Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Hva mener du med farsretten? Ingen av foreldrene har "rett" til et barn. Barnet har rett til foreldrene sine, og de har plikt til å gi omsorg til barnet. Man kan ikke "skrive fra seg" bortsett fra om man adopterer bort barnet.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 da blir vel du,aleneforsørger å kun du som bestemmer alt?vet ikke jeg,men da har vel ikke han noe å si eller gjøre med barnet mer...
henrikke 91 og torbjørn 07 Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Er farskapet fastsatt? viss ikke vil nav kreve blodprøve, nekter han går det til rett så må han ta blodprøve.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Usikker på hva du mener med farsretten? Han kan ikke si fra seg farskapet til barnet, av grunner som anonym over nevner. Barnet har rett til en far etc, nav har rett til refusjon for bidragsforskudd etc. Når det gjelder foreldreansvaret vil han vel kunne si fra seg deg, slik at du har foreldreansvaret alene. Det har betydning i forhold til at du bestemmer alt mht barnet, hvor det skal bo, navn etc. Faren vil fortsatt ha rett til samvær.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Barnefaren KAN IKKE skrive fra seg retten over barnet sitt sånn uten videre. Det kan han kun i de situasjonene hvor det er en annen mann som ønsker (med god grunn) å overta foreldreretten for barnet. Dette systemet sørger da for at selv om barnet "mister" en far og arverett, får det en far og arverett av en annen. Dermed er barnet sikret og har ikke mistet noe allikevel. Dette vet jeg siden jeg har ei venninne som er alene med ei datter. Hun har ingen kontakt med BF etter at hun flyttet fra ham mens hun ennå var gravid. Han fikk ikke være med på fødselen og ei heller skrev hun ham opp som barnefar da hun fikk datteren. Denne faren er beryktet i byen jeg bor i (mor og barn har flyttet vekk herfra) og alle vet hva slags fyr dette er (han holdt på med stoff, noe hun fikk greie på for seint, og hadde store depresjoner pga dårlig økonomi og var derfor voldelig mot både henne og sitt eldste barn som han har fra et tidligere ekteskap). Hun hadde gode grunner til å holde seg unna ham. Nå har han funnet seg ei som han har giftet seg med og som har drevet terror og sjikane (hun er forresten her på dib) mot moren som bor i en annen by og som hun aldri har verken møtt eller sett før. Denne nye konen har sørget for at moren aldri tør slippe datteren sammen med faren i fremtiden (noe som var planen) Den nye konen har også forsøkt å få faren til å si ifra seg barnet (dette vet jeg fordi han jeg er gift med er i samme vennekrets som denne faren uten at de har med hverandre å gjøre direkte, siden mannen min ikke liker ham) Han fikk heldigvis beskjed av advokat at dette var umulig å si ifra seg retten til eget barn om det ikke kommer en annen og overtar ansvaret. Det er mange som har reagert med harme overfor dette paret, men det er lite å få gjort med kalde og ufølsommemennesker. Han skulle bare se den vakre lille datteren sin. Han vet ikke hva han går glipp av.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 "Dette systemet sørger da for at selv om barnet "mister" en far og arverett, får det en far og arverett av en annen. Dermed er barnet sikret og har ikke mistet noe allikevel." Beklager, med det der er bare tull. Den eneste måten dette kan skje på er om barnet blir formelt adoptert. Og uansett hvor kjip faren er, så skal det ganske mye til før adopsjonen kan skje uten hans samtykke.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2008 #8 Skrevet 17. april 2008 Anonym 19:30 : Det er jo det som menes over her da! At barnet må adopteres av en annen mann som har en god grunn til å adoptere barnet. Venninnen min har jo snakket med advokat om dette selv så hun vet jo hva som er sant og ikke!! Selvfølgelig kan ikke en slik adopsjon skje uten fars samtykke, men saken her handler jo nettopp om at faren VIL fraskrive seg retten for barnet, og da skriver jeg en begrunnelse om at det KAN han ikke om ikke det er en som står parat til å overta (les adoptere) barnet. Så du kan beklage så mye du vil anonym over her, men det er faktisk ikke tull nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå