorgen (samvær) å gjøre. Bor man sammen når barnet blir født får man automatisk delt ansvar. Hvis far går til retten for å få delt ansvar (ikke omsorg) får han det garantert bare så det er sagt :) Er ikke noe farlig sånn sett

Annonse

• 3 uker senere...

Foreldreansvar har ingenting med samvær å gjøre.

Jeg er helt enig! Hadde faren til datteren min vært den faren jeg håpet han ville bli: selvfølgelig flott med delt ansvar og engasjement.

Dessverre er det ikke slik. Han gir blaffen i alt, huver gang hun skal ha nytt pass er det kjempeproblematisk, for han kan ikke stille opp eller møte meg for å gi fullmakt... Vi har null kommunikasjon! dessverre...han er gift med ei utenlandsk katolikk, og det ble store probl etter det. hun godtar verken barn eller meg. derfor dessverre ved samvær er det avlevering på bensinstasjoner etc, for jeg kan ikke nærme meg huset deres o.l.

men for all del: jippi til dere som får til samarbeid, og for all del, del foreldrerett. Men jeg kommer ikke til å gjøre det denne gangen...

Kjære alene mødre,om far ikke har vist noe interresse for barnet underveis eller etterpå så IKKE gå med på delt foreldre ansvar.Da er det godt mulig du gir ris til egen bak.Om det er en liten mulighet for at far går inn for å ødelegge/stikke kjepper i hjulene så er det best å ha det alene.Faktisk er det mange bf som ikke vet om den retten engang,så om dere vil ha ansvar alene,så ikke fortell han om rettighetene som han kan få....spesielt ikke om det er for å være vanskelig

Ahhh,det var kjekt og høre..Spesielt siden bf drar rundt på bygda og sier at jeg nekter han og se ungen,noe jeg aldri har sagt..Jeg sa til han når jeg fant ut at jeg var gravid at jeg vil ha full foreldrerett siden han ikke vil ha noe med ungen og gjøre. Han skulle gå med på det hvis jeg ikke sa til noen at han var faren(da visste jeg ikke at jeg får foreldreretten automatisk etter ungen er født siden vi hverken er ilag eller bor sammen). Og siden får jeg høre at han drar rundt på bygda og sier han er faren,samtidig som at han sier jeg nekter han og se ungen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...