Anonym bruker Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Lest noen innlegg her, å ser at det er mange som mener glukosebelastning er bortkastet. Jeg veier 79 kg, bmi på 28, ingen i familien med diabetes. Jeg tok denne testen i dag, fordi det var rutine får de med bmi over 27. Resultatet var 8,8 etter 2 timer. Så selv om dere tror at dere ikke trenger det, så burde det tas. Skjønner virkelig hvorfor det er rutine.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2008 #2 Skrevet 15. april 2008 Når ble du kalt inn på det? Jeg hadde en bmi på 30 når jeg ble gravid, men har ennå ikke hørt noe om glykosebelastningstest. Er i uke 23... Har ikke diabetes i familien, men har en faktor i blode som vistnok skal gjøre meg ekstra utsatt...
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 15. april 2008 #3 Skrevet 15. april 2008 Jeg går på adi-pol og har fått beskjed om å bestille time selv og ta den i uke 20 og 30 mener jeg å huske. Ellers er det vel ikke rutine om man ikke får oppfølging derfra? Jeg gikk gravid i 05/06 og det var ikke snakk om det da hvertfall.
tigergutt<3 Skrevet 15. april 2008 #4 Skrevet 15. april 2008 jeg gikk gravid i 04 og da ble jeg bare testet etter at det ble påvist sukker i urinen. Denne gangen skal jeg nå inn å ta en prøve når jeg er 17 uker. Dette var ny rutine for alle med så høy BMI som jeg. Det er ikke bare vi overvektige som kan få svangerskaps diabetes, det er noe alle kan få så jeg tror at denne testen er viktig.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2008 #5 Skrevet 15. april 2008 det er ikke alle jm og leger som sier noe om dette, så det er nok lurt å spør om det selv. skal tas mellom uke 26-30. var ikke "vanlig" å ta det før, det er noe de har begynt med de siste årene.
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Vi på adi-pol skal ta den i uke 20 ca.
nove Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Adi-Pol blir jo igjen litt spesielt da de i tillegg tar en haug med andre prøver i tillegg med tanke på kolestrol og div andre blodverdier. Dessuten så ønsker de jo sikkert å se en nedgang i blodveridene når det gjelder sukker med tanke på kostomlegging og sukker. Gikk selv der i 05 og det var en kjempeopplevelse. Er det fortsatt Kristin som er ernæringsfysiolog der? Siden sist så har jeg flyttet og her har de ikke et lignende opplegg og har derfor i samarbeid med jordmor spikret sammen noe lignende. Vet at vanlig dato for glukosebelastning er mellom uke 28-30 og bør tas av alle over en viss bmi ( husker ikke tallet i farta ). Må jo bare se positivt på at de ønsker å ta litt ekstra vare på oss da!
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 Men det som er så synd er at ikke alle legene er oppdaterte på hvilke verdier som tilsvarer svangerskapsdiabetes. Selv fikk jeg en verdi på 9,7 og 9,9 etter 2 timer (dobbeltsjekket verdien). I følge min lege er dette veldig fine verdier og alt er i den skjønneste orden. har nå forstått etter å ha undersøkt litt at det ikke er tilfelle. Når jenta i magen i tillegg er over gjennomsnittet så hadde det vært greit å få litt oppfølging på dette, ellers tror jeg det blir en steintøff fødsel! MEN jeg skal på Ullevål på tirsdag så da satser jeg på at jeg får hjelp der når jeg forteller hvordan ståe er!
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 16. april 2008 #9 Skrevet 16. april 2008 Ja jeg mener jeg har Kristin, jeg skal dit i morgen så da sier hun det kanskje igjen Tror det er to som deler på det nå. Koleserolet mitt var veldig fint sist jeg tok prøve, og det var før jul, så ejg håper det skal bli bra resultat denne gangen og.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2008 #10 Skrevet 16. april 2008 Alt under 7 er ok. Jeg er 110 kg, og fikk 4,7 etter to timer, saa ikke alltid overvekt har noe med blodsukker å gjøre. Litt stigmatiserende synes jeg da...
Sjokolade76 Skrevet 16. april 2008 #11 Skrevet 16. april 2008 Nå er det jo et faktum at vi overvektige har en større sjanse for å få det, når jeg er til kontroll og vi er en hel gjeng med gravide som har SV. diabetes så er det ganske tydelig at de fleste av oss er overvektige. Hvorfor er dette stigmatiserende da? Det er jo en ekstra sjekk for deg og barnet, blir det ikke oppdaget kan det ha store konsekvenser. Jeg blir uendelig provosert når jeg ser overvektige gravide nesten triumfere for at glukose belastningene deres var fine - nesten litt sånn "Ha, der viste jeg den legen!" Hva med vi som faktisk får det da?? Har vi gjort noe galt liksom?? Det er en test som vi får tilbud om fordi vi er i en risiko, jeg vet ikke med deg men alle de tester som kan sørge for at jeg og barnet mitt har et trygt svangerskap - de tar jeg hjertelig i mot. At selv andre overvektige gravide ser på dette som stigmatiserende, er ufattelig provoserende. Trodde vi skulle støtte hverandre litt jeg?
karolineb Skrevet 18. april 2008 #12 Skrevet 18. april 2008 hei! skal ta sånn glukosebelastningstest den 30, dette var noe jeg måtte mase meg til selv om jeg hadde høy bmi før jeg ble gravid, men det jeg lurer på er om det er noen vits siden jeg da vil være i uke 36 (35+3) og allerede på ul i uke 26 så var tulla 16% større enn "normalen". er det noe de kan gjøre om man får påvist diabetes??
Sjokolade76 Skrevet 18. april 2008 #13 Skrevet 18. april 2008 Hmm, jeg er litt usikker men det jeg vet er at skulle du bli diagnostisert så blir du kanskje satt i gang før termin, men dette er kun hvis du går på insulin så det spørs jo. Det andre er at de muligens sjekker deg og baby sitt blodsukker under og etter fødselen, i og med at baby da må produsere eget insulin etc. kan verdiene plutselig bli lave og det er ikke bra. Så jeg tenker at du bør få det undersøkt sånn for sikkerhets skyld, så vet du jo om det er noe du bør tenke på. Sånn med behandling er jo en ting, men det er litt faktorer etter fødsel. Som at du har større risiko for å få diabetes, og at baby har større risk for overvekt. Dette er jo ting som er kjekt å ha fokus på etter svangerskap. Lykke til, med både test og fødsel :-)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2008 #14 Skrevet 21. april 2008 Jeg mente at helsevesenet ofte stigmatiserer overvektige (!) ikke at vi gjør det med hverandre, selvsagt ikke! ;o) Klart alle skal støtte hverandre, men det er jo i orden om noen er overvektige og ikke har solid utslag på glukosetesten, eller? Skal man ikke da nevne at dette går an? Mente at legen som testet meg, forventet at jeg SKULLE få over 7, og så fikk jeg ikke det, DET er stigmatiserende, av legen altså. Forsto du hva jeg mente? Legen mente til slutt at det at jeg har spist sunt lenge og nesten ikke spiser sukker og stivelse gjorde at kroppen min bryter ned sukker veldig enkelt. Det er ikke noe galt å fortelle det her inne håper jeg. Lykke til alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå