Gå til innhold

Tips til hvordan lage koldtbord selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skulle i utgangspunktet få en kokk til å laga tapas til oss, men jeg ser for meg at det blir så himla dyrt.. Det var snakk om indrefilet, scampi, svine- og kylling spyd og diverse..Og koldtbord er jo noe som faller i smak hos de fleste.Men vil det bli rimeligere? Noen erfaringer?

Noen som har laget dette selv?

Tips til retter motaes med glede:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kuvertprisen er ofte ganske lik fra cateringselskapene uavhengig om det er koldtbord eller tapas, men det må du evt. sjekke med dine aktuelle leverandører der du bor.

Man kan jo lage både tapas og koldtbord selv, pris og vanskelighetsgrad kommer jo an på hva man vil ha med.

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel820.asp

Skrevet

Vi har planglagt å lage tapas selv. Eller, dvs. Vi lager en del selv også hjelper både min mor og min svigerfar til med noen av rettene. Man får jo kjøpt litt forskjellige pølser og skinker i butikken. Også tenkte vi å ha godt brød, som vi baker selv og fryser ned. Pluss at sånn som kjøttboller og sånt også kan lages litt på forhånd og fryses. Også steker vi litt poteter litt småtteri samme dagen. Vi skal ikke ha så mange gjster da. Blir bare 16.

Skrevet

Vi hadde 40 folk på sommerfest i fjor. Vi lagde "fingermat", men kall det hva du vil.. Det var egentlig ganske lett, det meste fikses på forhånd, så danderer du det bare på fat samme dag. Problemet er å ha plass til alle fat og boller.. :-) Jeg kjøpte så mye jeg kunne ferdig, noe halvfabrikat, så dette er enkeltenkeltenkelt! Noen tips:

1: Chips, tortillas, brødpinner og mange ulike typer grønnsaker til dip

2: Flere ulike varienter dip

3: Salater (rødbetsalat, potetsalat, pastasalat, grønnsalat...)

4: Sursild i mange varianter (mange av gjestene mine var svensker, de er så glade i sild!)

5: Reker i ulike varianter (en skål vanlig kokte, grillspyd med store scampi (kjøpte frossne, trædde dem på spyd, la dem i chilisaus og varma dem i ovnen)

6: Kjøttboller (svenskene kjøpte ferdiglagde på grensa.. Jeg krydra dem litt og varma dem..)

7: Ostefat (Igjen- mye smuglergods fra grensegjengen)

8: Kyllingvinger (MYE! Dette gikk det masse av)

9: Spansk eggerøre (eggerøre med en eller annen type kjøtt, mye chilli, noe grønt (koriander eller bare grassløk) stekes i ovn (bruk en brødform!) skjær ut firkanter, tre dem på tannpirkere med oliven og ost)

10: Fylte egg (kok egg, grav ut plomma, bland dem med majones, løk, ha i reker)

11: Røykalaks!

12. Og flatbrød!

13: Og mere brød.. Bakte litt, for det liker jeg.. maisbrød, hvitløksbrød, loff...

14: Og pølser! Brukte sånne små svenske (prinskorv) men du får vel smårettpølser her i Norge? :-) De er artige.. :-)

15: Spekemat

16: Oliven og fetaost

Nå husker jeg ikke mer.. Håper det er noe du kan bruke! Det er i alle fall noe her alle liker.. Og maten kan stå framme lenge.. Festen vår varte jo hele natta, så vi hadde suppe utover kvelden. Men du skal kanskje ha dåpsfest eller lignende? Da tror jeg dette holder!

Lykke til!

Skrevet

Hei. Har nettopp vært i dåp der de serverte koldtbord.

Tips:

-waldorf

-druesalat (nyyyyydelig)

-rekesalat

-potetsalat

-grønnsalat med gresk vri

-pastasalat

-reker (fås ferdig rensket hos isbilen)

-spekeskinke

-fenalår

-kokt skinke

-kalkun

-tomat/agurk

-eggerøre

-kokt egg

-rundstykker

-brød

-røyka laks

-varmrett: gryterett, kjøttsuppe, kyllinglår (kan godt sløyfe varmrett)

Velg ut det man ønsker! :)

Har oppskrifter på en del av dette, så om jeg kan hjelpe deg er det bare å maile! :)

Skrevet

Det vil bli rimeligere med koldtbord, og det faktum at man kan lage det selv!

Det er ikke vanskelig! Har vært så heldig å vært oppvokst i familie der mine foreldre drev cafe/catering, så kan godt hjelpe deg med det jeg kan herfra! :)

Skrevet

Tuuuusen takk for alle tips jenter! :)

Skrevet

Hei!

Mamma lager alltid koldtbord for oss. Suverent! Hun har karbonader, kabaret, laks, kalkunbrust, halve egg med reke og majones, roastbeef, m.m. Kostet ca 3000 for koldtbord og kaker til 45 pers. Ligger bilder fra dåpen på min side. Bare å klikke på navnet mitt (tror jeg da, hehe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...