Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning og prematur baby 1. gang, vil det da også skje 2. gang..... noen med erfaring....!?!?!

Anbefalte innlegg

Fikk svangerskapsforgiftning i mitt første svangerskap og det resulterte i haste ks i uke 33. Driver nå litt "prøving" på en lillesøster-/bror, men er litt bekymret for om det kan skje igjen.

Noen med erfaring? Fint om dere vil dele deres historie med meg....

Fortsetter under...

hei! En ting du skal vite er at du er ikke alene. Fikk prematur i uke 30 og er nå gravid på nytt( ca 6uker bare) men kjenner at jeg er litt småredd. Har det ikke blitt att noen tester på deg. Jeg fikk påvist lavt protein s i kroppen og skal derfor bruke fragmin blodfortynnende fra uke 12. og videre skal jeg snakk med legene om oppfølging og så videre.

Sjansene fo gjentagelse er i mitt tilfelle rund 40%, men jeg fikk så god behandling sist runde at jeg er egentlig ikke så redd i forhold til om det skal skje igjen. Nå vil man jo være mer obs på sumptomer og holde seg mer i ro.

Ellers vet jeg egentlig ikke noe særlig mer enn deg sikker! Men jeg tenkte som så at ble det dejvu med denne, vil jeg vurdere det sterkt ved snakk om en eventuell tredjemann, men at jeg i hvertfall ikke må belage meg på at det vil skje nå. Sjansene er jo større for at alt går som normalt.

Nei, det har ikke blitt tatt noen tester av meg. Jeg hadde heller ingen symptomer på svangerskapforgiftning... det ble oppdaget ved en ren tilfeldighet (GUDSKJELOV), da jeg skulle hente en resept for mamma, og legen hennes synes jeg var litt hoven i ansiktet, så hun ville måle bt, og det var jo rundt 168/98, så da bar det rett på sykehuset. Jeg hadde heller ingen symptomer da bt var rundt 197/119 og jeg hadde 3+ på protein.

Føler liksom at hvis det skulle skje igjen, vil alt bli mye vanskeligere så lenge man har et barn i fra før (som er EKSTREMT mammadalt). Uff, mange rare tanker man skal gå rundt med gitt :)

Neida, tror det er helt naturlig. Men det var likevell litt rart at du ikke ble testet for noe... de fikk tatt en masse blodprøver av meg for å prøve å finne ut noe. er ingen garanti at det funker, men hvem vet.

Jeg bled litt hoven i beina, men tenkte liksom ikke noe på det, siden det kan være normalt. men siden moren min hadde det selv, var hun litt mer skaptisk enn meg, og krevde at jeg fikk det sjekket. Da var blodtrykket både høyt og proteiner i urinen. Men jeg lagret veldig mye vann i kroppen etterhvert, ca 1kg i døgnet. hihi. Så det var ikke å skyve under teppet at nyrene ikke fungerte helt.

i ettertid, snakket legen om at siden det kunne være arvelig osv., var jeg ekstra utsatt for at det skulle skje igjen. Rund 40%, slik at oppfølging var nødvendig. I hvertfall for at barnet skal få mest mulig næring og bli sterkest mulig.

Har snakket med legen som tok i mot den første ungen og hun mente det var nødvendig med månedlig ultralyd for å sjekke gjennomstrømningen til morkaken osv. Rett og slett unngå at man blir tatt på senga en gang til. og heller kansje bli sykemaldt for å ta der med ro ved et tidligere tidspunkt.

Jeg synes du skal snakke med en gynekolog eller noe om dette, for de vet en del mer enn den vanlige fastlegen. For jeg kan ikke tenke meg at du ikke skal ha ekstra oppfølging når det ble prematurt første runde.

Jeg ble også ekstremt hoven... i beina, hendene og ANSIKTET..... så nesten ut som en sperreballong :)

I følge fastlegen min skal jeg få ekstra oppfølging i neste svangerskap pga svangerskapforgiftningen, da det blir å regne som et risikosvangerskap.

Man får bare krysse fingrene for at det ikke skjer igjen.... når jeg blir gravid en gang i fremtiden (snart??)

• 2 uker senere...

ja hvorfor ikke!! Jeg får nå kjempebra oppfølging. Da får sikker du det også! tenker at jeg likke gjerne prøver en gang til og ser hvordan det utspiller seg, før jeg betemmer meg om to er nok, eller om jeg vil ha enda en. he he, men jeg tror nok at om det blir veldig prematurt denne gangen også vil jeg nok vurdere grundig. kan ikke risikere noe som vil gå utover de andre barna...

Annonse

Jeg fikk akutt svangerskapsforgiftning i uke 27, barnet ble tatt med haste KS før lungemodningssprøyten fikk virke, fordi det var fare for mors liv. Etter mye dramatikk det første året er hun begynt på skolen nå i høst er som de fleste 6-7 åringer. Jeg ble frarådet å bli gravid igjen, de mente det var 70 % sjanse for at det samme skulle hende neste gang siden hun ble født før uke 28. Og nå er vi blitt uventet gravid. Har bestilt time hos lege, og gruer meg fryktelig. Vi har vært innom tanken på abort, men jeg liker det ikke. Er redd for at det samme skal skje igjen, og en gynekolog sa til meg når jeg spurte om mulighetene for å få flere barn, at det behøver ikke å gå bra neste gang. Til nå har vi ikke fortalt det til noen i tilfelle...

Det burde gå greit for deg om du får go oppfølging fra starten. Lykke til :)

70% var da svært mye!! da må du vell ha både genetisk arveannlegg og div. andre ting. jeg tenker som så at det er jo likevell sjanse for at alt går bare bra!! men jeg hadde ikke klart å tatt en abort tror jeg... men det er nå bare min mening. med testing og oppfølging vil jeg tro sjansene blir enda bedre også...

Nei, jeg har hverken genetisk arveanlegg eller noe annet. De mente det var så stor risiko siden jeg fødte før uke 28 og fikk akutt sv.skapsforgiftning. De sa sågar at det ikke behøver å gå bra hverken med meg eller barnet neste gang, så derfor er jeg veldig nervøs nå...

Skal på første kontroll i uke 9 ca.

jeg fikk komme på kontroll i uke 7-8... Men tror kanjse han legen er litt usikker på hvordan han skal håndtere det hele. Skal tilbake i juli for å planlegge blodfortynnende og slikt, men han nevnte ikkenoe om jeg burde gå til ekstrakontroller.

Men jeg tror jeg bare gjør det på egenhånd, slik at jeg selv holder øye med vekt, blodtrykk og urin osv. Vet jo at risikoen er høy, men man gjør jo det beste utav det!

Du må no i hvertfall ha kjempelykke til! Så skal jeg krysse fingrene for oss begge! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...