Gå til innhold

Vekt på tvillingene

Thea-81

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på Ul i dag - er 33+3 - og babyene er 1550 g og 1650 g. Er det lite? Hva har deres tvilinger vært? Har prøvd å finne tidligere tråder på dette, men var ikke så mange. Legen sa at enling-snittet er 2100 g, men at det ikke gjorde noe at de ikke var større - så er ikke bekymret altså!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på Ul i uke 30. Fikk da beskjed om at jentene mine var ca 1700g hver. Vet ikke om dette er mye leller lite jeg.

Skrevet

Oii... kanskje jeg for en gangs skyld får store barn denne gangen? :) Mine var 1,5 og 1,6 i beg av uke 30. Så i forhold til dine er mine ganske store - og på "linje" med hvor store "ettbarnimagen" er i denne uka.

Tror ikke du skal være redd, det er jo uansett en god vekt! (og... de måla - de er jo ikke alltid å stole på!)

Skrevet

Hei!

Mine var ca 1800 g i uke 30+1,men nå er jeg 1,80 cm høy selv og ligger vel ann til å få ganske store barn.

Ville ikke vært noe bekymra hvis jeg var deg. Feilmarginen på disse målingene er vel ganske stor. Det viktigste er vel at de hadde vokst:-)

Skrevet

Dette varierer ganske mye, tydeligvis. På søndag ble begge mine anslått til 1900 gram, da var jeg 32 + 0.

Skrevet

uke 34 var mine 2000 og 2200

uke 35 var de 2100 og 2300

mener de var 1800 i uke 33, er så surrete om dagen.

Skrevet

Mine blei anslått til 2400g og 2700g i uke 31+5.

Hjelp, de kommer til å bli kjempestore!!!!

Skrevet

Jeg var på UL i dag 33+0 og jenta var 2130 g og gutten 2300 g. Fikk forståelsen at han var over gjennomsnittet for enlinger.

Skrevet

Jeg får normalt ingen vekt på mine to gutter men snakket litt med legen om dette idag. Hun sa at når sykehuset måler babyene for å få frem vekten er det en feilmargin på +/- 800 g. Det betyr at det kan være store avvik på vekten de oppgir til tross for at babyene er presis "passe" store. Hun mente også at det ikke er vekten i seg som er viktig men at de følger sin egen vekstkurve. Så hvis de fortsatt vokser og kurven viser oppover tror ikke jeg det er noe å uroe seg over.

Til info så er det for "enlinger" normalt å være 2000g i uke 32, så hvis våre tvillinger ligger rundt dette så er det veldig bra!

Skrevet

Mine var rundt 2 kg ved 32+4, og 2,2 og 2,5 på 34+4. Og de er like store som snittet på enlinger. Tvillinger har absolutt "lov" til å falle av den kurven når du er kommet så langt, uten at det er noe feil.

Men det er altså som "venter på 2 og 3" sier store feilmarginer på de målingene, og jeg synes det virker som om legene måler litt forskjellig også. Noen måler hvert mål 3 ganger og tar ett snitt, mens andre bare surfer over og bruker første og beste mål., og da blir usikkerheten relativt høy.

Hvis legene ikke bekymrer seg, er det neppe noen grunn til å tro annet enn at barna har det bra og får den næringen de skal ha.

Lykke til

Skrevet

Takk for alle innspill! Som sagt er jeg ikke bekymret, men har på alle kontroller hittil fått høre at de har ligget på enlinger-snitt så syntes plutselig de var litt små. Legen målte 3-4 ganger for å få mest mulig nøyaktig, men som dere sier: Feilmarginene er jo der uansett!!

Nå er det kontroll ukentlig fremover og vektmåling hver 2. uke, så blir spennende å følge med vekstkurven!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...