Gå til innhold

Sopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fekk i dag onstandert det som jeg i en uke har fryktet. Både jeg og tulla har sopp. hun i munnen og jeg på brystene.

Har fått mycostatin til oss begge. Men hvilke andre tiltak skal jeg sette i gang med for å bli kvitt denne driten..?

Bruker ullinnlegg.Må jeg virkelig kaste dem alle?

Koke klær o.l?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk beskjed om å vaske på 60grader. Da blir sikkert sporene drept...

Skrevet

Sopp er noe skikkelig drit ja!

Hart slitt med det helt siden gutten min ble født for fire uker siden.

Fikk Mycostatin av legen for tre uker siden, men vi sliter fremdeles med soppen...

Virka temmelig fort i begynnelsen (han var veldig hvit i munnen og dette forsvant), men det har dessverre en lei tendens til å komme tilbake her i gården. Et par dager uten medisin og han begynner å bli litt hvit, særlig på innsiden av kinnene.

Jeg er heldigvis kvitt soppen på brystvortene da, Var jo et helvete å amme i begynnelsen...

Det er veldig viktig at du alltid bruker tørre ammeinnlegg for at soppen ikke skal vokse. Ull anbefales ikke ved sopp, har lagt ullinleggene mine på hylla for godt...

Jeg bruker Chicco engangs ammeinlegg, Veldig bra, men koster litt hvis du må skifte ofte (jeg lekker veldig mye..) Men det er virkelig verdt det hvis du vil bli kvitt soppen, fås kjøpt på apoteket.

Ellers er jo hygiene viktig men vanskelig. Soppen Candida finnes jo overalt, tilogmed i lufta.

I tillegg til god håndhygiene er det også viktig å passe på hva babyen putter i munnen (min gutt suger på alt mulig, særlig sine egne hender). Er vanskelig å kontrollere men jeg prøver å vaske hendene hans så ofte som mulig.

Er ingen hygienefanatiker så er skikkelig lei...

I tillegg ødelegger det å gi medisinen en del av kosen ved måltidene. Er jo litt ubehagelig for babyen å få den miksturen inn i munnen når han ligger og koser seg etter puppen.

Har begynt på en ny runde med Mycostatin nå, 1 ml. fire ganger om dagen må gjennomføres slavisk, samme hvor kjedelig det er. Bruker også en vattpinne for å skrape litt der soppen sitter i tillegg, løsner fortere da.

Er også viktig å fortsette behandlingen en stund etter at soppen er borte, kan sitte igjen små rester selv om man ikke ser det.

Lykke til, håper vi blir kvitt soppen raskt begge to ;)

Skrevet

Du kan beholde dem, men da må du koke dem og ikke bruke dem innerst. Bruk engangsinnlegg i papir eller klipp opp en flanellsbleie i små firkanter som du kan bruke innerst og koke. Har du spebarnsboken? Der står det hvordan du koker ullinnlegg. Tror du bør koke de plaggene du har innerst også (bh, topper).

Skrevet

Legen min sa at det ikke er en veldig hardfør soppart. Det holder med vanlig vask, og det er ikke noen vits å være hysterisk hygenisk (Ingen vits å koke leker o.l. sa legen, men kok smokkene ofte). Det har jeg selv erfart, også. Prøvde "alt" av tips i tillegg til hygiene, men det ble verre likevel. Fikk så mycostatin til begge, men vesla fikk utrolig kraftig bleieutslett.

Redningen ble akupunktur - to behandlinger, så var det borte på henne! Jeg fortsatte med salve parallelt, og dersom det kommer tilbake bruker jeg bare litt salve. Mer behandling av henne har ikke vært nødvendig (men det hender det kommer litt da hun er forkjølet).

Ang ammeinnlegg bruker jeg natusan papirinnlegg inni ullinnleggene, så trenger jeg ike vaske ullinnleggene så ofte, og kan skifte oftere slik at jeg ikke går våt (sopp liker seg jo i fuktig og varmt klima). Lufttørk etter amming (eller blås det ganske tørt hvis du ikke har tid til å lufttørke slik som meg...)

Skrevet

Hvordan ser en forskjell på sopp og "vanlig" sårhet....???

Skrevet

Det som er typisk ved sopp er at det gjør vondt også etter amming, for meg var det ihvertfall værst da.

Er du bare sår så er det mest vondt når babyen tar tak og suger de første takene.

Er en "strålende" type smerte, gjør vondt inni puppen og, noen ganger kjennes det helt opp til armhulen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...