Gå til innhold

Eline eller Oline?

Anbefalte innlegg

Skrevet

oldemoren min het oline, og har alltid tenkt at jeg skal kalle opp min datter etter henne (hun er også min gudmor). før syntes jeg dette navnet var fryktelig "gammel-dame-navn", men begynner nå å like d mer og mer. samboer synes vi heller bør kalle henne eline.

hva synes dere er finest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eline og Oline er fine navn. Oline blir mer og mer vanlig. Min kusine heter Oline som mellomnavn og når vi var små ble hun ertet en del for dette navnet.

Nå ser jeg at det er flere og flere små jenter som får dette navnet. Jeg personlig kunne ikke brukt dette navnet, men et fælt navn er det ikke. Jeg hadde nok tatt Eline eller enda bedre Aline det synest jeg er nydelig.

Skrevet

Både Oline og Eline er mer og mer brukt, kjenner flere som heter dette. Synes de er litt kjedelige. Elina og Aline er nydelige og spesielle varianter - hadde de vært noe?

Skrevet

Jeg synes begge er kjempefine! Eline er foreløpig vanligst, men jeg tror Oline kommer nå! Siden oldemoren din het Oline, ville jeg rett og slett gått for det : )

Skrevet

Oline er et av mine favorittnavn. Vakkert og varmt.

Eline er også fint, ikke så spennende som Oline og har kaldere klang.

Gå for Oline :-)

Skrevet

Har en bestemor og en niese som begge heter Oline. Synes navnet er kjempefint, det er liksom noe "mer" med navnet Oline enn det tuslete Eline. Oline virker både sterkere og vakrere:-)

Skrevet

Hmmm.... Eline er fint, men er på navnetoppen.... Oline er også fint, men synes det er litt for kjerring - har ikke blitt helt fortrolig med det navnet... Derimot liker jeg både CarOLINE og NikOLINE, og hadde nok hellet gått for ett av disse i stedet.

Skrevet

Oline er kjempe fint. Har alltid syns at det var et gammelt fælt navn, men har virkelig fallt for det de siste åra. Liker Eline også, men Oline er mye mer spesielt.

Skrevet

Har fått mer og mer sansen for Oline. Jeg har også en oldemor som helter det :)

Eline er også veldig fint, men ikke like "spennende" :)

Skrevet

takk for alle svarene :)

selv om jeg liker Oline godt nå, så er jeg litt redd for å velge dette navnet likevel. husker hvor lite jeg likte navnet når jeg var liten, og er redd for at jenta mi skal måtte skjemmes over navnet sitt. selv om navnet er i vinden i disse dager, kan dette fort snu og om 20 år kan d jo vær at dette navnet igjen blir sett på som umoderne og lite pent. føler derfor d er litt mer "safe" å velge eline. men kanskje dumt av meg å tenke slik..?..

Elina er også pent, men tviler på vi kommer til å gå for d, siden etternavnet begynner på A.

Skrevet

Jeg syns Eline er finest...

Skrevet

Det er jo alltid en sjanse for at navn som er fine nå vil låte stygt om 20 år. Grunnen til at jeg ikke likte Oline når jeg var liten var fordi jeg sjelden hørte om noen som het det og de jeg visste om var gamle "kjerringer". Oline er et navn som vil bli vanlig for små unger framover, det blir bare mer og mer brukt. Det har en klang som er populær for tiden. Navn som slutter på -ine og -line blir bare mer og mer populære. Tror ikke det er mer safe å velge Eline. Oline er veldig fint.

Gjest anouschka with Love
Skrevet

Oline :)

Eline er også pent men mer vanlig nå. Oline mer spennende å ta i bruk igjen! :)

Skrevet

Oline ligger på toppen av min liste :-) jenta vår som kommer i juli skal hete det. Blir oppkalling etter oldemoren hennes. Storesøster heter Ingeborg.

Skrevet

Dattera mi på 4 år heter Eline. Jeg har skjønt etterhvert hvor vanlig det er, og irriterer meg litt over det. Skulle jeg valgt navn nå hadde jeg gått for Elena eller Alida, tror jeg. Oline er veldig fint da!

Skrevet

Siden oldemora di heter Oline ville jeg nok gått for dette... Jeg synes det er pent. Vet også om ei jente som heter Thea Oline.

Selv ville jeg kalt min jente Eline fordi at jeg ikke har noen oldemor å kalle opp etter.

Skrevet

Både Eline og Oline er fine, stødige, norske navn.

Jeg tror ikke du trenger være redd for at Oline blir for sært. Det er en trend nå at gamle "oldemor-navn" kommer tilbake. Jeg vet om småjenter som har navn som f.eks: Signe, Johanna, Ellinor, Synnøve, Petra, Alma, Ingeborg, Astrid etc.

Eline er også fint, men synes Oline er et navn med mer personlighet. Og det er jo ekstra hyggelig å oppkalle med hele navnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...