Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

mange har fått med sikkert fått med seg at jeg jeg sannsynligvis venter en liten Petra. Men er det virkelig et gamle dame navn?" tror dere ungen vil bli mobbet over det? vil ha det perfekte navn vet dere;) så jeg lurer på, siden navnet er typisk gammelt vil hun bli mobbet`eller ertet? :\ huff mange hensyn og ta!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om hun blir mobbet for det, men hun vil nok få noen kommentarer på hvor sjelden det er. Blir vel heller snakket om det bak hennes rygg på en måte. Husker jeg og min venner syns det var rart når unger på vår alder het Olga, Olaug, Helga, Inga osv. Vi syns iallfall ikke det var fint. Synd å si det, men unger syns ofte ting som er sjeldne er rare. Liker ikke selv Petra, men har forstått at du har forelsket deg i navnet og det er det som er viktigst.

Skrevet

Takk for innspill Anonym. Håper hun slipper det, jeg får vel bare tørre og være en av de første:) var jo sikkert sånn med Thea osv.også:-)

Skrevet

Hyggelig å kunne hjelpe. Det er flere navn som er popis nå som var veldig sjeldne når folk begynte å bruke de. Er sikker på at de første som het Thea syns det var spesielt. Jeg har merket meg at det er mange her inne som har begynt å få sansen for gamle navn, så tror det blir mer og mer populært. Du får bare ta sjansen. Jeg er tilhenger av å bruke de navna man syns er finest og blir mest fornøyd med.

Skrevet

Hadde ikke du en Stine fra før?

Jeg er egentlig ganske sær når det gjelder navn, men synes Petra (og Stine) er utrolig flotte og nydelige navn. Veldig koselige navn, og ikke noe "gammel dame" navn. Kan love deg at de som kjenner din lille Petra vil få GODE assosiasjoner til navnet, og forbinde det med ei skjønn lita tulle. Ikke noe å bekymre seg for. Petra er knalltøft, skulle gjerne hett det selv. Petra Elisabeth er bare helt nydelig, og synes absolutt dere bør velge det!

Det er ikke typisk gammelt. Lest Karsten og Petra-bøkene?

:)

Skrevet

Syns dere har valgt et flott navn! Tror Petra er på vei tilbake, selv om det nok ikke blir noe topp 10- navn (det er vel ikke noe mål i seg selv heller).

Skrevet

Petra er ikke et uvanlig navn i våre barns generasjon, så det skal du bare ta helt med ro!! Det er vel heller foreldrene som hever øyenbryna, men man får da hgåpe og tro at de klarer å lavære å mobbe noen.. :)

Selv vurderte jeg navnet sterkt sist jeg fikk barn, og jeg vet om et par små som heter det. Det er et vanvittig flott navn !

Og som hun over her sa: Karsten og Petra har forlengst gjort navnet kjent og kjært for de minste :)

Håper du tør!!

Klem.

Skrevet

Petra er et flott navn og som nevnt før er det kjent gjennom nevnte barnebøker.

Jeg heter selv Sara. Da jeg ble født het "ingen" Sara, bare gamle sinna damer og mine foreldre fikk masse kritikk. Nå i dag heter "alle" Sara og ingen reagerer på det lengre. Jeg tror ikke alle kommer til å hete Petra og jeg synes det er flott at folk velger navn som ikke "alle" heter.

Vår datter skal hete Hulda, et typis gammel dame navn det også, som vi får masse kommentarer på. Dette hever vi oss glatt over, vi har valgt det vakreste navnet i verden til vår datter..synes vi:)

Skrevet

"Gamle" navn er jo in nå! Ingen små barn tenker at Petra er gammel-dame-navn. Tror ikke det lever så mange gamle Petra-er lenger!

Petra er tøft og "nytt" :) Hold fast på det!

Skrevet

Hei Alle sammen! dere har nok rett i at det ikke er noe og beskymre seg for! JA storesøster har lest Karsten og Petra bøkene og liker derfor navnet spesilet godt hehe;) og hun heter Stine ja:)Lykke til alle sammen håper dere finner det rette navnet for DERE:-)

HI

Skrevet

Min mor heter Petra, så jeg synes selvfølgelig det er sååå flott at noen vil bruke det! Selv har jeg levd med at min mor heter det, og har vel følt at det er uvanlig, men det er noe med at når folk blir kjent med en person, så blir navnet naturlig og ikke lenger noe rart.

