Gå til innhold

fødselsstipend, deltidsjobb og far i full jobb

Lotten

Anbefalte innlegg

jeg har termin nå 2.juni, og rekker derfor eksamnene mine dette semesteret, men jeg får nok ikke tatt noen til høsten. har jeg forstått det riktig at jeg melder meg opp til de alikevel, for så å ta permisjon fra dem, og motta fødselstipend?

barnefaren er i full jobb og vil skal dele permisjonen, slik at jeg skal være tilbake i både jobb og studier i januar, har dette innvirkning på fødselsstipendet? jeg ser mange skriver om gradert uttak osv.. men gjelder det når vi ikke skal være hjemme samtidig? slik at når jeg mottar foreldrepenger og evnt fødselsstipend så er jo han i jobb, og visa versa etter jul?

og er det et krav fra lånekassen om at man MÅ fullføre de eksamnene man tar permisjon fra? hva om jeg aldri får tatt de igjen, blir fødselsstipendet gjort om til lån da?

på forhånd takk til alle vise damer som deler sin kunnskap med oss andre tåper ;-)

Fortsetter under...

Hei Lotten!

Jeg kan i alle fall svare deg på det siste spørsmålet ditt: nei, det er ikke noe krav om at du skal fullføre eksamnene du melder deg opp til. Stipendet blir ikke omgjort til lån selv om du aldri får tatt disse eksamnene.

Når det gjelder ditt første spørsmål, så tror jeg du får fødselspermisjon + engangsstønad det første semesteret når du skal være hjemme, og vanlig lån og stipend fra januar. Da er det barnefaren som får penger i stedet, sikkert fra nav, siden han er i jobb. Men dette er jeg ikke helt sikker på....

tusen takk for svar! jeg skal ikke ha engangsstønad siden jeg får permisjonspenger fra jobben, jeg har nemlig en 60%stilling som lærer som jeg går til permisjon fra. og jeg går utfra at fødselsstipendet fra lånekassen blir justert i forhold til den ;-)

er neimen ikke lett dette her altså! hva skulle en nybegynner gjort uten litt hjelp fra flotte damer som deg!

fødselsstipendet blir ikke justert noe i henhold til hva du får i foreldrepenger. nav og lånekassen har ikke klart å fikse den (heldigvis for oss..;) ) så du kan motta både fødselsstipend og foreldrepenger samtidig.

men forstår jeg deg rett så skal du da ta første halve permisjonen med foreldrepenger og fødselsstipend, også far resten av perioden med foreldrepenger?

det dere da kan gjøre for å komme best mulig ut av det er at han tar ut gradert uttak av foreldrepengene sine, kun da kan du motta fødselsstipend samtidig som han tar ut foreldrepenger. hvis ikke får du fødselsstipend frem til han går ut i permisjon, og deretter vanlig lån og stipend + evt forsørgerstipend som kommer an på hvor mye far tjener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...