Gå til innhold

Til dere som har hatt KS

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta KS og lurer på følgende:

1) Hvor lenge etter KS må jeg ligge på overvåkningen?

2) Får jeg se ungen først når jeg kommer opp på barsel igjen?

3) "Starter melken" av seg selv slik som ved vanlig fødsel?

4) Hvor lang tid etterpå er operasjonssåret et hinder for daglige gjøremål?

5) Når kan treningen ta til igjen etter et KS?

Håper noen kan svare meg?????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137487882-til-dere-som-har-hatt-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine erfaringer fra et hastesnitt i 2005 og et planlagt i 2007:

1. Begge gangene har jeg ligget ca 2 timer på overvåkning.

2. Her er det ulike praksiser og det kommer an på mye rart. Jeg fødte førstemann sent på kvelden og fikk beskjed om at de ikke hadde folk på jobb til å følge meg ned til gutten. Han lå på kuvøseavdelingen den første natta, og jeg fikk ikke se han før morgenen etter fødselen (så han i noen minutter før de tok han vekk rett etter ks). Andremann fikk jeg se i noen minutter rett etterpå også, men han var så syk at de bare måtte ta han med til nyfødt intensiv. Pappaen har vært sammen med dem. Denne gang håper jeg jenta er frisk som en fisk og har gitt beskjed om at hun skal komme å ligge hos meg mens jeg blir sydd.

3. Ja. Men det kan (og jeg understreker kan, for det trenger ikke bli sånn) ta litt lenger tid etter et ks, og kreve litt mer jobb fra både deg og babyen å få den igang. Min erfaring er at dette går lettere etter et planlagt snitt enn etter et haste.

4. I løpet av 3-4 dager kan du gjøre det meste, men et visst ubehag og litt riving i såret vil henge i noen uker. Veldig forskjellig dette, nytter nesten ikke å si noe eksakt. Men du får jo en 6-ukers-regel etter et ks, ikke løft tungt, ikke vask gulv osv osv. Jeg har ikke ventet så lenge, men en kjenner selv på sin egen kropp hva en tåler og ikke..

5. Når du føler deg i form til det. Men tunge mageøvelser sies det en skal vente i 6 mnd med..

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...