Navn er veldig generasjonsavhengig, og i min mors generasjon var det nok ikke alltid så "hipt" å hete Petra. Det tror jeg derimot det blir i denne generasjonen, Petra er nok på vei tilbake, på samme måte som andre gamle navn. Velger dere det blir dere litt innovative, noe som ikke er å forakte. I Sverige har Petra alltid vært et navn som blir brukt av både barn og unge. De har f.eks. en veldig flott nyhetsoppleser rundt 30 som heter det, og som kjent hermer vi etter svenskenen når det gjelder navn.

Jeg er av den oppfatning av at det ikke er navnet som gjør at et barn blir mobbet eller ikke. Her er det andre faktorer som spiller inn.

Petra betyr klippe, det er et sterkt, tøft og litt søtt navn samtidig. Det er et navn som går godt internasjonalt, det er også en kjent oldtidsby i Jordan som heter Petra.

Håper dere velger Petra! Skal følge med i fødselsannonsene fremover. Oslo?

Skrevet

Jeg tror dagens barn vil oppleve navn ganske annerledes enn vi gjorde. Storesøster og hennes venner, og etterhvert veslejenta selv er jo vokst opp med Karsten og Petra, og har helt andre referanser enn oss. Petra har vært mye vanligere nedover i generasjonene i Sverige enn her, men selv om jeg ikke tror det kommer til å bli et poppisnavn, tror jeg det kommer til å bli mer brukt her også. Det sto på lista mi da jeg ventet en datter, men av forkjellige grunner ble det Selma. Det syns faktisk moren min var et skikkelig kjerringnavn, fordi hun selv hadde en grandtante som het det. men det varte ca fem minutter, så var Selma det eneste tenkelige navn på ungen;-)

Gå for Petra, det er flott!

Skrevet

jeg syns det er litt gammeldame navn, men ikke utpreget. i det din lille jente heter det og folk blir kjent med henne slutter de å tenke slik. jeg syns det er navn som er mye mer utpreget. som Olga, Bergliot, Brynhild, Aslaug. stort sett mindre søte og feminine navn. Pretra er jo veldig søtt og feminint da!

jobba litt med barn en stund og traff da ei jente på 10-12 som het Aagot. syns det var veldig rart. men ingen av barna reagerte på det. barn kan være slemme, men hvis jenta er sterk og selvsikker vil ingen kunne erte henne pga det. det er altså ikke navnet som avgjør om barnet blir mobbet eller ikke.

Skrevet

Hei, Lille Kattepus! :-)

Jeg skal være ærlig og si at jeg ikke helt hva jeg synes om navnet Petra. Syns verken det er stygt eller fint, om det er såkalt "gammlekjærring navn" eller ikke. Men jeg tror at de som blir kjent med deres lille Petra, vil etterhvert bli vant med navnet, og synes det er fint. Barn kan være vanvittig slemme, men jeg tviler sterkt på at hun vil bli mobbet for å hete Petra. Selv får jeg bare mer og mer sansen for slike gamle navn, og synes det er fint at noen velger og gi ungene sine slike navn. Ville vært kjedelig hvis absolutt alle skulle gi ungene sine poppisnavn, selv om mange av dem er kjempefine! Det er jo mange fine navn som nesten er "glemt" også, og som bare forbindes med gamle folk. Jeg håper faktisk du kaller henne for Petra, så kan dette navnet få litt "nytt liv"! Lykke til! :-)

Gjest anouschka with Love
Skrevet

Petra er et vakkert navn! I Sverige har det vært populært i flere tiår :).

Har et vennepar som heter Patrik og Petra. Nydelige mennesker :-).

Skrevet

Jeg har vel før sagt at jeg ikke liker navnet noe særlig, selv om jeg hadde verdens skjønneste oldemor som het det. Hun likte heller ikke navnet sitt selv, synes det var hardt og ufeminint.For øvrig vet jeg om ei lita jente som heter Petra, hun har også et vanlig -sen etternavn, alla Petra Svendsen - synes rett og slett det er et utrolig kjipt navn - sorry!

Skrevet

Holdningene til navnet endrer seg jo når man kjenner en person som heter det... for meg er ikke Petra noe gammel-dame-navn i det hele tatt, men det kan være fordi jeg aldri har kjent noen gamle damer med det navnet, derimot ei søt jente på min egen alder. :)

Det finnes ingen navn som er perfekte og alle liker uten å ha noe å kommentere på det... hvis Petra er det perfekte navn for dere, så synes jeg dere skal velge det uansett.

Skrevet

Tenker litt sånn selv, for jeg har falt for navnet Agnes.

Samme kategori, skulle jeg mene.

Gå for Petra, det er kjempefint!

Skrevet

Tusen takk for hjelpen jenter:-) det blir PETRA Elisabeth:) Agnes er også helt herlig:D

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...