Gå til innhold

Potensregning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir fire opphøyd i minus en det samme som en del på fire opphøyd i en? Jeg skjønner argumentasjonen bak det at fire opphøyd i en er fire og at fire opphøyd i null blir en, men jeg skjønner ikke hvor det ett-tallet over brøkstreken kommer fra.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut satan i toern
Skrevet

Hm, den skjønte jeg ikke. Blir fire i nullte en? (Matematikk avslutta 1983, bær over med meg.) Jeg trodde det ble null?

Skrevet

Det eneste dette innlegget gjør for meg, er å takke meg selv dypt og inderlig for at jeg aldri noensinne skal ha matte igjen. :-/

Skrevet

Jeg synes faktisk matte er gøy, det syntes jeg da også, matte er leik og spill. Men jeg ville ikke ha mer av det, så jeg droppa det etter førstegym for å få språklinje. Men det er gøy å hjelpe ungen etterhvert som han begynner med likninger og sånt, jeg likte alltid den biten, og geometri.

Skrevet

Jeg sklei greit gjennom til slutt, etter å ha sluttet å leite etter logiske forklaringer. Som hva pokker gjorde bokstaver sammen med tall?? De skulle jo ikke lese!!?

Hadde en super lærer som fikk meg til å innse at matte handler om regler. Joda, som med alt annet så er det moro når du får det til. Men det virker som all kunnskapen har forlatt meg nå.

..og det frister ikke å ta den frem igjen. Unødvendig å si at jeg ikke scorer superhøyt på iq-tester..

Skrevet

Jeg øver meg på å forklare:

Hvis man deler a i n-te med a i n-te, får man a i nullte (når man deler en potens med en annen subtraherer man eksponenten).

Samtidig vet vi at når man deler et tall med seg selv, får man en.

Altså: a i nullte er lik en.

Skrevet

Okey, skal huske det til ungen spør, så jeg kan fremstå som matte-guru, hehe. Takk! Beklager lite hjelp til originalspm ditt.

Skrevet

Pokker, også. Med så mange lærere på et sted, var jeg sikker på at dette var bankers. Det kryr ikke akkurat av mategenier blant andreårsstudentene på HiB Landås heller. Høyskolelærere er generelt misbilligende når man ber om hjelp og samtidig ikke er tilstedeværende i klasseromsundervisningen. Jeg får nøye meg med at det bare er sånn og satse på at det duger til eksamen.

Kan det forresten være at det ganske enkelt bare er mindre enn 1?

Skrevet

Alle tall opphøyd i en er seg selv. Så en firedel opphøyd i en er en firedel. Å opphøye i en er unødvendig.

Alle tall opphøyd i et negativt tall, er en delt på tallet.

Fritt etter hukommelsen fra matte grunnfag på tidlig nittitall.

Skrevet

Det var jo det jeg sa. Men det holder jo ikke å komme på eksamen og bare konstantere at det er sånn. Jeg må jo være i stand til å redegjøre for hvorfor det er sånn, det er det en gjør som lærer.

Skrevet

Jeg fant forresten ut av det.

Til tallrekken 2;0, 2;1, 2;2, 2;3, 2;4, 2;5 (se for deg at tallene etter semikolon er eksponentene), svarer tallrekken 1, 2, 4, 8, 16, 32.

For å få det neste leddet, ganger man altså med to. Man kan selvsagt også bevege seg i motsatt retning i tallrekken ved å dele på to. Sånn at 32/2 er et samme som 2;4 osv slik at 2/2=2;0=1. Dermed er 1/2 det samme som 2;-1, og 1/4 det samme som 2;-2.

Damn I'm good :-D

Skrevet

"alle tall opphøyd i et negativt tall, er en delt på tallet" -

Så 4:-2 og 4:-3 vil begge bli en fjerdedel? Det høres rart ut - forklar videre. *språklinje*

Skrevet

Trodde du sa du var smart jeg? Haha, da vet jeg det, sug lut har ikke sjans til å hjelpe ungene sine med enkel matte... :-)

Skrevet

Nei, hvis tallet er 4;-2, vil det være det samme som 1/4;2. Og 4;-3 vil bli 1/4;3.

Skrevet

Ålreit, jeg er med - ikke så med at jeg husker, men jeg skal spare denne til jeg trenger den (ikke lenge, er jeg redd for - hvilket klassetrinn tror du dette blir?). Derfor skriver jeg nå ordene negativ potens, som jeg så kan søke opp når ungen trenger det. Takk for den!

Skrevet

Jeg aner ikke hvilket klassetrinn de befinner seg på når de begynner med potensregning, men negative potenser tviler jeg de begynner med før ut i ungdomsskolen. Jeg skal notere ned søkeordene slik at jeg har det klart til før eksamen, for hvordan dette skal gå bra, klarer jeg ikke å se for meg :-/

Men på en annen side, har jeg inntrykk av at jeg klarer meg bedre enn de fleste andre i klassen min. Kan det være så vanskelig? Vi har ikke fått noen eksempler på tidligere gitte eksamensoppgaver som er relevante for oss. Vi skal ha en muntlig eksamen hvor vi får en halvtimes forberedelsestid i forkant, men alle eksempler jeg har sett har vært tiltenkt skriftlige eksamener på 4-5 timer. Jeg er skitnervøs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...