så gla' Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Hei! Jeg har nå tatt blodprøve to mdr på rad for å sjekke progesteronen. Den første var litt lav, 20,5 og den andre har jeg ikke fått svar på ennå. Noen andre som har vært igjennom noe lignende og som kan fortelle litt om hvordan veien deres ble videre? Har dere fått pergo? Lap? Annet? Jeg har EL-testet hver mnd siden november, og får alltid utslag på dag 12 eller 13, så kommer tanta nøyaktig 14 dager etter. Vi har hele tiden hatt sex annen hver dag fra dag 8/10 t.o.m dag 16/18. Vi kan ikke ha bommet....Jeg har vært gravid to ganger (oktober 06 og juli 07), så vi vet at vi kan. Men, noe må da være galt....
lindynatt Skrevet 15. april 2008 #2 Skrevet 15. april 2008 Hvis du har for lav progesteron men elelrs blir gravid, kan man gi tilskudd i form av crinone gel eller pprogestan kapsler, begge skal brukes vaginalt. I tillegg finnes det sprøyter med progesteron depot som man kan gi.
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 15. april 2008 #3 Skrevet 15. april 2008 Regner med at disse blodprøvene ble tatt 7-9 dager etter forventet el... Lavt progesteron nivå tyder jo på at el ikke har funnet sted, men 20,5 er jo høyt nok til at en el har funnet sted. Legen min sa at 0-15 viser at det ikke har vært noen el, 15-20 viste at det hadde vært en el men at den ikke var så god, 20-100 tyder på en god el. Så du har jo hatt el, selv om progesteron nivået ikke var så innmari høyt. Jeg fikk pergo da vi fant ut at jeg ikke hadde el av meg selv (lavt progesteron nivå). Jeg får også positiv el test hver mnd, også de mnd jeg ikke har hatt el i følge progesteron nivået. Det er vanlig fordi det er hormonet LH som får el testen til å slå ut. LH nivået kan være helt fint, uten at kroppen slipper egget fra eggstokken. Når egget ikke blir sluppet fra folikkelen i eggstokken, blir det ikke produsert spesielt mye progesteron. Det er folikkelen som egget ligger i som omdannes til "det gule legemet" etter at egget er sluppet, og det gule legemet produserer progesteronet som blir målt i blodprøvene... (Mulig du vet alt dette fra før, men skrev det i tilfelle du ikke visste det). De pp jeg har fått påvist el når jeg går på pergo har jeg hatt progesteron nivå på 70-90... Jeg har bare fått pergo, og klaffer det ikke denne pp (etter 4 pergokurer) så blir vi sendt til gyn for søknad om ivf... Legen min sa at siden jeg har vært gravid (på første pergokur, men mistet) så behøvde jeg ikke å undersøkes mer (lap/hsg) før ivf søknad, fordi vi visste at egglederne er åpne. Ellers hadde jeg aldri blitt gravid... Ønsker deg lykke til. Må få høre hva progesteron nivået var på nå sist når du får vite det...
så gla' Skrevet 16. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 16. april 2008 Hei! Tusen takk for fine svar. Venter på tlf fra gynekologen i dag, og er veldig spent. Prøvene er blitt tatt på dag 21 begge mdr. ja. Men hva betyr det egentlig at eggløsningen er dårlig? Er det fordi eggene begynner å bli gamle eller? Da jeg var hos gynekologen og tok ul forrige pp, var jeg der på dag 15. Jeg hadde da hatt positiv el-test på dag 13. På ul målte hun en av folliklene (den største) til 16 mm, det er jo litt smått...Skal ikke folikkelen sprekke på rundt 20mm? Kan jeg ha veldig sen el kanskje. Åh, jeg håper denne utredningen vil gi meg svar på alle spørsmålene, men jeg tar gjerne i mot erfaringene deres :-) Lucy; Når har du ikm da? Håper pergoen gjør susen denne pp. Masse lykke til!
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Jeg vet ikke helt hva legen mente med hva en god og dårlig el er, men regner med det har noe med hvor modent egget er når det blir sluppet, og det igjen henger vel sammen med størrelsen på folikkelen... Du må huske å spørre gyn når du blir oppringt, gjerne fortell her hva gyn sa... Jeg går bare hos fastlegen, og der er det ikke ul... Jeg har ikm nå på mandag, så starter testinga på fredag. Skal ringe legen og spørre om de har fått svar på progesteron blodprøven min, og vil teste først. Fikk den nedturen forrige pp, hadde progesteron nivå på 86, og hadde ikke testa da jeg hørte det. Så ble VELDIG optimistisk... Prøve å unngå å bli ekstra skuffet. Blir nok fryktelig deppa hvis det ikke klaffer denne pp, men vi får se. Krysser fingrene for at jeg endelig får drømmen oppfylt... Og seiler til 1. tri med spire i magen Tusen takk for lykkeønskninger, håper du også får spire i magen snart
titinn Skrevet 20. juli 2009 #6 Skrevet 20. juli 2009 Er litt forbannet på gyn.legen som ikke har tilbytt meg pergotime.... Er ferdig utredet og resultatet var en tett eggleder, bra sædprøver og hormonprøver. Men siste besøk hos gyn.legen der jeg skulle henvises til ivf så manglet det progesteronprøve. denne tok jeg og legen ringte tilbake med resultatet. den var på 1. Kan ikke skjønne at den prøven ble tatt på riktig tidspunkt, men uansett fikk jeg ikke tilbud om pergo på sykehuset. Jeg skulle få videre behandling på ullevål. Men det kan jo ta måneder før jeg kommer inn der, og skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan få pergotime i mellomtider....... Er progesterontilskudd en del av ivf behandlingen og kan ikke gis av det lokale sykehuset?? Sekretæren på mitt sykehus skjønte heller ikke hvorfor jeg ikke kunne få det der.... Og hva skjer egentlig når jeg kommer inn på Ullevål. skal jeg få hormonbehandling før de setter igang med nesespray og sprøyter??? Hørtes slik ut på legen. Er dette vanlig praksis??? Leser at flere får prøve pergo før ivf ¨skjønner ikke hvorfor han har satt meg på det.. Prøver å ringe å få tak i legen men det er ikke så lett i disse ferietider......... Noe råd??
titinn Skrevet 20. juli 2009 #7 Skrevet 20. juli 2009 "skjønner ikke hvorfor han ikke har satt meg på det" skulle det stå..... er litt oppgitt og utålmodig derfor skriver jeg litt fort.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå