Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Hei! Vår historie: Eg går vg2 no, og er ferdig i juni. Har søkt om plass til hausten (vg3), noko eg kjem til å få. Sambuaren min går vg3 no, og er ferdig med vidaregåande no i mai. Til sommaren/hausten satsar han på å få seg ein jobb, men spørst no kva han finn og slikt. Vi ventar unge tidleg i oktober, og veit ikkje korleis det blir med inntekter då, og med pengar frå statlege instansar. Sjølv har eg ikkje tenkt å gå vg3 til hausten, søkte kun fordi eg forsto det slik at det var lurast. Eg skal jobbe litt i sommar, og ut over hausten så sant eg orkar, så tener no kanskje opp litt pengar, om ikkje alt går med til innkjøp av babyutstyr. Kor vi blir buande o.l. veit vi ikkje endå, og om vi er sambuarar i tida rundt fødsel er og usikkert. Han skal i militæret i januar. Bør kanskje nemne at økonomien ikkje er på topp, i allefall ikkje min. Eg skjønnari grunn ingen ting ang. fødselspengar, stipend, stønad og sånt. Anna enn at det er kjekt å ha. Noken som kan, på ein grei og enkel måte, forklare meg kva vi bør gjere for å få mest muleg støtte/pengar?
Tina0508 Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Du får enganfstønad fra NAV og støtte fra lånekassen. Bor du alene med ungen kan du få noen ekstra stønader fra NAV, hvor mye dette er vet jeg ikke. Men hvis faren uansett skal i militæret taper dere pnger på å bo sammen. Han kan få fritak fra militæret om han søker om det, men da MÅ dere være samboere. Prøv å let frem mer informasjon selv, skolen og helsesøster kan kanskje hjelpe deg. Og husk at ingenting bortsett fra barnetrygd kommer på konto hvis du ikke søker om det. Lykke til
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 16. april 2008 #3 Skrevet 16. april 2008 engangsstønad på ca 33 000 får du fra nav. dette må du søke om, og det kan gjøres fra du er i uke 26 tror jeg. da må det dokumenteres at du er gravid, feks med helsekortet. søknadsskjema ligger inne på nav.no lånekassen gir deg fødselsstipend på ca 9000 i mnd. denne søknaden må du sende inn etter at babyen er født, da det kreves fødselsattest. skjema ligger inne på lanekassen.no når faren skal i militæret bør dere ikke bo sammen nei. for det første får du overgangsstønad fra nav når dere ikke er samboere. den summen vet jeg ikke men det er et beløp som utbetales en gang i mnd til barnet er 3 år, men blir nok avsluttet dersom dere flytter sammen. en annen ting er at det kan godt være militæret ikke vil ha han inn likevel ettersom han venter barn, fordi dette medfører store utgifter for dem da de må betale forsørgerpenger for han mens han er i tjeneste. barnetrygd på 940 kr i mnd tror jeg kommer automatisk inn på kontoen etter barnet er født. dersom du blir "alenemor" som du blir dersom dere ikke flytter sammen, får du dobbel barnetrygd også tror jeg. når dere ikke flytter sammen må han betale farsbidrag til deg, og det er dette som militæret må betale dersom han er i tjeneste. det lønner seg uansett klart best for dere å ikke flytte sammen dersom dere har veldig dårlig økonomi, for alenemødre får mye støtte fra staten. men sannsynligvis vil nok miliæret utsette tjenesten hans siden han venter barn, og han kan da jobbe istedenfor.
junijente fikk julijente Skrevet 17. april 2008 #4 Skrevet 17. april 2008 Jeg ser at de andre her mener dere kommer best ut av det økonomisk om dere ikke flytter sammen. Men betaler ikke militæret husleia om den som er i førstegangstjeneste har samboer og barn? Hvordan det er med lånekassen og graviditet på videregående er jeg ikke sikker på, det bør du sjekke opp. Om du er i form til det bør du kanskje prøve på å få en sommerjobb eller deltidsjobb du også? Jeg anbefaler deg å kontakte nav og få et møte der. Tenk igjennom på forhånd alt du lurer på, og skriv det ned på en lapp som du tar med deg så du ikke glemmer det :-) Men vær klar over at nav og lånekassen ikke er så gode på hverandres regler, så du bør også ta en telefon til lånekassen og spørre der om støtte osv.
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 17. april 2008 #5 Skrevet 17. april 2008 militæret betaler halve husleien dersom dere flytter sammen ja, men tviler på de vil ha han inn likevel dersom de vet han venter barn fordi de da må betale farsbidrag for han itillegg, og da venter de nok heller litt før de tar han inn. grunnen til at jeg mente at det er best dere ikke flytter sammen er fordi du får så mye mer støtte som alenemor.
tiger82 Skrevet 17. april 2008 #6 Skrevet 17. april 2008 Det varierer ganske mye hvor mye støtte en får fra militæret når far er inne. Min samboer var i militæret i fjor og vi fikk dekka ca 17000kr mnd. (dvs hele husleia hver mnd, hele strømregningen, telefon, internett, barnehage + at jeg og gutten fikk utbetalt 7000kr til "livsopphold") Grunnen til at de dekket så mye var at jeg kun var student, og min samboer hadde relativt god lønn før han dro i militæret. Og må han først inn i militæret så har han rett på flere permreiser når han har barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå