Gå til innhold

Når passer det egentlig?

¤A-09¤

Anbefalte innlegg

De siste 6 mnd har baby-lysten kommet for fullt. Jeg og sambo har begynt å prate så smått om det og han sier at han er klar når jeg er klar. Er ikke i tvil om at vi ville klart å ta vare på et lite nurk sammen:-)

Allikevel er jeg litt betenkt.....Er ferdig med studier Mai09 og har mest lyst til å ha et år hjemme etter studiene, noe som betyr at vi må starte prøvingen allerede i høst. Synes dette er en skremmende tanke også, da jeg selv alltid har tenkt at jeg skulle bli gravid etter fylte 25 år.

Den andre muligheten er at jeg jobber 1 år først og så blir gravid, men dette synes jeg er litt for lenge. Det betyr at vi kanskje ikke sitter med en baby i armene før i 2011!

Dessuten spiller det jo en rolle i forhold til det økonomiske også, da jeg er ferdig med å studere og ikke får noe lån/stipend etter dette.(kjæresten har en bra jobb, men vil jo ikke være avhengig av han). Noen forslag på denne biten?

Tror ikke familien/vennene mine venter seg at jeg skal få barn allerede før jeg har begynt å jobbe.

Hvilken plan høres mest fornuftig ut?

Fortsetter under...

Det passer egentlig aldri.

Hva er viktigst for dere? Familie? Økonomisk uavhengighet? Gjøre ferdig utdannelsen?

Jeg er økonomisk avhengig av samboeren min (som jobber) så det holder, men hvis ikke han hadde vært grei med meg så måtte jeg bodd på student-hybel fortsatt og bare datet han. For oss er dette ikke noe problem, men jeg har forståelse for andre som ønsker å ha en mer separat økonomi.

Den økonomiske bidraget er ikke avgjørende for hvem som tar avgjørelsene, men jeg kan jo selvfølgelig ikke kreve at han kjøper inn ny baderomsinnredning fordi jeg "har lyst på".

Uansett, dere må finne ut hva som fungerer for dere. Lytt på råd, men til syvende og sist så er ingen like, og dere bør ikke velge løsninger bare fordi det forventes av andre. Til syvende og sist er det jo dere som må leve med valgene :)

Hva om du får babyen neste sommer? Selv om du har avsluttet utdannelsen din kan du bare melde deg opp til et nytt år med studier. Da får du fullt stipend og lån (bare at alt blir stipend) og du trenger ikke ta eksamnene du melder deg opp i. Lånekassen oppfordrer selv til dette på sin nettside og jeg vet om flere venner som har gjort dette.

jeg venter nå nr 2 i løpet av samme utdanning. har gått helt fint med nr 1 så jeg stresser ikke på noe vis. Jobber ved siden av også, så jeg får permisjonspenger uansett. i tillegg få man penger fra lånekassen som nevnt.

Det blir hektisk ja, ingen tvil om det. men er verd all frustrasjon og hinder. Det er ingen tid som passer bedre enn andre. man tilpasser seg uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...