Guri Malla har to små Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Stappa mi blir aldri fluffy, hva gjør jeg galt? Den blir sånn kompakt.. Er det for mye eller for lite væske da? Har prøvd med både fløte, melk, olivenolje, med og uten mikser og bare mosing.. Jeg vil ha en sånn potetstappe som virkelig er luftig. Noen tips? Er det forskjell på hvordan poteter man bruker, koketid?? Skal klare dette!
Gjest Skrevet 15. april 2008 #2 Skrevet 15. april 2008 jeg koker poteter til de er litt løse.... har en klump smør i... og bruker mixmaster... har oppi passe mengde melk.. etter som hvor løs man vil ha stappa.... her i huset liker vi litt seig stappe med litt klumper i
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 15. april 2008 #3 Skrevet 15. april 2008 Jeg pleier å skjære potetene i bittesmå terninger og koke dem ihjel omtrent. har deretter i en spiseskje med margarin og lar det smelte inn. Moser den med potetmoser. har i litt fløte og så visper jeg den skikkelig hardt med en tresleiv med hull i. "Slår" den rundt (rører veeeldig hardt i den) i minst 2 minutter. da pleier den å bli luftig her ihvertfall=) Du har sikkert i for lite væske og koker dem for kort, da blir den sånn "tørr og kompakt". Den jeg lager får mer kremaktig konsistens... og så er den helt uten klumper, hvis ikke jeg legger til side litt og har i til slutt...
NoDoubt Skrevet 15. april 2008 #4 Skrevet 15. april 2008 Jeg skjærer potetene i biter og koker de til jeg kan VISPE stammen sammen med håndvisp. Jeg koker og 2-3 hvitløksfedd sammen med potetene. Moser sammen med litt olivenolje så tar jeg i føte. Knall godt:-)
Gjest Skrevet 15. april 2008 #5 Skrevet 15. april 2008 Kok ihjel potetene, gjerne oppskåret i terniger. Smelt mye smør i dem, mos godt og lenge. Rør inn 2/3 melk og 1/3 fløte. Opphakket gressløk og persille er godt i. Bank gørra ut av stappen. Rør som en gal og ta ut all oppsamlet frustrasjon på den. Jo hardere og lengre du orker røre (gjerne 3 minutter) jo luftigere blir den
Guri Malla har to små Skrevet 15. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. april 2008 Takk for tips jenter, nå blir det potetstappe til middag hver dag til jeg får det til
OsloMor Skrevet 15. april 2008 #7 Skrevet 15. april 2008 Det er lurt å varme melken (ta den i mikroen) før du har den i stappa, litt revet muskatnøtt er også godt å ha i:-)
Guri Malla har to små Skrevet 15. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 15. april 2008 He he knalloppskrift Teline, lag potetstappe når man er skikkelig sinna
ToPrinsesser<3 Skrevet 15. april 2008 #9 Skrevet 15. april 2008 min svigermor tar den elektriske vispen og gjør den fluffy på den måten... har aldri tenkt på det selv, men så så jeg hun gjorde det her en gang det står forresten utenpå de fleste potetposer hva de egner seg til; grateng, potetmos, koking med og uten skal osv
TurboPrinsessen:-) Skrevet 15. april 2008 #10 Skrevet 15. april 2008 Min søster bruker å ha i sellerirot, det er knall godt!! GJør ikke noe om du ikke liker sellerirot, for du kjenner ikke smaken av den, gjør bare stappen mye bedre Min far bruker gamle og nye poteter ( altså tidligere kokte og nykokte), og har i noen slicer med hvitost.. Den er også veldig god, og han får den ganske fluffy, men han gjør ikke noe annet enn å bruke kjøkkenmaskin..
Gjest Skrevet 15. april 2008 #11 Skrevet 15. april 2008 Hehe, jepp. Det er hvertfall en delvis konstruktiv måte å få ut sinne på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå