Gå til innhold

Hvordan er det med bruk av feks samme dyne til flere barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi et barn fra før, så vi har dyner til seng. vogn og vugge, madrasser og alt utstyr etter henne. Men så er det vel sånn at barna ikke skal dele samme madrasser osv... men hvordan er det med dyner da? Og vi har svane madrass til sengen hennes, er det greit nok å bytte ut noen av lagene, eller bør vi bare kjøpe helt ny madrass? Skal på shopping i morgen i byen, så greit med litt tips:) Vi har kjøpt nytt soveskinn hos nøstebarn som vi tenkte vi skulle ha i sengen....

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet, så lenge det kan vaskes.. Tror ikke du skal la deg skremme.. Vask eller rens, så skal det gå bra ;)

Skrevet

Er det overmadrass som kan vaskes på 60 grader så er det ok, hvis ikke så kan du jo kjøpe ny overmadrass, evt. Dyna kan jo også vaskes på 60, vil jeg tro, så da er jo den grei.

Skrevet

Jeg hadde vasket det og brukt det om igjen. jeg skal bruke madrassen jeg har fra før. Svane madrassen kan du ta av trekket på å vaske.

Skrevet

Hei!

grunnen til at man ikke skal bruke gamle dyner og madrasser, er at man tenker 10 år tilbake, da det var andre krav til slikt utstyr. Da madrassen ikke puster og heller i dynene på samme måte som de siste årene. Det er bare å vaske dem og bruke dem på nytt.

grunnen til advarslene er at barnesenger etc går i arv i generasjoner, og det er her man skal kjøpe nytt. man trenger ikke det til barn som blir født med noen års mellomrom.

Skrevet

Så lenge dyna kan vaskes på 60 grader skal man kunne bruke dyner om igjen. Når det gjelder madrasser limer jeg inn anbefaling fra landsforeningen for uventet krybbedød, synes det er bedre at man kan lese det selv enn at folk gjengir sine egne tolkninger : )

"Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull."

Skrevet

jeg skal bruke det samme opp igjen. har vasket dynene osv på 60 grader. datteren vår har aldri gulpet eller spydd i sengen så det blir nok ingen problem tror jeg...

Skrevet

Jeg kommer til å bruke den lille vogndyna til nr 2 som jeg brukte til nr 1. Har vasket den på 60 grader så den er ren.

Når det gjelder madrass så er det jo bare å ta en titt på den og se om det er flekker på den. Er det det så kan det vel være greit å kjøpe ny, hvis det ikke lar seg gjøre å vaske den. De små madrassene i vogn, vugger etc kan man jo vaske, de er ikke så store og uhåndterlige.

Skrevet

Går det an å snu madrassene? Bedre å bruke dem til baby nr 2 da?

Skrevet

Hadde jeg ikke brukt overmadrass (som er vanntett fra dry.no) hadde jeg kjøpt ny madrass til nr. 2. I tillegg kommer jeg ikke til å bruke lammeskinnet fra nøstebarn i senga- kanskje jeg er litt for nøye av meg, men jeg velger å følge anbefalingene til Landsforeningen for uventet barnedød

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/0CD04FA53E99464EC1257367002FF6E6?OpenDocument

Sove på saueskinn

Er det økt risiko for krybbedød dersom spedbarnet sover på saueskinn?

Det er en økt risiko for krybbedød ved bruk av saueskinn. Dette gjelder bare dersom barnet snur seg over på magen og blir liggende med nesen nede i ullen. Fordi saueullen "står litt opp" kan det danne seg luftlommer rundt barnets ansikt hvor utpustet luft blir stillestående som igjen kan føre til at barnet puster inn "gammel luft". Dette kan så føre til for lavt oksygennivå i barnets blod. Lavt oksygennivå i blodet kan være farlig for barnet, og surstoffmangel kan ende med koma og død (i ytterst få tilfeller). Noen barn reagerer for seint eller for lite på at de får for lite oksygen. Dette kan være en medfødt genfeil/være arvelig, eller det kan være et resultat av røyking i svangerskapet som nettopp blant annet påvirker utviklingen av hjernen, nervesystemet og barnets respirasjonssystem. Barn skal reagere med å gispe etter luft dersom de ikke får nok luft, men enkelte barn klarer altså ikke å få i seg nok luft når det gisper etter luft. Her kan det være en nedsatt åndedrettsfunksjon som gjør seg gjeldende

Skrevet

dynene kan man jo bare vaske..så de er ikke farlige å bruke opp igjenn..Er visst madrassene man ikke skal bruke oppigjenn..etter hyforskining ang krybbedød..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...