Anonym bruker Skrevet 15. april 2008 #1 Del Skrevet 15. april 2008 Hej! Är det någon som har erfarenhet av födsel eller utbetalning av foreldrepengar utanför Norge? Jag är svensk, men jobbar sedan några år i Norge och är medlem i det norska trygdesystemet. Min pojkvän - och blivande man - är fransk och bor och jobbar i Frankrike. Planen var att han skulle flytta till Norge till hösten, men när vi för några veckor sedan fick reda på att jag är gravid (v. 8) kom saker och ting i ett annat ljus... Vi hoppas nu att jag ska kunna flytta till Frankrike några månader innan födseln, och sen tillbringa barnledigheten här. Det verkar inte vara några problem med att få foreldrepengar utbetalt till Frankrike - däremot verkar ingen på NAV (jag har pratat med ett par stycken) eller i Frankrike vara helt på det klara med vad som gäller för födsel i utlandet. Med europeiskt helsetrygdkort har man rätt till "akut medicinsk hjälp" - men en födsel är väl kanske mer "planerad vård" än "akut"... Är det någon som har varit i en liknande situation?? ps - om någon på min arbetsplats läser det här och "känner igen" mig - vilket inte torde vara helts svårt... så vore jag tacksam om du inte berättade för kollegor och andra riktigt ännu - tack! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137471147-fransk-far-f%C3%B8dsel-och-foreldrepenger-i-europa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå